ZLOZVYK, ktorý vedie k ZMENE funkcie močového mechúra: ČASTÉ chodenie na záchod ako PROBLÉM!

24.11.2021

Robí to tak mnoho ľudí, najmä žien. Pred cestou, pred spaním či pred dôležitým stretnutím si „pre každý prípad“ ešte odskočia na malú. Lekár však varuje, že to vôbec nie je dobrý zvyk a mali by ste s ním skoncovať.

Popredný anglický odborník na urogynekológiu, profesor Stergios Doumouchtsis, upozorňuje, že tzv. „preventívne močenie“ končí časom v začarovanom kruhu neustálej potreby ísť na toaletu.

Čítajte tiež: V skutočnosti nám stačí menej TEKUTÍN, ako sa predpokladalo: Takto vyzerá PITNÝ režim!

„Ak to robíme podľa okolností a naozaj nám na malú treba, je to v poriadku a nespôsobí to žiadne škody. Keď to ale robíte vždy, napríklad učiteľka v škole si odbehne počas každej prestávky, začne to ovplyvňovať močový mechúr a môže to viesť k zmene jeho funkcie,“ vysvetlil pre thesun.co.uk. „V podstate senzibilizujete močový mechúr, ktorý sa stáva citlivejším. Naučí sa dávať vám signály plnosti aj pri nižšom objeme,“ podotkol. „Účel močového mechúra ako rezervoáru moču môže byť ohrozený, začne potrebovať toaletu a vysielať vám signály naliehavosti príliš skoro,“ hovorí. Neznamená to, že sa anatomicky zmenší, no je menší funkčne. „V konečnom dôsledku to má vplyv na vaše aktivity," varuje Doumouchtsis.

Ženy, buďte opatrné

Ako Doumouchtsis konštatuje, problém sa znásobil v súvislosti k Covidom, lebo ľudia omnoho častejšie pracujú z domu, kde majú stále prístup k toalete a navštevujú ju častejšie, ako keď pracovali v kancelárii alebo v iných priestoroch. Tento problém je bežnejší u žien ako u mužov a ženy, ktoré majú problémy s inkontinenciou, sú náchylnejšie na osvojenie si tohto návyku. Z obavy pred únikom moču sa snažia častejšie mechúr vyprázdňovať.

Bežne ľudia chodia na toaletu každé tri hodiny, čo je približne sedemkrát do dňa. Pri „preventívnom močení“ je frekvencia neraz aj dvoj či trojnásobná.

Keď je tekutín príliš veľa

Ďalší problém vidí odborník v tom, že ženy vo všeobecnosti pijú príliš veľa vody a tekutín, čo ich dostáva do režimu častejšieho používania toalety.

„Vídam stále viac žien, ktoré vždy nosia so sebou fľašu s nápojom. To ich podvedome vedie k tomu, že majú tendenciu viac piť. Niekedy si neuvedomujeme, že sa preťažujeme nápojmi, potom musí viac pracovať močový mechúr a spustí sa začarovaný kruh chodenia na toaletu „pre každý prípad“."

Aj málo tekutín môže byť problémom

Kým niekto prijíma tekutín zbytočne veľa, iní ľudia ich zase podceňujú a doprajú si ich málo. Nie je úplne jednoduché nájsť optimálne množstvo, ktoré by sme mali denne vypiť. Odporúčania sú rôzne.

„Ak obmedzíte príjem tekutín počas dňa, možno si myslíte, že je to dobrá technika, lebo nepreťažujete močový mechúr. Ale na druhej strane máte vďaka tomu vysoko koncentrovaný moč, ktorý môže pôsobiť dráždivo. Močový mechúr vám potom spôsobí viac príznakov nutkania, takže ani toto nie je dobrý nápad,“ upozorňuje lekár.

Vyvarujte sa „vytváraniu úzkosti“ okolo vyprázdňovania

Ako Doumouchtsis poukázal, deti sú zvyknuté, že im rodičia hovoria, aby používali toaletu pred spaním alebo pred cestou. Rovnako to robíme pri nácviku dieťaťa na nočník. Podľa profesora je to normálne, no mali by sme sa snažiť vyhnúť „vytváraniu úzkosti“ okolo neustáleho vyprázdňovania močového mechúra.

Je možné zastaviť močenie „pre každý prípad“?

Existujú rôzne techniky na trénovanie močového mechúra, aby si zvykol na zadržiavanie väčšieho objemu moču, pričom niektorí ľudia zaznamenajú zlepšenie už za niekoľko týždňov. Profesor Doumouchtsis odporúča vypiť 1,5 až 2 litre tekutín denne a v horúcom počasí alebo pri cvičení zvýšiť tento objem na 3 litre. 

Veďte si denník močového mechúra po dobu troch dní, aby ste zistili, koľkokrát denne močíte, kedy a či sa pritrafila nejaká nehoda.

„Dobré je odložiť návštevu toalety, keď je to možné, napríklad, keď ste doma alebo v kancelárii, kde máte prístup na toaletu – najprv o päť minút, potom o desať, potom sa snažte urobiť si prestávku medzi návštevami toalety asi tri hodiny, v závislosti od príjmu tekutín,“ radí odborník.

Varuje však, aby ste nezachádzali do extrémov a keď máte naozaj nutkanie, treba ísť.

Ďalšou dôležitou technikou je cvičenie panvového dna. Signály, ktoré močový mechúr vysiela do mozgu, sa stávajú menej častými a ženy si môžu byť istejšie pri kontrole rizika nehôd,“ pokračuje.

Vyhnite sa dráždidlám močového mechúra, akými sú kofeín, kyslé nápoje, citrusové plody a alkohol, ktoré niekedy môžu pôsobiť ako diuretiká (lieky na odvodňovanie).

Kedy je potrebné navštíviť lekára?

Potreba močiť je u každého človeka individuálna. Ak si však myslíte, že vo vašom prípade môže ísť už o inkontinenciu, obráťte sa na lekára.

Všímajte si tieto príznaky:

  • potreba močiť počas noci častejšie ako zvyčajne (noktúria)
  • potreba močenia náhle alebo naliehavejšie ako zvyčajne
  • častejšie ako zvyčajne
  • bolesť alebo pocit pálenia pri močení (dyzúria)
  • zakalený moč
  • krv v moči
  • bolesť v dolnej časti brucha alebo bolesť v chrbte, tesne pod rebrami
  • vysoká teplota alebo pocit tepla a chvenia
  • veľmi nízka teplota pod 36 stupňov Celzia

Tagy:
zdravie prevencia malá potreba močenie

24.11.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Feminity.sk

Špuntík

Diskusia