Zabite šancu na vznik DEMENCIE jednoduchým spôsobom: 24-hodinový postup, ako na to!

26.03.2021

I malé zmeny môžu mať veľký vplyv. Ak sa chcete vyhnúť nepríjemným príznakom demencie, začnite robiť niektoré veci počas dňa inak, ako ste boli zvyknutí. Máte na to 24 hodín!

To, čo každý deň jete, pijete a robíte, môže mať zásadný vplyv na šancu vyhnúť sa neurodegeneratívnemu ochoreniu. Stačí naozaj málo, akos a píše na thesun.co.uk! Napríklad dať si ovsené vločky na raňajky alebo deň ukončiť chutnou rybou na tanieri. Zabudnite na slaninu, šunku alebo klobásu, čo sú potraviny, ktoré môžu zvýšiť riziko ochorenia o takmer polovicu, ako zistila štúdia na univerzite v Leeds. 

Čítajte tiež: Voľne DOSTUPNÝ liek zabráni pri KORONAVÍRUSE úmrtiu a HOSPITALIZÁCII: Máte ho doma aj vy!

Doktorka Sara Imariosiová zo Alzheimer’s Research UK a výživová špecialistka Amanda Ursellová vytvorili spoločnými silami 24-hodinový postup, ako sa vyhnúť demencii, príp., ako ju poraziť ešte na začiatku ochorenia. 

07:00: Na raňajky ovsené vločky

Niektoré štúdie naznačujú, že zdravá výživa môže znížiť riziko Alzheimerovej choroby o 53 percent. Dajte si napr. 40 g ovsenej kaše, 80 g rozmrazeného bobuľového ovocia, nastrúhané jablko a 45 g čistého nízkotučného jogurtu na raňajky. 

07:30: Použite zubnú niť

Podľa štúdie University of Central Lancashire je pravdepodobné, že baktérie, zodpovedné za zlé zdravie ústnej dutiny, sa môžu dostať do krvi a zvýšiť tak riziko demencie. Uistite sa, že ste si zuby vyčistili dvakrát denne a taktiež netreba zabúdať na medzizubné priestory. Veľa výskumov ukázalo, že ľudia s ochorením ďasien môžu mať tiež väčšiu pravdepodobnosť problémov s pamäťou.

08:30: Pešo do práce

Ak sa dá, spravte to. V prípade, že prácu máte naozaj ďaleko, vystúpte z autobusu aspoň o zastávku skôr, aby ste zvýšili svoj denný počet krokov. Robíte z domu? Dajte si rannú prechádzku. 

 „Aktívny život je prospešný, pretože znižuje krvný tlak a udržuje zdravú hmotnosť. Obe tieto skutočnosti môžu znížiť riziko demencie,“ tvrdí Sara Imariosiová.

09:30: Vychutnajte si kávu

Jedna alebo dve šálky denne môžu ochrániť váš mozog. Štvorročná americká štúdia zameraná na ľudí vo veku nad 65 rokov na Floride zistila, že u tých, ktorí vykazovali skoré príznaky demencie, bolo v ich organizme o 50 percent menej kofeínu než u tých, ktorí nemali príznaky.

10:00: Vstaňte!

Dlhodobé sedenie škodí mozgu. Národná zdravotná služba (NHS) odporúča nastaviť si pripomienku, aby ste každých 30 minút vstali a dali si malú prechádzku.

11:00: Zažeňte chuť na sladké s arašidovým maslom

Ak máte pocit, že potrebujete popoludňajšie občerstvenie, ktoré vás trochu zasýti, výživová poradkyňa Ursellová odporúča plátok celozrnného toastu s arašidovým maslom.

12:00: Lúštite krížovku

 „Musíte udržiavať svoj mozog aktívny. To sa vám podarí vtedy, ak budete každý deň čítať noviny alebo lúštiť krížovku počas obedňajšej prestávky. Oba udržujú mozog v činnosti,“ zdôrazňuje Sara Imariosiová.

13.30: Fazuľová polievka na obed

Mind diéta, ktorá podporuje zdravú funkciou mozgu, odporúča najmenej tri porcie fazule každý týždeň. Dajte si fazuľovú polievku s krajcom celozrnného chleba.

15:30: Vyhnite sa sladkým malinovkám

Preč s bublinkovýmu nápojmi a čokoláde, keď nastupuje popoludňajší pokles energie.

„Nemusíte úplne vynechať cukor, ale jeho obmedzením znížite riziko mnohých chorôb vrátane rakoviny, cukrovky typu 2 a demencie. Takže vymeňte šumivý nápoj za jablko,“ upozorňuje Dr Imariosiová.

18:00: Porozprávajte sa so svojimi kamarátmi

Osamelosť môže zvýšiť riziko demencie, ako tvrdí štúdia, zverejnená minulý rok v lekárskom časopise The Lancet. Výskum zistil, že sociálna izolácia znižuje mozgovú aktivitu a následne zvyšuje riziko problémov s pamäťou.

„Aj počas pandémie sa môžete stretnúť aspoň s jednou osobou z inej domácnosti. Môžete tiež zostať v kontakte pomocou sociálnych médií,“ pokračuje odborníčka. 

19:00: Ryba na večeru

Vynikajúce jedlo pre vaše zdravie, ktoré znižuje riziko demencie!

20:00: Namiesto vína voda

Príliš veľa alkoholu môže zvýšiť riziko. Existuje mnoho dôkazov o tom, že veľké množstvo alkoholu negatívne vplýva na celkové zdravie.

22:00: Čas ísť do postele

Americký výskum z Bostonskej univerzity zistil, že spánok čistí mozog a môže pomôcť odvrátiť choroby, ako je demencia. Dajte si teplý kúpeľ, vypnite telefón a iné technológie a pred spánkom si prečítajte dobrú knihu. Bude sa vám ľahšie zaspávať! 

Fotogaléria


Tagy:
zdravie choroba prevencia demencia

26.03.2021  |  Foto: profimedia.sk  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Diskusia