TOP potraviny, ktoré nakopnú produkciu KOLAGÉNU: Vypnutá POKOŽKA a zdravé KĹBY na počkanie!

27.09.2020

Bolia vás kĺby, alebo ste si všimli, že vám na tvári pribudli vrásky? Je možné, že vám chýba kolagén, najdôležitejšia stavebná bielkovina v tele. Získať ho môžete vďaka množstvu kolagénových produktov, ktoré ponúka trh. Zdravšie však je doplniť si ho vhodnými potravinami.

Záruka mladosti? Kolagén

Bielkovinu mladosti, teda kolagén, dostanete v obchodoch a v lekárňach v podobe tabletiek, prášku, krému, či nápoja. Je to bielkovina, ktorá dodáva pokožke jej štruktúru, vláčnosť a pružnosť. Existuje veľa druhov kolagénu, ale naše telo sa skladá hlavne z typu 1, 2 a 3. Ako sa píše na healthline.com, pribúdajúcim vekom ho telo produkuje menej a menej. Po 40. roku života ho už netvorí takmer vôbec. Začína starnúť. Jeho nedostatok vedie k zhoršeniu stavu kostí, svalstvo sa oslabuje, tvoria sa vrásky a celulitída. Pokožka je suchá, vlasy bez lesku majú sklon k vypadávaniu.

Čítajte tiež: Z banálnej príčiny nebezpečná CHOROBA: Čo v skutočnosti môže byť za SVRBENÍM hlavy

Potraviny plné kolagénu

Súčasný trh je priam zamorený kolagénovými doplnkami, ktorá hlásia, že sú tým najlepším riešením pre vašu pokožku a kĺby. Aj niektoré potraviny, ovocie a zelenina sú bohatým zdrojom kolagénu. 

„Napríklad taký vývar z kostí obsahuje biologicky dostupnú formu tejto bielkoviny, ktorú telo môže ihneď použiť. Ak sa stane súčasťou vášho jedálnička, doplnky stravy už nebudete potrebovať,“ konštatovala registrovaná dietetička Carrie Gabrielová.  

Aké potraviny by ste mali jesť?

Vývar z kostí

Vývar z kostí už od nepamäti ľudia používali na liečenie mnohých neduhov. Pomáha pri chudnutí, črevných problémoch, no jeho pitie zlepšuje zdravie kože a kĺbov. Príprava je veľmi jednoduchá. Kosti zalejete vodou a necháte variť niekoľko hodín. Na záver dochutíte koreninami. 

Vývar je tvorený z kostí a spojivového tkaniva, obsahuje vápnik, horčík, fosfor, kolagén, glukozamín, chondroitín, aminokyseliny a mnoho ďalších živín,“ konštatovala dietetička Katey Davidsonová.

Kuracie mäso

Kuracie mäso je zdravé, pomáha pri chudnutí a je skvelým zdrojom kolagénu, pretože obsahuje väčšie množstvo spojivových tkanív. Rovnako výživné sú aj kuracie kosti, krk a chrupavka, z ktorých sa dá pripraviť vývar.

Ryby a mäkkýše

Rovnako ako iné zvieratá, aj ryby a mäkkýše majú kosti a väzy tvorené z kolagénu. Niektorí odborníci tvrdia, že práve morský kolagén je jedným z najľahšie absorbovateľných. Najviac sa ho nachádza v rybacej hlave, buľvách a v šupinách, teda častiach, ktoré sa nekonzumujú, ale používajú na výrobu kolagénových doplnkov.

Vaječný bielok

Aj keď vajcia neobsahujú spojivové tkanivá ako mnoho iných živočíšnych produktov, vaječné bielko je bohaté na prolín, jednu z aminokyselín, potrebných na produkciu kolagénu.

Citrusové plody

Pomaranče, grapefruity, citróny a limetky majú schopnosť pomôcť aminokyselinám - lyzínu a prolínu pri ich premene na kolagén. Preto je dostatok vitamínu C rozhodujúci. Na raňajky si doprajte grep a do šalátov pridajte kúsky pomaranča. Vaša pokožka sa vám poďakuje.

Bobuľové ovocie

Bobuľové ovocie je ďalším vynikajúcim zdrojom kolagénu. Vedeli ste, že jahody v skutočnosti poskytujú viac vitamínu C ako pomaranče? Maliny, čučoriedky či černice ho obsahujú tiež vo veľkom množstve. 

„Sú plné antioxidantov, ktoré chránia pokožku pred poškodením,“ uviedla Davidsonová.

Tropické ovocie

Zoznam plodov bohatých na vitamín C završuje tropické ovocie ako je mango, kiwi, ananás a guava. Tá sa tiež môže pochváliť malým množstvom zinku, ďalším kofaktorom pre produkciu kolagénu.

Cesnak

Cesnak je známe prírodné antibiotikum. Obsahuje síru, stopový minerál, ktorý napomáha syntéze a zabraňuje úbytku kolagénu. Pozor však, aby ste to neprehnali s množstvom. Priveľa cesnaku môže spôsobiť pálenie záhy, či podráždiť žalúdok.

Listová zelenina

Všetci vieme, že listová zelenina je kľúčovým hráčom v zdravej výžive. Ako sa ukázalo, ponúka aj estetické výhody. Špenát, kel, mangold a zelené šaláty obsahujú chlorofyl, ktorý je známy svojimi antioxidačnými vlastnosťami. Okrem toho sú bohaté na vitamín C. Ten chráni telo pred voľnými radikálmi a nakopne tvorbu kolagénu.

Fazuľa

Fazuľa je strukovina s vysokým obsahom bielkovín, ktorá obsahuje aminokyseliny potrebné pre syntézu kolagénu. Navyše, je bohatá na meď, ďalšiu živinu potrebnú na jeho produkciu.

Kešu oriešky

Kešu orechy sú nielen zdravé, ale aj skvele chutia. Obsahujú zinok a meď, ktoré zvyšujú schopnosť tela vytvárať kolagén.

Paradajky

Ďalším skrytým zdrojom vitamínu C sú paradajky. Môžu sa tiež pochváliť veľkým množstvom lykopénu, silného antioxidantu, ktorý podporuje zdravie pokožky a chráni ju pred slnečným žiarením a poklesom hladiny kolagénu.

Paprika

Keď si pridávate paradajky do šalátu, prihoďte do neho aj červenú papriku. Táto zelenina s vysokým obsahom vitamínu C obsahuje kapsaicín, protizápalovú zlúčeninu, ktorá pomáha bojovať so známkami starnutia.

Medzi ďalšie živiny, ktoré podporujú tvorbu kolagénu patrí zinok, vitamín C a meď. Ak chcete mať krásnu, zdravú pokožku, vyhnite sa nadmernej konzumácii cukru a rafinovaných sacharidov. Môžu totiž spôsobiť zápal a poškodiť kolagén.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny pokožka kolagén

27.09.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Diskusia