NAJLEPŠÍ čas na cvičenie: Má veľkú pridanú hodnutu, OCHRÁNI pred smrteľnou chorobou!

20.10.2020

Zlepší náladu, rozptýli a je všeobecne zdravé. Lenže fyzické cvičenie má oveľa väčší potenciál. Taký, s ktorým by nikto nerátal! Súvisí s nižším rizikom zákernej choroby, ktorá má na svedomí ľudské životy. Záleži však od toho, kedy cvičíte!

Nová štúdia naznačuje, že u ľudí, ktorí cvičia ráno medzi 8:00 a 10:00, môže byť menšia pravdepodobnosť vzniku rakoviny ako u tých, ktorí cvičia neskôr počas dňa. Výskum bol zverejnený v International Journal of Cancer

Čítajte tiež: Ako pôsobí ŽUVAČKA na jednotlivé časti tela: Prekvapivý vplyv na SRDCE!

Táto informácia je dôležitá z dôvodu vysokého počtu ľudí s chorobou a tých, ktorí zomreli na rakovinu. Napríklad v USA vedci odhadujú, že do konca roku 2020 bude oznámená táto diagnóza 1 806 590 ľuďom, zatiaľ čo na túto chorobu zomrie 606 520 ľudí.

Vzhľadom na veľký počet tých, u ktorých sa rozvinie choroba, môže aj takáto malá zmena, ako je zmena času, kedy človek strávi pohybom a cvičením, významne prispieť k zníženiu dopadu rakoviny na celú populáciu. Od roku 2018 až 46,7% dospelých v USA nespĺňalo minimálne odporúčanie týkajúce sa aeróbnej fyzickej aktivity. 

Cirkadiánne rytmy, spánok a rakovina

Možným spôsobom zníženia prevalencie rakoviny v spoločnosti môže byť zvýšenie fyzickej aktivity. Existujú dôkazy, že cirkadiánny rytmus človeka môže mať súvislosť s pravdepodobnosťou vzniku choroby. Cirkadiánny rytmus sa týka biologických procesov, ktoré ovplyvňujú cyklus spánku-bdenia človeka.

Medzinárodná agentúra pre výskum rakoviny dokonca identifikovala nočné smeny v práci, ktoré narúšajú cirkadiánny rytmus človeka, ako „pravdepodobný“ karcinogén pre človeka. Vedci spájajú prácu v nočných zmenách najmä so zvýšeným rizikom rakoviny prsníka. Dôkazy o rakovine prostaty však zostávajú nejasné.

Vedci preukázali, že cvičenie má vzťah s cirkadiánnym rytmom človeka. Podľa výskumu z roku 2019 môže pohyb počas dňa pomôcť zlepšiť cirkadiánny rytmus človeka a zmierniť nepriaznivé účinky narušeného spánkového režimu. Vzhľadom na to, že cvičenie zrejme znižuje riziko rakoviny a zlepšuje cirkadiánne rytmy a fakt, že narušené cirkadiánne rytmy môžu zvýšiť riziko rakoviny, autori nového výskumu predpokladali, že načasovanie fyzickej aktivity môže mať vplyv na riziko rakoviny.

Nižšie riziko rakoviny

Výskumníci analyzovali údaje od 2 795 účastníkov. V rokoch 2008–2013 uskutočnili s nimi rozhovory, aby zistili ich fyzické aktivity. V priemere o 3 roky neskôr vedci vyhodnotili, kedy ľudia cvičili. Zamerali sa najmä na 781 žien s rakovinou prsníka, ktoré odpovedali na dotazník o ich fyzickej aktivite a 504 mužov s rakovinou prostaty, ktorí poskytli údaje o načasovaní ich cvičenia. 

Vedci zistili, že fyzická aktivita medzi 8:00 a 10:00 mala najsilnejší potenciálny priaznivý účinok na zníženie rakoviny prsníka a prostaty! Asi 7% ľudí s rakovinou prsníka a 9% ľudí v kontrolnej skupine absolvovali pohyb skoro ráno. Približne 12,7% ľudí s rakovinou prostaty a 14% tých z kontrolnej skupiny cvičilo skoro ráno.

Odborníci vyvinuli model, ktorý ukázal, že pravdepodobnosť vzniku rakoviny prsníka bola o 25% nižšia v dôsledku ranného cvičenia v porovnaní s necvičením. Výsledky ukazujú podobný obraz pri rakovine prostaty. Model predpovedal, že tí, ktorí cvičili skoro ráno, mali o 27% nižšiu pravdepodobnosť rakoviny prostaty ako tí, ktorí necvičili. 

"Tieto výsledky, ak sa potvrdia, môžu zlepšiť súčasné odporúčania týkajúce sa fyzickej aktivity v rámci prevencie rakoviny. Je zrejmé, že každý môže znížiť riziko rakoviny jednoducho tým, že bude každý týždeň mierne fyzicky aktívny najmenej 150 minút,“ dodal koordinátor štúdie Dr. Manolisa Kogevinasa. 

Hormóny ako faktory

Podľa vedcov by mohli mať akákoľvek priaznivé účinky skorého cvičenia na riziko vzniku rakoviny prsníka súvis s estrogénom. Vysoká hladina tohto hormónu môže spôsobiť zvýšené riziko prsníka. Cvičenie by hladinu estrogénu mohli znížiť. Taktiež by to mohol mať na svedomí melatonín, ktorý chráni pred rizikom vzniku rakoviny. Ak by ste cvičili vo večerných hodinách, tým by ste mohli spomaliť produkciu melatonínu a ťažšie by ste zaspali. 

Fotogaléria


Tagy:
zdravie choroba cvičenie rakovina prevencia fyzická aktivita

20.10.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Diskusia