VÝSTRAHA tela, že jete priveľa PEČIVA: Po týchto SIGNÁLOCH by ste s tým mali PRESTAŤ!

12.11.2021

Hoci čím ďalej tým viac panuje v súčasnej dobe trend zdravej stravy, stále sa nájde dosť ľudí, ktorí si nevedia odpustiť chrumkavé pečivo. Nič sa nestane, ak si ho občas doprajete. Poznáte však hranicu, kedy už máte dosť?

Po čom siahne väčšina z nás, keď sme hladní a nestíhame sa normálne najesť? Biely chlieb, bageta či sendvič zaženú hlad veľmi rýchlo. Čím viac ich však jeme, tým viac si ich telo pýta. Hoci dobre chutia, pri veľkej konzumácii majú negatívne účinky na ľudský organizmus. Vyznačujú sa nízkym obsahom vlákniny, vysoký glykemický index a priveľa cukru, ktorý nebezpečne zvyšuje hladinu glukózy. Problém je na svete. Človeka ohrozuje cukrovka, srdcové choroby a nadváha. 

Čítajte tiež: NEČAKANÝ dôvod POTU na čele: Aj takto telo OZNAMUJE, že mu CHÝBA dôležitý VITAMÍN!

Našťastie, existuje spôsob, ako týmto civilizačným ochoreniam predchádzať. Na začiatok stačí vymeniť bielu múku za celozrnnú a znížiť konzumáciu týchto potravín. Ako však dá telo najavo, že dostáva priveľa bielej múky? Pozrite sa na sedem znepokojujúcich príznakov podľa brightside.me, že by ste konzumáciu takýchto výrobkov mali obmedziť.

1. Máte zápchu

Ľudia, ktorí netolerujú lepok alebo trpia celiakiou, no nevedia o tom, sa môžu neustále cítiť nafúknutí. A nielen to. Často majú problém s vyprázdňovaním, pretože ich črevá sú zablokované. Nemusíte mať rovno intoleranciu na lepok, ale vaše telo môže zle reagovať aj v prípade, že jete priveľa bielej pšenice a iných obilnín. Ak vás často nafukuje a trpíte na zápchu, najlepšie urobíte, ak si necháte u svojho lekára urobiť sériu testov, aby ste zistili, či vám lepok škodí. Takmer vo všetkých krajinách sveta trpí celiakiou asi 0,5 až 1 % percento populácie. Existuje množstvo náhrad, ktoré si môžete vychutnať.

2. Budete viac hladní

Je pravda, že vysoko rafinované obilniny, ako je biely chlieb, biela ryža, či sušienky, majú vysoký obsah kalórií. Sú ako droga, plné cukru, telo si ich stále pýta. Preto, keď sa cítite smutne alebo vystresovane, siahnete po týchto rafinovaných zrnách, ktoré vám na chvíľu vylepšia náladu. Výsledkom je však nepríjemné priberanie. Zabránite tomu tak, že prejdete na celozrnné produkty. Štúdie ukazujú, že tieto produkty vám pomôžu stratiť brušný tuk rýchlejšie ako rafinované obilniny, a to vďaka obsahu vitamínov a minerálov. To však neznamená, že to s ich konzumáciou môžete preháňať.

3. Zvyšuje sa vám hladina cholesterolu

Chlieb, ktorý si doma upečiete, nemusí byť zodpovedný za váš prudký nárast cholesterolu, ale pečivo z obchodu áno. Výrobky ako croissanty, maslové rožky a všetky druhy baleného chleba majú vysoký obsah trans-tukov. Tento tovar obsahuje veľa masla a vajec, ktoré môžu pri pravidelnej konzumácii zvýšiť cholesterol. Najlepšie, čo môžete urobiť, je preštudovať si etiketu na výrobkoch, či sa v ingredienciách nenachádza priveľa tuku.

4. Problémy s pleťou

Potraviny ako sú cestoviny, biela ryža, rezance, cereálie a všetky veci vyrobené z bielej múky, môžu spôsobiť problémy s pokožkou. Ako ukázala štúdia, ľudia, ktorí konzumovali príliš veľa rafinovaných sacharidov, mali o 30 percent vyššie riziko vzniku akné. Je to hlavne preto, že tieto produkty majú vysoký obsah cukru, čo zvyšuje hladinu inzulínu. V reakcii na tento nárast sa androgénne hormóny stanú aktívnejšími a vzniká akné.

5. Po jedle ste extrémne ospalí

Keď vo svojej každodennej strave konzumujete príliš veľa pečiva, do krvného obehu sa uvoľňuje veľké množstvo inzulínu. Ten pomáha tryptofánu zostať vo vašej krvi dlhšie, ako by ste chceli. Ide o aminokyselinu, ktorá pomáha produkovať serotonín a melatonín - o nich je známe, že pomáhajú stabilizovať náladu. Tiež podporujú spánok a pomáhajú regulovať cyklus spánku a bdenia. To je dôvod, prečo sa cítite ospalo po jedle plnom rafinovaných obilnín. Ak sa po ich konzumácii potrebujete sústrediť na prácu, mali by ste prehodnotiť svoje stravovacie návyky.

6. Zvyšuje sa vám krvný tlak

Veľa ľudí konzumuje viac soli, ako je odporúčaná dávka. Na vine je najmä chlieb v rôznych podobách. Jeden krajec obyčajného chleba môže obsahovať až 230 mg soli, čo je 15 percent hornej dennej hranice. Jeden sendvič ho má dokonca dvojnásobok. Vysoko spracované potraviny ako pizza, rožky a sendviče zvyšujú množstvo sodíka ešte viac. Výsledkom vysokého príjmu sodíka je prudký nárast krvného tlaku, ktorý spôsobuje srdcové a mozgové príhody.

7. Vaša nálada môže mať vzostupy a pády

Chlieb má schopnosť zlepšiť náladu vďaka vysokému obsahu cukru, no po týchto návaloch šťastia príde útlm. Štúdia ukázala, že ak rafinované zrná nie sú správne strávené, ich zlúčeniny sa môžu dostať do mozgu a spôsobiť určité typy duševných problémov. Existuje dôkaz, že ľudia, ktorí sú citliví na pšenicu, sú náchylnejší na schizofréniu, bipolárnu poruchu, depresiu a úzkosť. Mnoho ľudí, ktorí začali s bezlepkovou a bezmliečnou diétou, zaznamenali výrazné zlepšenie duševného zdravia.

Fotogaléria


Tagy:
chlieb zdravie prevencia pečivo biela múka

12.11.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Feminity.sk

Špuntík

Diskusia