VIDEO Dvaja muži NESPALI až 36 hodín: Expriment mal zaujímavý VÝSLEDOK

12.12.2020

Dobrý spánok je pre človeka veľmi dôležitý. Ovplyvňuje nielen naše fyzické výkony, ale aj kognitívne funkcie. Predpokladá sa, že množstvo a kvalita spánku má dopad aj na náš vzhľad. Je to skutočne tak, že nedostatok spánku nám uberá na atraktivite?

Greg a Mitch z youtubového kanála AsapSCIENCE sa rozhodli na sebe zistiť, či je teória o vplyve spánku na to, ako vyzeráme, pravdivá. Mladí muži zostali bdieť 36 hodín a každých 6 hodín sa odfotili. 

 „Vedci nevedia, prečo vyzeráme tak zle, keď nespíme,“ povedal Greg a pripomenul dve najpopulárnejšie teórie z evolučnej biológie, ktoré by to mohli vysvetliť.

Čítajte tiež: Žena týždeň DODRŽIAVALA stravu podľa Kate MIDDLETON: Tajomstvo krásy na VLASTNEJ koži!

Prvá hovorí, že keď sme nevyspatí, máme oslabený imunitný systém a sme náchylnejší na nehody. Ak sa tento oslabený stav prejaví v tvári, umožní to ostatným vyhýbať sa nám a zostať v bezpečí.

Druhá teória naznačuje, že nedostatok spánku nás robí pesimistickejšími a menej zručnými v prejavovaní emócií, ako sa píše na menshealth.com.

Na vlastnej koži

Greg a Mitch vstali o 8:00 a začali svoj deň ako obvykle, hoci, okrem rannej kávy nemali počas celých 36 hodín povolený žiadny kofeín. Prvých 10 hodín zvládli obaja bez problémov, i keď spachtoš Greg o niečo ťažšie. Pred 4 hodinou nadránom si Mitch uvedomil, že jeho kognitívne schopnosti, teda pamäť, pozornosť, rýchlosť myslenia či schopnosť pochopenia informácií, sa uňho spomalili. 

„Kedykoľvek sa snažíte niečo naučiť alebo si spomenúť, oblasť vo vašom mozgu zvaná hipokampus, je skutočne aktívna, v podstate prijíma všetky informácie a spracováva ich za vás,“ povedal. „Ale keď sa pozeráme na mozgové skeny ľudí, ktorí nespali, hipokampus je v podstate vypnutý. Okrem toho proteíny, ktoré sú potrebné na vytvorenie spojenia medzi neurónmi, už nie sú pri nadmernej únave k dispozícii a preto je skutočne ťažké si na niečo spomenúť alebo si niečo zapamätať,“ objasnil.

Kedy sa prejavil nedostatok spánku? 

Čas si krátili rôznymi aktivitami, rozptyľovali sa aj elektronikou. Po tom, ako sa vonku rozjasnilo, obaja mladí muži pocítili mierne dobitie energiou. 

Keď vyjde slnko, vaše telo začne produkovať hormóny, ktoré sú synchronizované s denným svetlom a prebúdza sa,“ vysvetľuje Mitch.

Po 24 hodinovom bdení sú hladiny adenozínu, ktorý funguje ako „tlmič“ mnohých nervových prenosov v mozgu, na vrchole a na tvárach mužov sa začína nedostatok spánku prejavovať. Keby si mohli dopriať kávu alebo iný kofeínový nápoj, prejavy adenozínu by sa im podarilo na istý čas potlačiť, to si však na začiatku experimentu zakázali. 

Ako čas postupuje, energia vyprcháva stále rýchlejšie. Na konci výzvy vyzerajú obaja mladí muži naozaj nápadne odlišne ako na začiatku, najmä na Gregovej tvári sa únava výrazne podpísala. „Vyzerám tak smutne!" hovorí. Aj na Mitchovom výzore sa únava viditeľne podpísala, okolo očí má jasné čiary od snahy udržať ich otvorené.

Dostatok spánku je základ

Greg a Mitch na základe vlastnej skúsenosti radia, aby ste si dopriali dostatok spánku a to nielen preto, lebo spánková deprivácia sa odzrkadlí v tvári, ale aj preto, lebo nevyspatý a unavený človek nedokáže úplne jasne premýšľať a adekvátne reagovať. Denne by sme mali spať 7 až 8 hodín. Len 3% populácie sú schopné bez obmedzení fungovať aj vtedy, keď pravidelne nespia viac než 5 až 6 hodín. Rovnako ako množstvo spánku, je potrebné dbať na jeho kvalitu.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie spánok

12.12.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Feminity.sk

Diskusia