SPÁNOK ako nepriateľ: Varovné signály, kedy sa zo zdravého návyku stáva nebezpečný ŠKODCA!

25.10.2020

Pandémia koronavírusu má na svedomí okrem iného aj zvýšenú vyčerpanosť a podráždenosť. Nielen po psychickej stránke sme unavení, ale aj naše telo kričí STOP. Viac času stráveného doma láka mnohých k poobednému spánku. Nepreháňajte to, inak dáte zabrať svojmu telu!

Zatiaľ čo pocity únavy sa znásobia stresom alebo zlým spánkom, neustály oddych a zdriemnutie môže byť príznakom jedného vážneho zdravotného stavu. Ide o hypersomniu, ktorá je pravým opakom insomnie. Psychológ pre životné prostredie a konzultant pre blahobyt Lee Chambers v rozhovore pre denník The Sun uviedol, že hypersomnia je stav, pri ktorom sa cítite ospalí po celý deň - je tiež známy pod názvom nadmerná denná ospalosť (EDS). 

Čítajte tiež: CUKOR v krvi má DEVASTAČNEJŠIE účinky, ako sa predpokladalo: NEZVRATNÝ dopad na tento orgán!

Hypersomnia môže mať na svedomí ospalosť počas dňa, aj keď váš spánkový cyklus je v poriadku. Podráždenosť či malátnosť môžu byť taktiež ukazovateľmi hypersomnie, pričom môže ísť o primárny alebo sekundárny stav. Primárna hypersomnia je zvyčajne spôsobená problémami v mozgu, ktoré kontrolujú funkcie spánku a bdenia. Sekundárna zase znamená, že zrejme trpíte iným zdravotným problémom. Môžu byť za ňou iné zdravotné stavy, ako je napr. spánkové apnoe. 

 „Taktiež môže ísť o potenciálny dôsledok nízkej funkcie štítnej žľazy alebo traumatického poranenia mozgu. Aj niektoré lieky môžu u jednotlivcov vyvolať hypersomniu,“ upozorňuje Lee Chambers. 

Ako zistiť, či trpíte hypersomniou a na aké hlavné znaky si treba dávať pozor?

1. Nízka energia

Hlavným príznakom hypersomnie je neustály pocit vyčerpania. Chýba vám dostatok energie, čo mnohí riešia jednoduchým spôsobom – zdriemnu si počas dňa, aby sa zbavili ospalého pocitu. Tým však tento problém ešte zdvojnásobia! Aby toho nebolo málo, ľudia s hypersomniou majú dokonca ťažkosti s prebudením sa z dlhého spánku. Expertka na spánok Hope Bastineová tiež uviedla, že príliš málo slnečného žiarenia môže tiež viesť k hypersomnii.

Dodala, že príjem čerstvého vzduchu je skvelý spôsob, ako zvýšiť svoju energetickú hladinu a zároveň povzbudzuje ľudí, trpiacich nízkou úrovňou energie, aby boli viac v pohybe. 

„Porazte únavu tým, že sa rozhýbete a postaráte sa o vyplavovanie endorfínov. Beh, skákanie cez kaluže vody... Je jedno, aký pohyb to bude. Fantázii sa medze nekladú,“ dodala odborníčka. 

2. Ste podráždení

Každý sa už aspoň raz zobudil z prerušovaného spánku a jeho nálada bola na bode mrazu, hoci to odznelo hneď po prvej šálke rannej kávy. Ak sa však cítite podráždení po celý deň, môže to byť príznakom hypersomnie. Podľa odborníkov je spánková rutina skvelým spôsobom, ako minimalizovať príznaky hypersomnie. 

3. Strata chuti do jedla

Strata chuti do jedla sa dá pripísať mnohým veciam. V niektorých prípadoch za tým môžu byť lieky, ktoré užívate. Ak trpíte ďalšími príznakmi hypersomnie, ako je nízka energia, je pravdepodobné, že variť večeru sa vám nebude chcieť. Odborníci tvrdia, že ak trpíte hypersomniou, mali by ste sa pokúsiť o vyváženú stravu. Odporúčajú tiež vylúčiť alkohol.

4. Úzkosť

Ak ste unavení, máte pocit nedostatku spánku. Predchádzajúce štúdie uskutočnené neurológmi zistili, že nedostatok spánku zosilňuje predpokladané úrovne úzkosti. Keď k tomu dôjde, na vine je amygdala - časť mozgu, ktorá súvisí s emocionálnym spracovaním. Výsledkom je model napodobňujúci mozgovú aktivitu, ktorý sa pozoruje aj u ľudí trpiacich úzkostnými poruchami.

5. Ťažkosti so zapamätaním si vecí

Toto je príznak, ktorý sa zvyčajne vyskytuje u starších ľudí. Ak máte zlú kvalitu spánku, môže to podľa štúdie odborníkov z Kalifornskej univerzity spôsobiť výraznú stratu pamäti. Nedostatok spánku môže tiež nadmerne stimulovať časti mozgu, je to kvôli takzvanej „nervovej plasticite“ mozgu - ako efektívne sa váš mozog adaptuje na nové situácie.

Liečba a prevencia

Liečba sa môže líšiť v závislosti od toho, čo spôsobilo tento stav. Lekári však môžu pacientom predpísať stimulanty, vďaka ktorým sa budú cítiť bdelejšie. Všeobecne je zmena životného štýlu najlepším spôsobom liečenia hypersomnie.

Lee dodal: „Pre niektorých ľudí budú odpoveďou lieky, ktoré liečia narkolepsiu. Zmena životného štýlu je rozhodujúcou súčasťou dlhodobých výsledkov, vrátane dôslednej spánkovej rutiny, zákazu konzumácie veľkých jedál vo večerných hodinách, cvičenia a stimulantov. Užívanie alkoholu a drog má tendenciu k prehlbovaniu hypersomnie a je potrebné sa im vyhnúť. Zabezpečenie prirodzeného svetla a zdravej stravy zvýši celkovú hladinu energie.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie spánok únava prevencia hypersomnia

25.10.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Diskusia