ZLOZVYK pred spaním, kvôli ktorému ste stále UNAVENÍ: ZHORŠUJE pamäť i dýchanie!

06.10.2020

Aj vy si niekedy doprajete ored spaním jeden pohárik s presvedčením, že vám pomôže lepšie zaspať? Pravda je taká, že síce rýchlejšie zaspíte, no kvalita spánku sa zhorší.

Alkohol znižuje kvalitu spánku

Odborníci sú presvedčení, že večerná konzumácia alkoholu neprospieva kvalite spánku. Podľa nich, ak s týmto zlozvykom skoncujete, ráno sa zobudíte plní energie a elánu.

 „Alkohol vie síce rýchlo navodiť spánok, no nebude kvalitný tak, ako by telo potrebovalo,“ vysvetlil neurológ a špecialista na spánok Chris Winter.

Čítajte tiež: Na jednu z NAJSMRTEĽNEJŠÍCH chorôb zaberajú tieto POTRAVINY: Ochrancovia ČRIEV v hlavnej úlohe!

Ako dodal, popíjanie drinkov pred spaním v skutočnosti potláča mnohé pozitívne, regeneračné vlastnosti spánku. 

„Ak si doprajete jeden pohár vína pri večeri a pôjdete spať o tri hodiny neskôr, kvalitu spánku to neovplyvní,“ konštatoval. Problém podľa neho nastáva vtedy, ak vypijete celú fľašku.

Ako sa uvádza na livestrong.com, večerné popíjanie môže mať nebezpečné následky.

„Ak si niekto dopraje niekoľko pohárikov večer príliš často, môže sa u neho vyvinúť alkoholová tolerancia, takže na zaspatie bude potrebovať viac alkoholu,“ vysvetlila neurologička Anita Shelgikarová.

Mení fázy spánku

Spočiatku môže mať podľa nej sedatívny účinok. Počas bežnej noci sa striedajú fázy ľahkého spánku s hlbokým. Pitie alkoholu tento cyklus mení. 

„Prvá časť noci patrí najhlbšej fáze spánku, ktorá je aj najzdravšia. Hrá zásadnú úlohu pri obnove tkaniva, pri regenerácii po zranení, konsolidácii spomienok, budovaní kostí a svalov a posilňovaní imunitného systému,“ konštatovala.

Pitie alkoholu pred spaním má však na tieto funkcie negatívny vplyv. Znižuje koncentráciu, výkonnosť, spôsobuje výpadky pamäte a problémy s učením. Čo nám ešte hrozí?

Budete sa budiť častejšie

Alkohol vás najskôr síce upokojí a predĺži fázu hlbokého spánku, no počas druhej sa budete prebúdzať. 

„Ak večer popíjate, je pravdepodobné, že v noci vstanete a pôjdete na záchod. Alkohol totiž potláča vazopresín, antidiuretický hormón,“ konštatovala neurologička Shelgikarová.

Navyše, môže podľa nej narušiť dýchanie. Popíjanie sa spája s o 25 percent vyšším rizikom obštrukčnej spánkovej apnoe. 

„Štúdie ukázali, že večerné popíjanie vedie k ich dlhšiemu trvaniu a k dramatickému poklesu hladín kyslíka,“ dodala.

Únava a podráždenosť

Keď si večer doprajete pár pohárov vína, môže sa stať, že sa ráno zobudíte vyčerpaní viac, ako keď ste si išli ľahnúť. Je pravdepodobné, že budete unavení, podráždení a budete mať problém so sústredením. 

Nedostatok kvalitného spánku má negatívny vplyv na kardiovaskulárne zdravie, kognitívne funkcie a metabolizmus,“ doplnila Shelgikarová.

2 spôsoby, ako zmierniť vplyv alkoholu na kvalitu spánku

  1. Prestaňte piť minimálne tri hodiny predtým, ako sa uložíte na spánok. Približne toľko času trvá, kým človek metabolizuje jeden drink nalačno. Samozrejme platí, čím viac pohárikov, tým by mal byť čas pred uložením dlhší.
  2. Ak sa večer oddávate popíjaniu, mali by ste zjesť jedlo, ktoré obsahuje tuk, bielkoviny alebo sacharidy. Pokrm naviaže isté množstvo alkoholu a skôr ho zmetabolizuje.

4 tipy na rýchle zaspávanie

Podľa neurologičky Shelgikarovej, aby ste dobre zaspali, nepotrebujete piť alkohol. Stačí, ak budete presne dodržiavať čas, kedy sa uložíte na spánok a kedy budete vstávať počas celého týždňa. 

„Pred tým, než si ľahnete, relaxujte. Nepoužívajte žiadne technológie minimálne dve hodiny pred spaním,“ konštatovala. Vaša spálňa by mala byť vyvetraná, tmavá a tichá.

Fotogaléria


Tagy:
alkohol zdravie spánok

06.10.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Diskusia