Ako NAŠTARTOVAŤ efektívne SPAĽOVANIE tukov? Toto je vhodný ČAS na CVIČENIE!

22.01.2021

O koľkej sa zvyknete venovať tréningu? Niektorí cvičením začínajú nový deň, iní preferujú večerné hodiny, kedy sa venujú nejakému pohybu. Existuje však správna odpoveď, kedy je najlepšie cvičiť? 

Ráno či večer? 

Niektoré nové dôkazy naznačujú, že áno. Napríklad v španielskej štúdii, zverejnenej v roku 2020, sa zistila korelácia medzi cvičením v čase medzi 8:00 a 10:00 a znížením rizika určitých druhov rakoviny, ako sa uvádza na telegraph.co.uk. To autorov štúdie viedlo k domnienke, že priaznivé účinky skorého cvičenia na riziko rakoviny prsníka môžu mať väzby na produkciu estrogénu alebo melatonínu (rakovina prostaty tiež zaznamenala zníženie rizika, aj keď menej štatisticky významné). Sú tam však určité obmedzenia, vrátane toho, že ľudia, ktorí si nájdu čas na cvičenie skoro ráno, sa pravdepodobne stravujú inak ako ostatní a inklinujú k iného správaniu. 

Čítajte tiež: PREKONALI ste Covid? Hrozivá ŠTATISTIKA upozorňuje, že NEMUSÍTE mať ešte VYHRATÉ

Ďalšou otázkou je, kedy presne sa budete cítiť najlepšie. V jednej štúdii publikovanej v časopise Journal of Sports Science vedci odhalili, že testované subjekty boli schopné tvrdšie trénovať vo večerných hodinách. Svetové rekordy sa často zaznamenávajú popoludní a veľa športovcov končí s tréningom v neskorších hodinách, a to na základe skutočnosti, že celej rade biologických procesov trvá chvíľu, kým sa dostanú do pohybu. 

Ďalšie štúdie naznačujú, že popoludní a večer máte najrýchlejší reakčný čas, čo môže byť dôležité pri cvičeniach HIIT, rýchlostných cvičeniach alebo tréningoch založených na schopnostiach. A čo ráno? Niektorí tréneri naznačujú, že tréningy nalačno sú lepšie, ak je vaším cieľom odbúravanie tukov. Navrhujú, že skoré dopoludňajšie hodiny môžu byť najlepšie, ak sa snažíte zhodiť nejaké kilá navyše, ale existuje len málo vedeckých dôkazov na podporu týchto špekulácií. 

Stačí málo

Výskum z Univerzity Brighama Younga naznačuje, že 45-minútové mierne až silné cvičenie ráno zníži pravdepodobne vašu chuť k jedlu. Na deň vás môže pripraviť aj oveľa kratšie cvičenie - vedci z Gruzínskej univerzity zistili, že zdraví dospelí ľudia so sedavým životným štýlom, ktorí sa venovali iba 20 minútam aeróbneho cvičenia s nízkym až stredným stupňom, tri dni v týždni, pričom tak robili počas 6 nasledujúcich týždňov, hlásili zvýšenie energetických hladín a pocit menšej únavy. 

Najlepší tréning?

Všeobecným pravidlom teda môže byť že, ak sa chcete skutočne zlepšiť v tréningoch a v kondícii, má teda zmysel si tréning nechať na obed alebo popoludnie. Ak chcete do svojho života vniesť viac pozitivity, menej stresu a viac produktivity, cvičenie v ranných hodinách by vás mohlo nakopnúť. 

Suma sumárum, najlepší tréning je ten, ktorému sa budete pravidelne venovať - nie ten, ktorý je vhodný podľa vedy, no trénujete len občas. Je v poriadku cvičiť kedykoľvek počas dňa. Ak sa však snažíte vybudovať si návyk, dobre si premyslite, v ktorej časti dňa sa pustíte do pohybu. V každom prípade, začnite ešte dnes, aj keď len pár minút. Kedykoľvek je predsa len lepšie ako nikdy. 

Fotogaléria


Tagy:
pohyb zdravie cvičenie tréning

22.01.2021  |  Foto: gettymages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Diskusia