TUKY sú dôležitejšie, ako si myslíte: Ochránia pred CHOROBOU, z ktorej hrozí OCHRNUTIE!

11.11.2021

Hoci tuk je stále najobávanejšou zložkou našej potravy, pomaly mnohí prichádzajú na to, že nie je až takým strašiakom ako kedysi. Obzlášť ten "dobrý". Platí to však aj v prípade, ak sa chceme vyhnúť mŕtvici?

Mŕtvica je podľa Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) piatou najčastejšou príčinou smrti v USA. Hoci v posledných 4 desaťročiach došlo k poklesu úmrtnosti na mozgovú príhodu, zostáva hlavnou príčinou dlhodobého fyzického postihnutia a trvalého poškodenia mozgu. To zdôrazňuje dôležitosť jej prevencie!

Čítajte tiež: NEČAKANÝ dôvod POTU na čele: Aj takto telo OZNAMUJE, že mu CHÝBA dôležitý VITAMÍN!

Zdravý životný štýl môže výrazne znížiť riziko srdcových chorôb a mŕtvice, ako sa uvádza na medicalnewstoday.com. Napríklad staršia štúdia naznačuje, že udržiavanie celkového zdravého životného štýlu môže znížiť riziko mŕtvice až o 80%! Štúdia zvažovala faktory životného štýlu, ako je dodržiavanie zdravej výživy, cvičenie, nefajčenie, mierna konzumácia alkoholu a udržiavanie optimálnej hmotnosti.

Hoci zdravá strava je dôležitou súčasťou preventívnych stratégií, ako sa vyhnúť mŕtvici a iným kardiovaskulárnym ochoreniam, iba 22 % jednotlivcov v USA dodržiava odporúčania Americkej asociácie srdca (AHA) pre zdravú výživu. Diétne poradenstvo na zníženie rizika mŕtvice vo všeobecnosti zahŕňa konzumáciu stravy s vysokým obsahom vlákniny, kde patrí zelenina, ovocie, orechy, strukoviny, celozrnné výrobky, hydina a ryby, pričom sa obmedzuje príjem sacharidov, soli a červeného mäsa.

Dôležitá úloha tukov v prevencii

Dlhšiu dobu sa hovorievalo o tom, že je potrebné znížiť spotrebu tukov. Zistilo sa, že nejde práve o najlepšie riešenie. Podľa vedcov totiž konzumácia určitých typov tukov a vôbec celkový príjem týchto látok, môže ovplyvniť riziko mŕtvice.

Viaceré štúdie skúmajúce súvislosť medzi príjmom rôznych typov tukov, ako sú polynenasýtené a nasýtené tuky, a rizikom mŕtvice, priniesli rozporuplné výsledky. Okrem toho len málo štúdií skúmalo, ako tuk z rôznych zdrojov potravy, ako sú mliečne výrobky, mäso a pod, súvisí so zvýšeným rizikom mŕtvice.

Skupina výskumníkov z Harvardskej univerzity T.H. Chan School of Public Health nedávno skúmala súvislosť medzi rôznymi typmi a zdrojmi tukov a rizikom mŕtvice.

Autor štúdie Dr. Fenglei Wang, ktorý pôsobí aj ako postdoktorandský výskumník na Harvardskej univerzite, dodal: „Zistili sme, že vyšší príjem rastlinných tukov a polynenasýtených tukov bol spojený s nižším rizikom mŕtvice, zatiaľ čo vyšší príjem nemliečneho živočíšneho tuku bol spojený s vyšším rizikom. Naše zistenia naznačujú, že pri skúmaní súvislosti medzi príjmom tukov a rizikom mŕtvice je dôležité zvážiť zdroje tuku. Naša štúdia je prvou, ktorá komplexne skúma asociácie celkového tuku, rôznych typov tukov (nasýtené tuky, mononenasýtené tuky, polynenasýtené tuky alebo transmastné kyseliny) a tukov z rôznych zdrojov potravy (zelenina, mliečne výrobky, atď) alebo nemliečne živočíšne potraviny s rizikom mŕtvice.“

Dr. Ka Kahe, profesor na Kolumbijskej univerzite v New Yorku, ktorý nebol zapojený do štúdie, sa tiež vyjadril: „Súvislosť medzi príjmom tukov a rizikom mŕtvice zostáva kontroverzná. Táto rozsiahla štúdia prináša nový pohľad na tento zložitý problém a naznačuje, že na typoch tukov a ich zdrojoch záleží.

Výsledky budú prezentované na konferencii AHA's Scientific Sessions.

Typy tukov a riziko mŕtvice

Štúdia zahŕňala zozbierané údaje ako súčasť štúdie zdravia sestier (NHS) a následnej štúdie zdravotníckych odborníkov (HPFS). Išlo o údaje o zdravotnom stave a životnom štýle od 73 867 sestier zaradených do NHS a zozbieraných počas obdobia sledovania od roku 1984 do roku 2016. Podobne aj údaje z HPFS pozostávali z podobných informácií zozbieraných od 43 269 mužských zdravotníckych pracovníkov v rokoch 1986-2016.

Účastníci zaradení do štúdie nemali v čase zápisu diagnózu kardiovaskulárneho ochorenia alebo rakoviny. Celkovo 63 % účastníkov boli ženy a 97 % z nich belosi.

Výskumníci zhromaždili údaje o príjme tuku, jeho typu a zdroji pomocou dotazníkov o frekvencii jedla. Účastníci dostávali dotazníky o frekvencii jedla každé 4 roky, počnúc rokom 1984 pre účastníkov NHS a 1986 pre tých, ktorí sa zapísali do HPFS.

Vedci zistili, že 6 189 ľudí malo počas sledovaných období mozgovú príhodu. Prišlo sa na to na základe dát od účastníkov a neskôr to dokonca potvrdil aj lekár. Odborníci najskôr analyzovali súvislosť medzi typom tuku a celkovým rizikom mŕtvice. Zistili, že vyšší príjem živočíšneho tuku z nemliečnych zdrojov má spojenie so zvýšeným rizikom mŕtvice. Naopak, účastníci, ktorí konzumovali viac rastlinných tukov alebo polynenasýtených tukov, mali nižšie riziko.

Vedci potom skúmali vzťah medzi tukom z rôznych zdrojov potravy a rizikom mŕtvice. Zistili, že konzumácia červeného mäsa a spracovanej podoby súvisí so zvýšeným rizikom, zatiaľ čo príjem rastlinných olejov je spojený s nižším.

Konzumácia nasýtených tukov však nebola spojená so zvýšeným rizikom mŕtvice. Dr. Wang zdôraznil, že ďalšie výskumy by mali detailnejšie vysvetliť, ako rôzne typy a zdroje tukov súvisia s rizikom ochorenia. Navyše, keďže účastníci štúdie boli prevažne bielej rasy, výsledky výskumu nemusia byť zovšeobecnené a týkať sa všetkých etnických a rasových skupín.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie strava prevencia tuk mŕtvica

11.11.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Špuntík

Diskusia