MÝTUS, ktorému mnohí uverili: Tento POČET krokov neprináša žiadne ďalšie zdravotné BENEFITY!

02.05.2021

Je skvelou náhradou behania a vďaka nej aj schudnete. Prospieva zdraviu, zlepšuje náladu a zvyšuje produktivitu. Reč bude o obyčajnej chôdzi. Koľko krokov by ste denne mali spraviť, aby ste boli zdraví a vitálni?

Pravdepodobne už každý počul, že ak chcete zostať zdraví, mali by ste denne prejsť 10-tisíc krokov. Ale prečo práve toto číslo? Ako sa píše na brightside.me, zdá sa, že tento mýtus pochádza z názvu japonského krokometra s názvom Manpo-kei, ktorý sa predával v roku 1965. V doslovnom preklade to znamená „10 000 krokov“. Táto fáma sa rozšírila do celého sveta a nakoniec sa stala každodenným krokovým cieľom pre všetkých milovníkov chôdze. Číslo môže predstavovať rozmedzie od 5 do 8 kilometrov v závislosti od toho, aké dlhé kroky robíte. Zdá sa vám to priveľa? Koľko by ste naozaj mali prejsť, aby to prospelo vášmu zdraviu?

Čítajte tiež: Obľúbený typ KÁVY prezradí, v akom STAVE máte SRDCE: ZISTITE, ako ste na tom!

Pre niektorých ľudí je to priveľa

Niektoré štúdie skutočne naznačujú, že 10-tisíc krokov za deň u niektorých ľudí zlepšuje stav kardiovaskulárneho systému a znižuje riziko vzniku cukrovky. Pravdou však je aj to, že u mnohých tento počet krokov neprináša žiadne ďalšie zdravotné benefity. Ak teda nemôžete dosiahnuť tento denný cieľ, nenechajte sa odradiť, pretože aj nižší počet krokov môže byť rovnako prospešný. Dosiahnutie cieľa 10-tisíc krokov môže mať negatívny vplyv na vašu psychiku, ak sa vám to nedarí na dennej báze. Výskum na britských študentoch ukázal, že spočiatku ich bavilo prejsť denne 10-tisíc krokov, no neskôr sa sťažovali, že tento limit je príliš namáhavé splniť a ich motivácia klesla.

Počet odporúčaných krokov je nižší

Hoci dosiahnuť denne 10-tisíc krokov sa stalo cieľom nejedného človeka, podľa doktora I-Min Leeho je zdraviu prospešné, ak prejdete 4 400 krokov denne. Vo svojej štúdii skúmal množstvo žien vo veku od 62 do 101 rokov. Tie nosili na bokoch prístroje, ktoré sledovali ich pohyb najmenej desať hodín denne, v rozpätí štyroch až siedmich dní medzi rokmi 2011 a 2015. Výsledky ukázali, že úmrtnosť žien, ktoré kráčali okolo 4 400 krokov denne, sa znížila o 41 percent v porovnaní s tými, ktoré dosiahli iba 2 700 krokov. Zatiaľ čo ženy, ktoré denne prešli 7 500 krokov, znížili svoju úmrtnosť o 65 percent. Vedomosť, že menej chôdze nemusí byť nevyhnutne zlé, môže mať na ľudí pozitívny psychologický vplyv.

Štúdia má podľa doktora Lee určité obmedzenia. Nehovorí nám presne, koľko krokov musíme urobiť, aby sme zlepšili kvalitu života alebo zabránili akýmkoľvek kognitívnym alebo fyzickým problémom. Pravdou je, že dlhšia prechádzka na čerstvom vzduchu nikomu neuškodí, naopak len prospeje

„Nenechajte sa zastrašiť alebo odradiť číslom 10-tisíc, je to mýtus a marketingový ťah,“ tvrdí doktor Lee.

Ďalšie rady týkajúce sa chôdze

  • Počítanie krokov je menej náročné ako meranie času, ktorý trávime pohybom.
  • Na intenzite nezáleží, každý krok sa počíta.
  • Ak máte sedavé zamestnanie, mali by ste prejsť aspoň 4 400 krokov za deň.
  • Nepoužívajte výťah, choďte radšej po schodoch.
  • Zaparkujte auto na prázdnom mieste ďalej od vchodu.
  • Vystúpte z autobusu jednu zastávku pred cieľom.
  • Venujte sa domácich prácam, nielen vyneseniu nákupu z auta, či vareniu večere.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie chôdza kroky

02.05.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Diskusia