NAKOPNITE správne trávenie a povedzte zbohom NAFÚKNUTÉMU bruchu: Tipy, ktoré ZÚŽIA váš PÁS!

21.12.2020

Správne trávenie je základom zdravia. Čoraz viac ľudí s ním však má problémy. Trpia ich intolerancie a zápaly. Čo sa môže skrývať za ťažkosťami? Ako nakopnúť zdravé trávenie?

Tráviaci trakt meria približne 9 metrov. Väčšina potravín ním prejde za 72 hodín, iným to trvá kratšie. Úlohou tráviacich orgánov je rozložiť potravu na drobné častice, ktoré potom vyživujú bunky v celom tele. Keď naše trávenie funguje správne, má to blahodarný vplyv na celý organizmus a aj vitalitu. Zlé stravovacie návyky a stres sa odrazia na celkovom stave. Okrem čriev trpí aj pleť, vlasy, či nechty. Hoci nadúvanie alebo plynatosť patria k prirodzeným procesom v tele, ak sa objavujú príliš často, môžu spôsobiť závažne problémy. Ako sa píše na brightside.me, existuje pár trikov, ktoré nakopnú trávenie. Ktoré to sú?

Čítajte tiež: Máme v byte JEDOVATÉ dekorácie? Na čo všetko si treba dávať pozor!

1. Spite na ľavom boku

Žalúdok a pankreas sa nachádzajú na ľavej strane tela a sú súčasťou tráviaceho systému. Keď budete spať na ľavej strane, jedlo zo žalúdka ľahšie prejde do tenkého čreva. Táto poloha uvoľňuje aj pankreatické enzýmy, ktoré sú zodpovedné za rozklad potravy. Spánok na ľavom boku tiež znižuje pravdepodobnosť, že vás bude páliť záha.

2. Jedzte viac vlákniny a fermentovaných potravín

Vláknina pomáha udržiavať pravidelnú a normálnu stolicu. Väčšina potravín, ktoré ju obsahujú, majú tiež nízky obsah cukru, tukov a kalórií, takže sú všeobecne zdravšie. Ovos, fazuľa alebo ovocie sú skvelým zdrojom vlákniny. Do svojho jedálnička môžete pridať aj fermentované potraviny, ako je kyslá kapusta, uhorky, či kimchi. Zabudnúť by ste nemali na biely jogurt, či kefír. Obsahujú totiž probiotiká, zdraviu prospešné pre črevá. Najbežnejšie sú bifidobaktérie a laktobacily, ktoré zlepšia zažívacie ťažkosti a zmiernia príznaky syndrómu dráždivého čreva.

3. Vyhýbajte sa jedlám, ktoré sú ťažko stráviteľné

Mastné a tučné jedlá ako sú cheeseburgery, hranolky alebo pizza, môžu spôsobiť, že budete nafúknutí niekoľko hodín. Potrebujú totiž viac času na to, aby ich telo strávilo. Tento typ jedla môže tiež zvýšiť plynatosť, kŕče alebo poruchy trávenia. Môže to tiež ovplyvniť schopnosť sústrediť sa. Preto je dôležité jesť vyváženú stravu s množstvom ovocia, zeleniny a chudého mäsa.

4. Pri jedení seďte

Keď jeme pri chôdzi, máme tendenciu toho skonzumovať oveľa viac. Strácame prehľad o množstve, ktoré zjeme a aj žalúdok sa rýchlejšie vyprázdňuje. Keď jeme v sede, krvný obeh sa zlepšuje. Aj stravovanie so skríženými nohami má viac výhod, pretože zmierňuje krvný tlak v našom srdci a umožňuje správne trávenie potravy.

5. Voda pomáha pri zápche

Voda pomáha rozkladať jedlo, ktoré konzumujeme a telo dokáže lepšie absorbovať potrebné živiny. Napriek všeobecnému presvedčeniu, že nie je dobré piť počas jedla, opak je pravdou. Voda napomáha tráveniu a je tiež skvelým pomocníkom, ak trpíte na zápchu. Pitie počas jedla môže tiež ovplyvniť veľkosť porcií.

6. Vyskúšajte rôzne jogové pózy

Ak budete strečovať, alebo cvičiť jógu aspoň 15 minút denne, vaše trávenie sa zlepší. Napríklad póza Marichyasana pomáha vstrebávať základné živiny z potravy, stimuluje brušné orgány, ako sú pečeň a obličky, dokonca upokojuje mozog. Uttanasana pose je terapeutická poloha s mnohými výhodami. Pôsobí na brušnú oblasť a zároveň stimuluje cirkuláciu do tráviacich orgánov. Je tiež relaxačná, uvoľní z tela stres. Najideálnejší čas na jógu je ráno po zobudení. Určite ju neprecvičujte hneď po jedle, môže vám prísť zle.

7. Jedzte každý deň vo vopred určených hodinách

Ak si každý deň jedlo naplánujete na tú istú hodinu, nastavia sa vaše vnútorné hodiny a telo bude vedieť, kedy je čas na trávenie. Nepravidelné stravovanie zvyšuje zdravotné riziká vrátane problémov s hmotnosťou. Ak je váš program príliš nabitý, pokúste sa pripraviť si jedlo vopred a zjedzte ho vždy v rovnakom čase.

8. Meditujte a ovládajte svoj stres

Ak sme v strese, telo cíti tlak a trávenie sa spomaľuje. Výsledkom je nadúvanie, kŕče, poruchy trávenia alebo zápcha. Môže mať aj opačný účinok a to zrýchlené trávenie, ktoré spôsobuje časté výlety na toaletu. Keď sme pod veľkým tlakom, môže dôjsť k zvýšeniu alebo zníženiu chuti do jedla. Ani jedna z nich nie je prospešná pre naše zdravie. Skúste spomaliť, relaxujte a vyskúšajte meditáciu.

9. Vyskúšajte dýchaciu metódu 4-7-8

Pomáha ovládať chuť na jedlo, zlepšuje spánok, či znižuje hladinu úzkosti. Jediné, čo musíte urobiť, je dýchať. Najskôr po dobu 4 sekúnd sa budete nadychovať nosom, potom na 7 sekúnd zadržíte dych. Nakoniec budete vydychovať po dobu 8 sekúnd.

Ak príznaky ako kŕče, bolesti žalúdka alebo silné nadúvanie pretrvávajú niekoľko dní a žiadna z opísaných metód nezabrala, mali by ste navštíviť lekára.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie trávenie nafukovanie

21.12.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Diskusia