Nebezpečný SIGNÁL, ktorý prichádza v NOCI: PREDPOVEDÁ vyššie riziko MŔTVICE a INFARKTU u žien

27.04.2021

To, že si ľahnete do postele o desiatej večer ešte neznamená, že sa vyspíte. Ak je váš spánok neustále prerušovaný častým zobúdzaním, ráno budete bez energie a ešte k tomu znechutení. Pozor na to by si malo dávať hlavne nežnejšie pohlavie.

Šesť až osem hodín nepretržitého odpočinku bez zobudenia. Mávate takéto noci? V skutočnosti až 40 percent populácie trápi nespavosť, ktorá sa pribúdajúcim vekom zhoršuje. Nový výskum ukázal, že ženy ktoré sa pravidelne v noci budia, majú až dvakrát vyššiu pravdepodobnosť úmrtia v mladom veku. Ohrozujú ich totiž kardiovaskulárne ochorenia, ktorých spúšťačom môže byť práve nedostatok spánku, ako sa píše na thesun.co.uk.

Čítajte tiež: DEMENCIU možno PREDPOVEDAŤ roky DOPREDU: Takto vyzerá jeden z PRVÝCH signálov!

Hrozba kardiovaskulárnych chorôb

Štúdie sa zúčastnilo 8-tisíc mužov a žien, pričom vedci sa zamerali na „nevedomú bdelosť“ počas noci. Prebudenie počas spánku je schopnosť tela, ktoré tým reaguje na potenciálne nebezpečné situácie, ako sú hluk, bolesť, teplota a svetlo. Niekedy ide o sekundové prebudenie, ktoré si človek ani nepamätá. Problém nastáva vtedy, keď človeka vonkajšie podnety prebudia natoľko, že bdie a nespí. Vedci z austrálskej univerzity v Adelaide zistili, že ženy sa v noci budili menej ako muži. 

„Napriek tomu ich vo väčšej miere ohrozovali kardiovaskulárne choroby a mali problémy s cievami,“ konštatoval hlavný autor štúdie docent Mathias Baumert.

Ako dodal, účastníčky, ktoré sa prebúdzali najviac, mali o 60 až 100 percent väčšie riziko úmrtia na infarkt či mŕtvicu v porovnaní so ženami, ktoré sa dobre vyspali. Vedci nemajú jasno v tom, prečo existujú rozdiely medzi mužmi a ženami. Spoluautor štúdie Dominik Linz si však myslí, že je to tým, ako telo reaguje na nočné prebudenie. To sa môže zhoršovať vplyvom veku, hmotnosti a tiež chrápaním. 

„Aj keď sa vek nedá zmeniť, BMI a spánkové apnoe sa dajú upraviť a môžu byť tým správnym krokom k zníženiu rizika srdcových ochorení,“ myslí si Linz.

Nie je to prvýkrát, čo výskum spojil zlý spánok a zvýšené riziko úmrtia na kardiovaskulárne príhody, ako je mŕtvica alebo zlyhanie srdca. Profesor Borja Ibáñez z Madridu uviedol, že existujú teórie o tom, prečo spánok ovplyvňuje srdce. 

Narušenie telesných hodín, ktoré sa medicínsky nazývajú cirkadiánny rytmus, môže viesť k nahromadeniu tuku v tepnách. Ten, ako je dobre známe, dokáže upchať cievy a dochádza k zlyhaniu srdca,“ konštatoval.

Ako si skvalitniť spánok?

Ak spíme menej ako 6 hodín, každý to hneď pocíti na vlastnej koži. Vtedy klesá kvalita života, ste unavení, podráždení a nesústredení. Aby ste sa vyspali „do ružova“, potrebujete minimálne 6 až 8 hodín nerušeného odpočinku. Dôležitý je však nielen čas, ale aj jeho plynulosť. Časté zobúdzanie nie je dobré pre srdce, no ani pre mozog, ktorý sa nestíha regenerovať. 

Spánok si môžete skvalitniť aj v pohodlí domova a nemusíte pritom hneď siahať po tabletkách na spanie. Ako na to?

  • Dodržujte spánkový rytmus, ukladajte sa na spánok vždy v tom istom čase
  • Miestnosť, v ktorej spíte, pravidelne vetrajte
  • Spite v úplnej tme
  • V izbe by nemalo byť príliš teplo, ani zima, teplota by nemala presiahnuť 22 stupňov
  • Vlhkosť v miestnosti by sa mala pohybovať medzi 40 až 60 percent
  • Večer nepracujte, vyhnite sa zbytočnému stresu
  • Nepozerajte televízor, nebuďte na mobilnom telefóne, aspoň pol hodinu pred spaním
  • Pred spánkom si doprajte teplú sprchu, alebo horúcu vaňu
  • Vyskúšajte jogu, alebo relaxáciu

Fotogaléria


Tagy:
srdce spánok ženy

27.04.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Diskusia