Zažeňte strach z infarktu touto potravinou: Jedna porcia vás zachráni pred život ohrozujúcim stavom

11.12.2019

Stačí mať minimálne raz týždenne túto potravinu na tanieri a predídete infarktu. Hoci každý vie, že patrí medzi zdravé potraviny, málokoho napadne, že by mohla mať účinok aj čo sa týka tohto nebezpečného stavu.

Máte radi ryby a objavujú sa často vo vašom jedálničku? Asi neviete, ale vďaka ich konzumácii pomáhate svojmu srdcu. Srdcovému infarktu sa dá predísť, ak vediete zdravý životný štýl, ku ktorému patrí dostatok pohybu a vyvážená strava.

Čítajte tiež: Tri veci, ktorých sa musíte vzdať, ak chcete schudnúť: Zmeňte postoj a privítajte postavu snov!

Infarkt je vážne ochorenie, pri ktorom sa prívod krvi do srdca náhle zablokuje zvyčajne krvnou zrazeninou, ako sa uvádza na express.co.uk. Môže mať fatálne následky a v mnohých prípadoch končí smrťou. Môže za to stres, vysoký krvný tlak a konzumácia nezdravých potravín. Dodržiavanie zdravej a vyváženej stravy preto zohráva dôležitú úlohu pri prevencii a v boji s týmto civilizačných ochorením. Podľa štúdie predloženej na 41. výročnej konferencii American Heart Association o epidemiológii a prevencii kardiovaskulárnych chorôb, u starších osôb, ktoré konzumujú tučné ryby aspoň raz za týždeň, je nižšie riziko vzniku infarktu.

Ktoré ryby je vhodné konzumovať?

Vynikajúcim zdrojom mastných rýb je losos, tuniak, sardinky, makrela a pstruh. Sú plné omega-3 mastnými kyselinami, ktoré majú blahodárne účinky na zdravie organizmu, na rozdiel od nezdravých tukov, ktoré sú napríklad v bravčovom mäse, alebo iných tučných mäsách. Desiatky výzkumov potvrdili, že mäso v rybách má výrazné účinky v boji so srdcovým infarktom, mozgovou mŕtvicou a s ďalšími kardiovaskulárnymi ochoreniami.

„Mastné ryby sú plné omega-3 mastnejšie kyseliny, zatiaľ čo vyprážané ryby ich neobsahujú a preto nie sú pre zdravie veľmi prospešné,“ uviedol Dariush Mozaffarian, MD, vedúci autor štúdie a spolupracovník vo výskume kardiologických a zdravotníckych služieb na Zdravotníckom centre univerzity vo Washingtone.

Medzi chudé ryby patrí napríklad treska, alebo sumec.

Vedci analyzovali vzťah medzi konzumáciou mastných rýb a vyprážaných rýb a rizikom smrteľného srdcového infarktu a úmrtí na ischemické choroby srdca u takmer 4-tisíc mužov a žien starších ako 65 rokov. Tí, sa zapojili do štúdie kardiovaskulárneho zdravia National Institute, Lung and Blood Institute 1988 s cieľom posúdiť rizikové faktory srdcových chorôb a mozgovej mŕtvice u starších dospelých. Na začiatku štúdie boli všetci účastníci bez známej kardiovaskulárnej choroby. Mozaffarian a jeho kolegovia použili podrobný dotazník o jedálničku, aby zhodnotili stravovanie účastníkov po dobu v priemere 6,8 roka.

Kľúčom je stredomorská strava

Podľa odborníkov, práve stredomorská kuchyňa, plná zdravých rýb, ovocia, zeleniny, celozrnných cereálií a nízkotučných mliečnych výrobkov je to správnou cestou, ako predísť kardiovaskulárnym ochoreniam. Štúdia zistila, že u dospelých, ktorí dôsledne konzumovali túto stravu, sa riziko znížilo o 47 percent v porovnaní s ľuďmi, ktorí stravu prísne nedodržiavali. Vedci analyzovali údaje z reprezentatívnej vzorky viac ako 2 500 dospelých Grékov vo veku 18 až 89 rokov, ktorí poskytovali výskumným pracovníkom každý rok od roku 2001 do roku 2012 zdravotné informácie.

„Naša štúdia ukazuje, že stredomorská strava je prospešná pre zdravie u oboch pohlaví, vo všetkých vekových skupinách,“ uviedol doktor Ekavi Georgousopoulou. 

Ako dodal, okrem toho, že človek, ktorý konzumuje túto stravu, predchádza vzniku srdcového infarktu, chráni sa aj pred vznikom cukrovky, hypertenziou a zápalmi. 

„Samozrejme, ak chce byť človek zdravý, nemal by zabúdať na pravidený pohyb a cvičenie,“ uzavrel.

Fotogaléria


Tagy:
potraviny zdravie ryby

11.12.2019  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Diskusia