Zaútočte v PREDSTIHU: Jednoduchý spôsob, ako sa VYHNÚŤ prvým známkam DEMENCIE

31.07.2021

Bojíte sa, že sa u vás s pribúdajúcim vekom môžu časom objaviť prvé známky neurodegeneratívneho ochorenia? Buďte o krok vpred! Stačí zaradiť do jedálníčka určité potraviny, ktoré zabránia kognitívneho poklesu.

Ovocie a zelenina, ako sú jahody, čučoriedky, pomaranče a papriky, vďačia za svoje jasné farby rastlinným chemikáliám známym ako flavonoidy. Tieto fytochemikálie majú silné antioxidačné vlastnosti, čo vyvoláva nádej, že by mohli znížiť oxidačný stres v mozgu. Oxidačný stres spôsobuje vekom podmienený kognitívny pokles a nakoniec demenciu, ktorá ovplyvňuje pamäť, myslenie a uvažovanie človeka, ako sa uvádza na medicalnewstoday.com.

Čítajte tiež: Skúste to inak zajtra na obed: Obľúbené ZEMIAKY môžu mať na svedomí tri zdravotné STAVY!

V roku 2014 malo v USA asi 5 miliónov dospelých vo veku 65 rokov a starších demenciu. Podľa prognóz sa tento počet do roku 2060 zvýši na takmer 14 miliónov. Aj keď existujú liečebné postupy na dočasné zmiernenie symptómov demencie, v súčasnosti nie je žiadny liek. Preto je dobré identifikovať faktory životného štýlu, vrátane stravy, ktoré môžu znížiť riziko vzniku tohto ochorenia.

Predošlý výskum zistil možnú súvislosť medzi konzumáciou potravín bohatých na flavonoidy a zníženého rizika kognitívneho poklesu v neskoršom veku, no bol nepresvedčivý.

Zabránia kognitívnemu poklesu

Nová štúdia, ktorá sledovala takmer 80 000 jednotlivcov v strednom veku viac ako 20 rokov, teraz prišla na to, že u tých, ktorí konzumovali najviac flavonoidov, bolo menej pravdepodobné, že v neskoršom živote pocítia prvé známky kognitívneho poklesu. Dokonca aj po úprave ďalších rizikových faktorov, ako napríklad fyzické cvičenie, bolo u tých, ktorí jedli najviac flavonoidov v strave, o 20% nižšia pravdepodobnosť subjektívneho kognitívneho poklesu v porovnaní s tými, ktorí ich jedli najmenej. Výskum sa objavil v časopise Neurology.

"Existuje množstvo dôkazov, ktoré naznačujú, že flavonoidy sú veľkí bojovníci, pokiaľ ide o zabránenie poklesu myšlienkových schopností s pribúdajúcim vekom," hovorí vedúci autor Dr. Walter Willett, Ph.D., z Harvardskej univerzity v Bostone, MA. „Naše výsledky sú vzrušujúce, pretože ukazujú, že vykonávanie jednoduchých zmien vo vašej strave by mohlo pomôcť zabrániť kognitívnym poklesom.“

Dobrá voľba na podporu zdravia mozgu

Zdá sa, že niektoré flavonoidy poskytujú silnejšiu ochranu pred kognitívnym poklesom ako ostatné. Flavóny, druh flavonoidov prítomných v žltom a oranžovom ovocí a zelenine, boli spojené s 38% znížením rizika. Antokyany, ktoré nájdete v čučoriedkach, černiciach a čerešniach, boli zase spojené s 24% znížením rizika.

"Aj keď je možné, že tu pôsobia aj iné fytochemikálie, pestrá strava bohatá na flavonoidy, konkrétne na flavóny a antokyany, sa zdá byť dobrou voľbou na podporu dlhodobého zdravia mozgu," tvrdí Dr. Willett. "Nikdy nie je neskoro začať. Videli sme tieto ochranné vzťahy bez ohľadu na to, či ľudia konzumovali flavonoidy vo svojej strave pred 20 rokmi, alebo či ich začlenili do jedálnička len nedávno.

Údaje z dvoch štúdií

Pre svoj výskum vedci čerpali údaje z dvoch veľkých štúdií, jedna sa týkala mužov a druhá žien. Trvali niekoľko desaťročí. Jedna štúdia, ktorej účastníkmi boli ženy, sa začala v roku 1976. Predstavuje jednu z najväčších štúdií o rizikových faktoroch chronických chorôb u žien.

Pre tento dokument boli dostupné údaje od 49 493 žien, ktoré vyplnili sedem dotazníkov o svojej strave v období medzi rokmi 1984 a 2006 a o následných prieskumoch kognitívneho poklesu v rokoch 2012 a 2014. Vedci tiež prevzali údaje z následnej štúdie zdravotníckych pracovníkov, pričom k dispozícii sú informácie o 27 842 mužoch, ktorí v rokoch 1986 až 2002 vyplnili päť diétnych dotazníkov. Ich subjektívny kognitívny pokles bol meraný v rokoch 2008 a 2012. Prieskumy kognitívneho poklesu zahŕňali otázky ako napr. "máte viac problémov ako obvykle so zapamätaním si nedávnych udalostí?" alebo "Máte problém zorientovať sa v známych uliciach?"

Prospešné i po zohľadnení niektorých faktorov

Pri analýze vzťahu medzi flavonoidmi v potrave a subjektívnym kognitívnym poklesom vedci zohľadnili príjem ďalších výživných látok, ako sú vitamíny a omega-3 mastné kyseliny, účastníkom. Tiež brali do úvahy rizikové faktory vrátane fyzickej aktivity, indexu telesnej hmotnosti, fajčenia, príjmu alkoholu a rodinnej anamnézy demencie.

Naše výsledky zostali stabilné po tom, čo sme sa prispôsobili všetkým hlavným nedietným a dietetickým rizikovým faktorom zlej kognitívnej funkcie a boli konzistentné počas dlhodobého sledovacieho obdobia,“ uviedla Dr. Tian-Shin Yehová, Ph.D. z Harvardu TH Chan School of Public Health v Bostone, MA, ktorá pracuje v Harvard-Oxfordskom programe v epidemiológii.

Ako dodala, niektoré krátkodobé kontrolované štúdie naznačujú, že doplnky flavonoidov môžu byť prospešné pre kognitívny výkon, ale na potvrdenie tohto tvrdenia sú ešte potrebné ďalšie štúdie.

"Medzitým sa zdá byť najlepšou voľbou konzumácia potravín bohatých na flavonoidy, čiastočne preto, že niektoré výhody môžu poskytovať aj iné zložky ako flavonoidy v týchto potravinách. Máme tiež rozsiahle dlhodobé dôkazy o bezpečnosti a ďalších výhodách týchto potravín, “ povedal doktor Yeh pre MNT.

Fotogaléria


Tagy:
zelenina ovocie zdravie kognitívny pokles

31.07.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia