Zaujímavý TRIK, ako jesť ZDRAVŠIE jedlá a menšie porcie: CHUDNUTIE bez väčšej NÁMAHY!

09.06.2021

Podľa vedcov existuje jedna vec, ktorá nás ovplyvňuje vo výbere jedla. Ide o niečo, čo mnohí nevnímajú a berú to len ako nejaké zvuky v pozadí. No práve tie sú na vine, prečo máte stále chuť na ten mastný hamburger.

Hudba, ktorú počúvate v čase konzumácie nejakej potravy, môže mať vplyv na typ jedla, ktoré si vyberiete, ako sa uvádza na dailymail.co.uk. Ide o zistenie novej štúdie z dánskej Aarhuskej univerzity, ktorá porovnávala výber jedál, keď ľudia počúvali rôzne druhy hudby.

Čítajte tiež: HOROSKOP zdravia na jún 2021: U týchto ZNAMENÍ môže STRES prerásť do zdravotných ŤAŽKOSTÍ!

Jedna skupina počúvala pomalú hudbu, druhá rýchlu, menej harmonickú skladbu, o ktorej sa vedelo, že vyvoláva emócie ako smútok alebo napätie. Vedci uvádzajú v časopise Appetite, že skupina s pomalou hudbou vyberala zdravšie jedlá. Zrejme to je z toho dôvodu, lebo skupinu nič nerozptyľovalo alebo neprežívala negatívne emócie z hudby. Práve preto zvážili lepšie výbery jedál.

Efektívny nástroj na kontrolu spotreby jedla

Hoci by sa mohlo zdať, že ide o veľký objav, nie je to prvýkrát, čo sa ukázalo, že hluk ovplyvňuje to, čo máme na tanieri. Už v roku 2013 vedci z University of Birmingham analyzovali 24 štúdií o účinkoch rozptýlenia hlukom a vizuálnych podnetoch, ako je televízia, a zistili, že nielenže zjeme viac jedla, keď sme rozptýlení, ale zjeme viac aj pri ďalšom chode. Údajne to možno vysvetliť tak, že pri rozhodovaní o tom, čo jesť, podvedome zohľadňujeme spotrebu aj toho posledného jedla, ktoré vyváži príjem. 

Niektorí odborníci tvrdia, že pri akejkoľvek hudbe alebo inému rušivému hluku, ako je televízia alebo konverzácia, sa treba v čase stravovania vyhýbať a naznačujú, že je to efektívny nástroj na kontrolu spotreby potravy. Stravovanie v tichom prostredí by teda mohlo pomôcť! 

„Je to z jednoduchého dôvodu. Znižuje rozptýlenie, ktoré môže podporovať nadmernú konzumáciu a potenciálne zvyšuje pôžitok z jedla,“ hovorí profesor Jason Halford, špecialista na psychológiu a obezitu na University of Leeds. 

Pozornejší pri stravovaní

Taktiež spúšťa fenomén, ktorý vedci nazývajú „efekt chrumkania“, ktorý hovorí o tom, že keď je všade ticho a vy pozorne počúvate to, čo jete, budete sa pomalšie stravovať. Tento výraz vytvorili v roku 2016 vedci z Colorado State University v USA, ktorí zistili, že ľudia jedli o 31 percent praclíkov menej, keď sa počuli pri tom, ako jedia.

„Myslíme si, že tento zvuk vytvára prirodzené „pauzy“, okamih počas jedenia, keď si spotrebiteľ viac uvedomuje svoje správanie a môže zvážiť množstvo jedla, ktoré skonzumoval,“ povedala spoluautorka štúdie profesorka Gina Slejkoová. Vďaka tomu môžu potom spomaliť alebo prestať jesť.

Tiché stravovanie môže zamerať vašu pozornosť dokonca aj na chuť. 

"Mali sme ľudí v našich workshopoch zameraných na stravovanie, ktorí už 20 rokov jedli na obed ten istý typ sendviča. Jeho konzumáciou v tichom prostredí si uvedomili, že im vlastne nechutí. Boli vtedy pozornejší, pomalšie jedli a premýšľali o tom, ako to dané jedlo chutí, vonia a pod,“ hovorí psychologička Christine Wade-Ramseyová z University of West England v Bristole.

Ako začať? 

Ako pokračuje odborníčka, zameranie pozornosti na chuť a pôžitok taktiež pomôže uvedomiť si pocit plnosti. Konzumácia jedla v úplnom tichu bez akéhokoľvek vyrušovania však môže byť pre mnohých náročnejšia, ako sa na prvý pohľad zdá. Obzvlášť vtedy, ak na to vôbec nie ste zvyknutí. Začnite tak, že si pri jedle pustíte potichu hudbu v pozadí, no mala by mať pomalý rytmus. 

Fotogaléria


Tagy:
hudba potraviny zdravie jedlo prevencia

09.06.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Diskusia