Dva týždne nečinnosti s katastrofálnym dopadom: Degenerácia svalov a oslabené srdce!

18.12.2019

Vianoce klopú na dvere. Ľudia konečne spomalia, nastane čas oddychu, dovoleniek a sladkého nič nerobenia. Dávajte si však pozor. Leňošenie môže trvalo poškodiť vaše zdravie. Ak celé sviatky preležíte, telo začne strácať svalovú hmotu a vy oslabíte svoje srdce a pľúca.

Vplyv na svaly a kosti

Vedci z Liverpoolskej univerzity zistili, že dva týždne nečinnosti stačia na to, aby svaly začali degenerovať a kosti stratili na svojej sile, ako sa uvádza na telegraph.co.uk. Riziko ohrozenia zdravia sa prejavilo najmä u starších ľudí, ktorí boli už na začiatku v slabšej telesnej kondícii vzhľadom na vek oproti mladším účastníkom. Strata svalovej hmoty, úbytok kostí a hromadenie tuku je spojená so starnutím. Tieto zmeny vedú k zníženej schopnosti vykonávať denné činnosti a môžu viesť k chronickým zdravotným stavom. Nič nerobenie sa však negatívne podpísalo aj na mladšej skupine testovaných, aj u nich sa začal hromadiť tuk okolo pása.

Čítajte tiež: Čo sa stane, ak necháte zapnuté kúrenie celú noc? Vaše telo sa bude dlho spamätávať

Na testovanie, ako sa zmenil zdravotný stav zúčastnených, použili vedci röntgenové snímky, počítačové skenovanie a váhu. Ešte pred začiatkom štúdie každý z účastníkov vykonával nejakú fyzickú aktivitu. Každý z nich prešiel za deň najmenej 10 tisíc krokov, ale intenzívne necvičili. 

Aj keď zistenia ukázali, že svalstvo a pevnosť kostí ubudlo u oboch skupín účastníkov, u starších ľudí bol úbytok svalstva, ako aj množstvo tuku, ktoré sa im nahromadilo okolo pása väčšie. Hladiny tuku vzrástla o 20 percent v mladšej skupine, u starších to bolo o 28 percent. Sila v nohách sa u mladých účastníkov znížila o 5 percent, kým u starších o 8 percent. Vedci taktiež zaznamenali zhoršenie stavu srdca a pľúc v oboch skupinách.

Zistili, že u starších ľudí sa výrazne zhoršila kardiorespiračná zdatnosť (CRF) ako aj mitochondriálna fukncia srdca. CRF označuje účinnosť, s akou sa kyslík dodáva do svalov počas nepretržitej fyzickej activity. Nízky CRF sa zvyčajne vyskytuje u ľudí so zlým fyzickým zdravím. Mitochondriálna funkcia, podporuje produkciu energie v našich bunkách a je dôležitá pre zdravie svalov a správne fungovanie metabolizmu.

“Aj krátkodobá nečinnosť môže vážne ohroziť naše zdravie,” konštatovala spoluatorka štúdie Juliette Norman, doktorandka na Inštitúte starnutia a chronickej choroby na Liverpoolskej univerzite.

Dodala, že ak neradi cvičíte, alebo je počas sviatkom posilňovňa zavretá, mali by ste urobiť minimálne 10-tisíc krokov za deň, jedine tak sa ochránite pred stratou svalstva, kostí, ale zabránite tak aj hromadeniu tuku.

Čo by ste mali robiť?

Ak chcete byť v zdravej fyzickej kondícii, mali by ste za týždeň venovať 150 minút nejakej aeróbnej aktvite. Je na vás, či zvolíte rezkú chôdzu, alebo jazdu na bicykli. Aspoň dvakrát do týždňa doprajte telu silové cvičenia. Nemusíte rovno bežať do posilňovne, stačí, keď si zacvičíte v pohodlí domova s vlastnou váhou. Zamerajte sa však na svaly celého tela.

Ako zostať aktívny?

1.     Zabudnite na výťah a eskalátor. Vždy, keď je to možné, použite schody.

2.      Auto nechajte doma, do práce choďte autobusom a vystúpte o zástavku skôr.

3.     Presuňte tlačiareň na vašom stole do susednej kancelárie, alebo o poschodie vyššie.

4.     Namiesto nakupovania online a donášky domov sa vyberte na nákupy.

5.     Nestrávte víkend na gauči pred telkou. Kombinujte oddych a aktivitami. Upracte dom, choďte na prechádzku.


Tagy:
pohyb zdravie prevencia Vianoce

18.12.2019  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Diskusia