SPÁNOK pri zapnutom SVETLE vás OKRÁDA nielen o relax: HAZARD, ktorý vám telo spočíta!

25.09.2021

Kto by si nepamätal na jednu z najčastejších viet od rodičov pred spaním: „Zhasni si svetlo!“ Nejde však len o obyčajnú frázu. Skrýva sa za ňou oveľa viac. Rozhodnutím, nechať rozsvietené počas spánku, by ste si mohli koledovať o veľa...

Problém presahuje stropné svetlá a žiarovky! Je pravda, že svetlo nás obklopuje z viacerých zdrojov, vrátane pouličných žiaroviek, televízorov a modrého svetla vyžarovaného z elektronických zariadení, ako sú mobilné telefóny, počítače a tablety.

Čítajte tiež: OVOCIE, ktoré vám zlepší prietok KRVI na počkanie: Benefitom je znížený CHOLESTEROL!

Spánok so zapnutými svetlami sa považuje za mimoriadne škodlivý pre dobrý odpočinok, ako sa píše na healthline.com. Nedostatok kvalitného spánku môže následne viesť k mnohým zdravotným následkom. Ak uvažujete o tom, že počas spánku nebudete odpočívať v úplnej tme, zvážte nasledujúce dôsledky. Je dosť pravdepodobné, že si to nabudúce rozmyslíte...

Vedľajšie účinky spánku so zapnutými svetlami

Vystavenie sa svetlu vášmu mozgu sťažuje dosiahnutie hlbšieho spánku. Čím viac plytkého alebo ľahkého spánku v noci dosiahnete, tým viac negatívne ovplyvníte oscilácie (aktivitu) mozgu, ktoré vám umožnia dostať sa do hlbších fáz odpočinku.

Okrem stavov, ktoré priamo ovplyvňujú váš mozog, je nedostatok hlbokého spánku pri vystavení sa svetlu spojený aj s nasledujúcimi vedľajšími účinkami:

Depresia

Spánok so zapnutými svetlami je spojený s depresiou, ako sa uvádza na sleepfoundation.org. Modré svetlo z elektronických zariadení môže mať na vašu náladu veľmi zlé účinky. Nedostatok spánku môže tiež spôsobiť náladu a podráždenosť. Deti, ktoré nemajú dobrý spánok, môžu byť hyperaktívnejšie.

Obezita

Jedna štúdia na ženách zistila, že obezita je častejšia u tých, ktorí spia pri zapnutej televízii alebo svetle! Účastníci štúdie mali tiež o 17 percent väčšiu pravdepodobnosť, že priberú okolo 5 kilogramov za 1 rok. Zistilo sa, že svetlá zvonku miestnosti nie sú také účinné v porovnaní so zdrojmi svetla v spálni.

Jedným z faktorov nedostatku spánku, ktorý vplýva na obezitu, môže byť príjem potravy. Štúdie ukázali, že čím menej spánku máte, tým viac jedla si pravdepodobne naložíte na tanier nasledujúci deň. To môže tiež ovplyvniť načasovanie jedál - konzumácia neskoro v noci môže viesť k priberaniu.

Nehody

Nedostatok kvalitného spánku zníži vašu pozornosť na druhý deň. To môže byť obzvlášť nebezpečné, ak riadite auto alebo iný typ strojov. Starší dospelí môžu byť tiež náchylnejší na pády a zranenia.

Zvýšené riziko chronických chorôb

Ak vás bude dlhodobo svetlo „sprevádzať“ počas zaspávania, môže vám hroziť zvýšené riziko niektorých chronických chorôb, či už máte obezitu alebo nie. Patria sem vysoký krvný tlak (hypertenzia), srdcové choroby a cukrovka 2. typu.

Kedy je prospešný?

Spánok so zapnutými svetlami nie je dobrý nápad. Menšie zlo však predstavuje počas dňa, keď si chcete zdriemnuť, no nechcete upadnúť do hlbokého spánku. V iných prípadoch, ak vám chýba kvalitný odpočinok, na svetlá zabudnite. Váš mozog vtedy nevytvára dostatok hormónu melatonínu, ktorý vyvoláva spánok. Hoci sa vám môže podariť zaspať aj so zapnutými svetlami v spálni, zabudnite na kvalitný relax.

Čo robiť, ak chcete spať len so zapnutým svetlom?

Niektorí si možno zvykli nechávať v noci zapnutú nočnú lampu alebo televíziu. Iní možno zaspávajú pri modrom svetle vyžarujúcom z ich mobilných telefónov. Vymeňte ho aspoň za malé nočné červené svetlo. Zistilo sa, že červené žiarovky z nočného svetla nemajú rovnaký škodlivý vplyv na produkciu melatonínu ako ostatné farebné.

Návyky zdravého spánku

Taktiež by ste mali zaradiť do svojej rutiny aj iné návyky zdravého spánku:

  • Používajte žalúzie zatemňujúce miestnosť.
  • Pred spaním začnite stlmovať svetlá vo svojom dome.
  • Choďte spať každú noc v rovnaký čas a každé ráno sa prebúdzajte v rovnaký čas.
  • Majte elektroniku mimo spálne.
  • Ak musíte skontrolovať elektronické zariadenie, noste okuliare blokujúce modré svetlo, aby ste udržali hladinu melatonínu.
  • V noci sa vyhýbajte alkoholu, kofeínu a veľkým jedlám.
  • Doprajte si relaxačnú rutinu pred spaním, ako je čítanie, kúpanie alebo meditácia.
  • Akonáhle sa ráno zobudíte, uistite sa, že čo najskôr vyhľadáte svetlo - umelé alebo prirodzené. Telo sa tak prepne do režimu bdenia.

Fotogaléria


Tagy:
relax zdravie spánok prevencia zapnuté svetlo

25.09.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Špuntík

Diskusia