NAJLEPŠIE potraviny, ktoré zvyšujú KRVNÝ obeh: Zabezpečia SPRÁVNE prúdenie krvi v žilách

17.04.2021

Dobrý krvný obeh je pre telo nevyhnutný, keďže umožňuje transport kyslíka a živín do buniek a pomáha vylučovať škodlivé látky z tela von. Zlá životospráva, nedostatok pohybu a tekutín mu zase škodia. Ktoré jedlá prospievajú krvnému obehu a naopak, ktoré by mali byť tabu?

Zlá cirkulácia krvi škodí

Ak krv v tele neprúdi správne, môže to spôsobiť množstvo zdravotných problémov. Medzi najznámejšie prejavy, že niečo nie je v poriadku, patrí opuch dolných končatín, tvorba kŕčových žíl, nadmerné vypadávanie vlasov, vyčerpanosť a nekončiaca únava. Ako sa píše na medicalnewstoday.com, krvnému obehu škodí aj nadváha, fajčenie či zlý pitný režim. Existujú však jednoduché spôsoby, ako docieliť, aby nám krv v žilách prúdila správne. Stačí na to zmena životného štýlu, úprava jedálnička a viac pohybu.

Čítajte tiež: VÍNO pomáha pri CHOROBE, ktorej odhalenie môže trvať dlhé ROKY: Toto SPUSTÍ v tele pohár ČERVENÉHO

Aké potraviny podporujú dobrý obeh krvi?

Červené feferónky

Podľa štúdie Trusted Source z roku 2016 môže konzumácia kapsaicinoidov zlepšiť zdravie krvných ciev vďaka ich antioxidačným a protizápalovým vlastnostiam. Znižujú tiež riziko vysokého krvného tlaku, cukrovky a kôrnatenia tepien.

Repa

Repa ochraňuje cievy a kardiovaskulárny systém. Táto zelenina totiž obsahuje dusičnany, ktoré telo premieňa na oxid dusnatý. Tento proces pomáha rozširovať krvné cievy, znižuje krvný tlak a zvyšuje športovú vytrvalosť.

Listová zelenina

Podľa niektorých výskumov je strava s vysokým obsahom listovej zeleniny prospešná pre kardiovaskulárne zdravie kvôli vysokej hladine anorganických dusičnanov. Tie pomáhajú znížiť vysoký krvný tlak z nadmerného príjmu solí.

Cesnak

Konzumácia cesnaku môže tiež zlepšiť funkciu krvných ciev. Počas trojmesačnej štúdie skupina ľudí užívajúca tablety s cesnakovým práškom preukázala významné zlepšenie prietoku krvi v predlaktiach v porovnaní s tými, ktorí užívali placebo.

Orechy

O orechoch je známe, že majú ochranné účinky proti kardiovaskulárnym chorobám, najmä, ak sú konzumované ako súčasť zdravej výživy. Mnoho druhov orechov obsahuje vysoké hladiny L-arginínu, aminokyseliny, ktorá vytvára kyselinu dusičnú, ktorá pomáha rozširovať cievy a regulovať krvný tlak. Orechy sú tiež skvelým zdrojom horčíka, draslíka a vápnika, ktoré sú účinné v boji s vysokým tlakom.

Granátové jablko

Šťava z granátového jablka má pozitívne účinky na tepny a môže znižovať tvorbu plakov. Pomáha znižovať krvný tlak a jej antioxidačné účinky zlepšujú kardiovaskulárne zdravie, keďže majú vplyv na znižovanie cholesterolu.

Ryby

Ryby sú skvelým zdrojom omega-3 mastných kyselín, ktoré pomáhajú predchádzať usadzovaniu plakov vo vnútri tepien a môžu tiež predchádzať tvorbe krvných zrazenín. Medzi druhy rýb s vysokým obsahom omega-3 patria losos, makrela, tuniak, pstruh, sardinky a sleď.

Citrusové ovocie

Nápoj z citrusových plodov bohatý na flavonoidy zvyšuje prietok krvi do mozgu. Keď je mozog správne prekrvený, zlepšujú sa aj kognitívne funkcie. Pitím tohto nápoja tak môžete predísť Alzheimerovej chorobe.

Bobuľové ovocie

Bobuľové ovocie pomáha zlepšiť metabolický syndróm. Tento stav je zvyčajne spojený so zúžením krvných ciev. Polyfenoly v bobuliach, ako sú antokyány a fenolové kyseliny, majú antioxidačné a protizápalové vlastnosti. Týka sa to hlavne bobúľ ako sú čučoriedky, brusnice, černice, maliny, červené, biele alebo čierne ríbezle a jahody.

Keď je krvný obeh zlý

Obehový systém zahŕňa srdce, tepny, žily a kapiláry. Poškodenie ktorejkoľvek tejto časti môže mať vplyv na cirkuláciu krvi.

Medzi najznámejšie príznaky, že niečo nie je v poriadku, patrí:

  • necitlivosť a mravčenie v rukách a nohách
  • svalové kŕče
  • hromadenie tekutín v chodidlách, členkoch a nohách
  • strata pamäti
  • ťažkosti so sústredením
  • vredy na nohách
  • kŕčové žily
  • únava
  • zažívacie ťažkosti
  • zmena farby pleti

Akým potravinám sa vyhnúť?

Červené, spracované alebo mastné mäso

Mastné a spracované mäso obsahuje vysoké množstvo nasýtených tukov. Hrozí nahromadenie cholesterolu v tepnách a zvýšenie rizika srdcových chorôb. Prednosť by ste mali dať radšej chudému mäsu a rybám.

Pridané cukry

Nadmerné množstvo pridaného cukru v potrave môže zvýšiť riziko chorôb, ako je vysoký cholesterol, kardiovaskulárne choroby a vysoký krvný tlak. Tieto ochorenia poškodzujú steny tepien a tiež kôrnatenie ciev.

Trans-tuky

Trans-tuky sa vyskytujú v určitých živočíšnych produktoch, vrátane mlieka, masla, syrov a mäsa. Keď sa konzumujú vo veľkom množstve, zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi, čo vedie k tvorbe plakov v tepnách, ktoré sú spúšťačom srdcových chorôb.

Soľ

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) môže prebytok soli v strave zvýšiť riziko vysokého krvného tlaku, kardiovaskulárnych chorôb, mŕtvice a srdcového infarktu. Odborníci preto odporúčajú, aby denný príjem soli nepresiahol 5 gramov.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny zdravie krv prevencia krvný obeh

17.04.2021  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Diskusia