Byť len doma sa vám môže VYPOMSTIŤ: Tieto dva životne dôležité telesné ORGÁNY vám to spočítajú!

16.10.2020

Pobyt vonku počas pandémie koronavírusu naberá úplne iný význam. Mnohí majú obavy z nákazy a šírenia vírusu. Niektorí sa nechajú uniesť strachom a doma medzi štyrmi stenami strávia viac času. Čo to však pôsobí na váš mozog a srdce? 

Škola je online, práca sa dá robiť z domu... Týmto životným štýlom v interiéri sa však spustí celý rad iných návykov, ktoré majú od zdravia ďaleko. Samozrejme, je dôležité dodržiavať preventívne opatrenia. 

„Svetlo, hluk, zvuk a iné podnety naokolo nám pomáhajú rásť,“ hovorí psychoterapeutka MUDr. Laura Dabneyová.

Čítajte tiež: Na NEVYLIEČITEĽNÚ chorobu zaberá KÁVA: Ochranca v podobe šálky kofeínu!

Ak obmedzíte život len na štyri steny, tieto spomínané druhy zdravej stimulácie môžu ľahko zmiznúť - nehovoriac o tom, že tým pripravíte „pôdu“ pre niektoré nezdravé návyky. Pozrite sa na prehľad toho, čo sa podľa livestrong.com môže stať, keď budete tráviť dlhé dni v interiéroch, a čo môžete urobiť, aby ste sa vyhli možným následkom.

Nálada pod bodom mrazu

Ak je zlé počasie, zrejme vás zláka predstava užívať si teplo domova. Ak to však trvá príliš dlho, môžu sa vás zmocniť negatívne pocity. Môžete sa cítiť mrzuto alebo depresívne. Každý deň zažívate tie isté veci a máte obmedzený prístup prírodného svetla. Stagnujete a v konečnom dôsledku sa cítite smutno. 

"Úzkosť a depresia, obe tieto veci stúpajú, keď uviaznete v interiéri," hovorí doktorka Dabneyová.

Aj keď ide len o to, cítiť slnečné lúče na svojej koži alebo vietor na tvári či počuť vtákov spievať, čas strávený vonku výrazne zlepšuje náladu. Jedna štúdia z júna 2010 publikovaná v časopise Journal of Environmental Psychology zistila, že vystavenie sa prírodnému prostrediu zvýšilo vitalitu až o 40 percent, zatiaľ čo trávenie času v interiéroch malo opačný efekt.

Tieto pocity sa môžu zintenzívniť kvôli ďalšiemu stresoru, ktorým je pandémia. Počas prvých dní koronavírusu v Číne štúdia Psychiatry Investigation zistila, že drvivá väčšina dospelých trávila takmer všetok svoj čas doma. V dôsledku toho 60 percent osôb uviedlo, že majú depresiu, zatiaľ čo 46 percent sa priznalo, že sú podráždení. Depresia navyše ohrozuje srdce! Depresívni ľudia podliehajú väčšiemu riziku, že sa u nich prejaví vážna choroba srdca. Dlhodobý stres vyvoláva metabolický syndóm, ktorý môže spôsobiť ochorenie srdca. 

Môžete sa dostať do začarovaného kruhu negativity. Je pravdepodobné, že nekonečný čas v domácnosti znamená viac hodín strávených pozeraním sa na obrazovku telefónu. Samozrejme, odosielaním textových správ a sledovaním toho, čo vaši známi robia na sociálnych sieťach sa môžete cítiť, že ste stále s nimi v kontakte, keďže sa to nedá fyzicky. Avšak môže to mať opačný efekt.

„Keď dočasne používate svoj telefón, aby ste sa cítili lepšie, nakoniec sa na neho začnete obracať, keď vám nie je dobre, čo môže viesť k presýteniu a nadmernej stimulácii, a to prispieva k mnohým poruchám duševného zdravia,“ hovorí Dr. Dabneyová.

Preskúmanie 290 štúdií publikovaných v novembri 2018 v International Journal of Enviromental Research and Public Health dospelo k záveru, že časté používanie mobilných telefónov je spojené s celým radom problémov duševného zdravia vrátane stresu a depresie. Navyše, trávenie času s telefónom vám zvyčajne zaberie čas a vy sa nevenujete iným aktivitám, ktoré môžu zlepšiť duševné zdravie, ako je cvičenie, zameranie sa na prácu alebo školu alebo podporné sociálne interakcie.

Oberie vás o spánok

Samotná depresia a stres môžu zmeniť váš spánok, tvrdí National Sleep Foundation. Takže, ak pobyt vo vnútri ovplyvňuje vašu náladu počas dňa, pravdepodobne sa budete v noci len prehadzovať a otáčať. To však nie je všetko. Aj keď by ste sa psychicky cítili dobre, nedostatok času vonku môže narušiť váš spánok. Prirodzené svetlo hrá kľúčovú úlohu a pomáha telu udržiavať normálne rytmy spánku a bdenia. Nedostatok expozície svetla môže sťažiť dobrý spánok, ako uvádza štúdia Current Biology z augusta 2013.

Hladiny vitamínu D klesnú

Ľudské telo vytvára časť vitamínu D vtedy, keď ho vystavíme slnečnému žiareniu. Takže pobyt v interiéri môže znamenať, že prídete o túto výživnú látku. To platí najmä pre starších dospelých a ľudí s tmavou pokožkou, ktorí nie sú schopní produkovať vitamín D zo slnečného žiarenia tak efektívne podľa U.S. National Library of Medicine.

„Nie je jasné, v ktorom okamihu by nedostatok slnečného žiarenia začal ovplyvňovať hladiny vitamínu D, ale vieme jedno. Na udržanie dostatočnej hladiny stačí stráviť len 10 až 30 minút na slnku väčšinu dní v týždni,“ hovorí Ruby Shah, MD, internista v Texas Health Presbyterian Hospital Plano.

Postupne by čas strávený vo vnútri však mohol spôsobiť nedostatok vitamínu D, ktorý môže viesť k strate kostnej denzity a k zvýšeniu rizika osteoporózy. Nízke hladiny vitamínu D sa spájajú s chronickými zdravotnými problémami, ako je cukrovka a vysoký krvný tlak.

Dobrá správa? Aj keď vonku trávite minimum svojho času, dá sa zachrániť, aby ste stále prijímali odporúčaných 600 IU denne. Jedzte potraviny bohaté na vitamín D, ako sú mastné ryby, vaječné žĺtky, huby alebo obilniny. Prípadne sa porozprávajte so svojím lekárom o užívaní doplnku vitamínu D, odporúča Dr. Shah.

Klesne kondícia a pribudnú kilá navyše

Pobyt v interiéri uľahčí proces priberania. Výsledkom môžu byť nadbytočné kilogramy a kondička bude nulová. Navyše, máte po ruke občerstvenie rôzneho druhu, tak prečo si nedať čokoládu alebo čipsy? Byť vo vnútri zároveň znamená menej pohybu, za čím je zase menej spálených kalórií počas dňa. 

"V interiéroch bývame menej aktívni. Keď sme vonku, je pravdepodobnejšie, že budeme chodiť a využívať svoje svaly, aj keď to je iba prechádzka do obchodu s potravinami," hovorí doktor Shah.

Ak ste zvykli každý deň spáliť 300 kalórií chôdzou do práce a z práce domov a teraz vám stačí prejsť len dve metre k pracovnému stolu, môžete očakávať kilá navyše. Budú vám na to stačiť aj dva týždne! Vydáte menej energie a zistíte, že vaša fyzická zdatnosť, či rozsah pohybu sa začne znižovať. 

 „Chôdza nám pomáha využívať naše svaly a udržiavať ich silné,“ hovorí doktor Shah a pokračuje: „Keďže chodíme menej v interiéroch, oveľa menej používame naše najväčšie svaly - nohy.“

Oslabí imunitu

Stres a osamelosť sú pocity, ktoré môžu dosiahnuť maximá všetkých čias, keď dlho neodchádzate z domu. Obe môžu oslabiť váš imunitný systém - a tým sa stanete náchylnejším k choroboplodným zárodkom, keď sa konečne vydáte na cestu.

Vedci, ktorí sa zaoberali štúdiou z decembra 2015 v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences našli súvislosť medzi osamelosťou a zápalom, ktorý môže zvýšiť riziko chronických chorôb. V dokumente Perspectives on Psychological Science z júla 2020 sa zase zistilo, že interpersonálne stresory, ako napríklad osamelosť, sú spojené so zvýšeným rizikom chorôb vrátane respiračných vírusov.

Čo sa s tým dá robiť? 

Obmedzenie vnútorných zhromaždení je kľúčovým spôsobom, ako zabrániť šíreniu COVID-19 a znížiť pravdepodobnosť, že sa nakazíte. To však neznamená, že musíte byť len doma. Môžete - a mali by ste - sa usilovať pravidelne vychádzať z domu, aby ste tak dosiahli svoje psychické aj fyzické zdravie.

„Aj keď sa nemôžete socializovať, stojí za to každý deň sa prechádzať vonku,“ hovorí doktorka Dabneyová.

Ak je príliš zima na to, aby ste boli dlho v exteriéri, choďte von niekoľkokrát za deň a spravte si aspoň krátke výjazdy. Ak aj budete nejaký čas doma, snažte sa obmedziť vyjedanie chladničky z nudy, jedzte zdravo a vyvážene a vymedzte si čas aj na cvičenie. 

Ak trávite veľa času pri počítači, vyskúšajte ergonomické stoličky od Spinergo. Stoličky vám pomôžu uľaviť od bolesti chrbta pri sedení alebo tejto bolesti úplne predísť.

Fotogaléria


Tagy:
interiér exteriér mozog telo psychika koronavírus

16.10.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Diskusia