NEPORIADOK okolo vás ZNIČÍ telo i psychiku: PRAVDA, čo sa stane, ak odignorujete UPRATOVANIE!

18.09.2021

Upratovanie nie je činnosť, ktorá všetkým spôsobuje potešenie. Pre niekoho je nočnou morou a radšej svoje domácnosti zveria do rúk šikovných upratovačiek. Sú aj takí, ktorí na poriadok v domácnosti kašlú. Robia však veľkú chybu.

Neuprataná domácnosť je väčšou hrozbou, ako by sa mohlo zdať! Okrem toho, že vyzerá pochmúrne a neúhľadne, ohrozuje vaše zdravie. Množia sa v nej totiž choroboplodné zárodky, plesne a prach, ktoré môžu byť spúšťačom množstva ochorení, ako sa píše na livestrong.com.

Čítajte tiež: ZNAMENIE, že máte domácnosť zamorenú PLOŠTICAMI: Prezradiť ich môže tento ZÁPACH!

Odborníci preto odporúčajú, aby ste sa čisteniu svojich príbytkov venovali dôkladne. Treba sa zamerať aj na povrchy, ktoré nie sú okom viditeľné. Vytierať vnútro skriniek, poumývať okná, vyčistiť rúru, chladničku aj mrazničku.

„Pri upratovaní by ste nemali zabúdať na odstránenie všetkých usadených nečistôt, ako je napríklad vodný kameň,“ konštatoval vedúci prevádzky spoločnosti Housekeep Henry Paterson.

Podľa neho totiž mnohí majú tendenciu upratovať len okolie spotrebičov a nábytku.

„V rámci hĺbkového čistenia sa budete musieť dostať aj pod a za tieto predmety,“ vysvetlil.

Čo budete potrebovať?

  • viacúčelový sprej na nábytok
  • odstraňovač vodného kameňa
  • čistič toaliet
  • prípravok na čistenie podláh
  • šampón na koberce
  • čistiaci prostriedok na rúry
  • utierky z mikrovlákna

Podľa alergologičky Erin Reighovej z Dartmouth-Hitchcock Medical Center je omnoho dôležitejšie pravidelne upratovať svoju domácnosť, ako spraviť jedno veľké upratovanie raz za dlhší čas.

Čo by ste mali robiť pravidelne?

1. Vysávať

Zvlášť, ak máte alergie, vysávanie na týždennej báze je jedným z najlepších spôsobov, ako zmierniť smrkanie a kýchanie. 

„Pokiaľ ide o roztoče, ľudia reagujú predovšetkým na ich výkaly,“ uviedla doktorka Reighová.

Jeden gram prachu obsahuje tisíce roztočov. Vysávanie ich výkalov raz za týždeň zníži produkciu alergénov, sporov plesní, peľu a srsti domácich zvierat. Keď sú premnožené, zhoršujú príznaky alergie, ako je kýchanie, nádcha, svrbenie, či slzenie očí. Môžu tiež spôsobiť astmatický záchvat, ktorý spôsobuje ťažkosti s dýchaním, kašeľ, sipot a bolesť na hrudníku.

2. Prať posteľnú bielizeň

Medzi obliečkami strávime asi jednu tretinu života. Práve v spálni sa nachádza viac roztočov ako kdekoľvek inde vo vašom dome. Špinavá posteľná bielizeň je tiež ohniskom plesní, chlpov z domácich zvierat a peľu. Aj keď sa vám zdá, že vyzerá čisto, prať by ste ju mali raz do týždňa. Podľa odborníkov si len v čistej bielizni poriadne a kvalitne oddýchnete.

3. Čistiť kuchyňu

„Ak sa kuchyne pravidelne nečistia, môžu sa stať živnou pôdou pre rozmnožovanie baktérií ako je E.coli,“ uviedol Paterson.

E.coli sa najčastejšie nachádza v surovom alebo nedostatočne tepelne upravenom mletom hovädzom mäse. Spôsobuje nepríjemné bolesti brucha, kŕče a hnačky. Najlepšie urobíte, ak po príprave jedla umyjete všetko, s čím ste manipulovali. 

„Venujte zvláštnu pozornosť otváračom na konzervy, krájacím doskám, mixérom a kuchynským robotom. Pri nich totiž hrozí vysoké riziko kontaminácie,“ konštatoval Paterson.

Po použití ich umyte horúcou mydlovou vodou alebo ich dajte do umývačky riadu.

4. Vyčistiť chladničku

Aj chladnička môže byť zdrojom choroboplodných zárodkov.

„Je preto dôležité, aby ste ju poriadne vyčistili raz za tri mesiace,“ uviedol Paterson.

Ako konštatoval, iba tak si môžete byť istí, že sú vaše potraviny skladované hygienicky. Vyberte všetko, čo v chladničke skladujete a poriadne vytrite všetky police a zásuvky. Vyhoďte všetky pokazené potraviny a také produkty, ktorým končí doba spotreby.

5. Odstrániť plesne

Povrchové plesne, ktoré sa zvyknú hromadiť v okolí umývadla alebo sprchy či vane, nie sú veľmi nebezpečné a dajú sa ľahko odstrániť, ak sú v menšom množstve. Ak sa premnožia, môžu byť hrozbou. Vdychovanie niektorých druhov môže viesť k zdravotným problémom, ako sú respiračné choroby, podráždenie očí a pokožky, bolesti hlavy a strata pamäte. Najtoxickejšia je čierna pleseň, ktorá môže byť škvrnitá, tmavozelená, sivá alebo sýto čierna. Má zatuchnutý zápach.

6. Minimalizovať

Začnite s minimalistickým trendom. 

„Alergénov sa zbavíte aj tým, že nebudete mať okolo seba žiadne nepotrebné veci,“ konštatovala doktorka Reighová.

Zvážte, či naozaj potrebujete také množstvo ozdobných vankúšov či závesov. Ak vo svojej domácnosti neudržujete poriadok, nie je to dobré pre váš mozog. Neporiadok môže byť spúšťačom stresu a depresií.

Ako je to s čistením kúpeľne?

Štúdia z januára 2015, ktorá bola zverejnená v časopise Journal of Clinical Microbiology odhalila, že verejné toalety ukrývajú množstvo mikróbov, od zlatého stafylokoka po HPV a herpes. Vedci však zistili, že približne rovnaké množstvo sa bežne nachádza aj v našich domácnostiach, no zriedka nám ubližuje. Podľa Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) stačí, ak budete používať bežné čistiace prostriedky. 

„Dezinfekčné chemikálie, ako je bielidlo, môžu u niektorých ľudí spôsobiť podráždenie dýchacích ciest,“ uviedla doktorka Reighová.

V prípade, že je niekto u vás v domácnosti chorý, použite dezinfekčný prostriedok, ktorý zabíja mikróby. 

Vírusy sa šíria kontaminovanými povrchmi, preto je potrebné venovať osobitnú pozornosť miestam, ktorých sa najviac dotýkate. Patria sem napríklad kľučky dverí,“ konštatovala Patersonová.

Ako dodala, dezinfikovať by ste ich mali aspoň raz za 24 hodín.

Fotogaléria


Tagy:
upratovanie zdravie prevencia

18.09.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Feminity.sk

Špuntík

Diskusia