Nevinný zlozvyk, ktorý spúšťa bolesti kolien: Zmeňte túto vec a pocítite veľkú úľavu

06.12.2019

Ak sa chcete vyhnúť bolestiam kolien a bedier alebo si aspoň uľaviť, nie je vylúčené, že vám pomôže jedna malá zmena. Pozor na to, ako sedíte!

Ženy sú náchylnejšie na bolesti kolien a bedier pre ich širšie panvy. Najčastejšou príčinou je sedenie s prekríženými nohami alebo nakláňanie sa na jednu stranu so spojenými nohami. 

Vhodnejšia poloha pre ženy pri sedení

Zvyknite si sedávať „na muža“, odporúča ortopedička Barbara Bergin. Na texaskej klinike, kde pôsobí, sa stretáva ročne s tisíckami pacientov s bolesťami kolien a bedier, 90 percent z nich sú ženy! Odborníčka je presvedčená, že za týmito problémami je najmä to, ako ženy sedávajú – decentne s kolenami pri sebe, čo deformuje stehennú kosť, zaťažuje kĺby a podporné svaly.

Čítajte tiež: Tri veci, ktorých sa musíte vzdať, ak chcete schudnúť: Zmeňte postoj a privítajte postavu snov!

Naopak, muži majú tendenciu sedieť s roztiahnutými nohami a chodidlami položenými na zemi, píše sa na dailymail.co.uk. Udržujú tak svoje telá vyrovnané a stabilné a na rozdiel od nežnejšej polovice ľudstva stoja pevne na obidvoch nohách. V skutočnosti je táto poloha pre ženy ešte vhodnejšia ako pre mužov, pretože ich širšie panvy prirodzene otáčajú stehennú kosť.

„Keď máte na sebe sukňu a ste v prítomnosti pánov, vtedy je najlepšie sedieť decentne s nohami pri sebe. Je to správne a ženské. Ale 90 percent času môžete presedieť v polohe ako muži, je to určite lepšie pre vaše zdravie,“ hovorí Bergin. 

Ideálne je sedieť čo najmenej

Neprekrížené nohy síce pomáhajú udržiavať prirodzenú krivku chrbtice, ale ešte stále to nie je všetko. „Najdôležitejšie je nesedieť príliš dlho bez ohľadu na polohu,“ prízvukuje špičková ortopedička Cordelie Carterová. Či už máte obidve nohy na zemi alebo nie, snaha držať pri sebe kolená vytvára neprimeraný tlak na dve kľúčové šľachy, ktoré sú zodpovedné za chronickú bolesť: iliotibiálny trakt, ktorý sa tiahne po vonkajšej strane stehnaa väčší trochanter alebo veľký chocholík, teda hrbol na bedrovom kĺbe. Práve tie pri typickej ženskej polohe sedenia trpia najviac.

I keď najúčinnejšou pomocou proti bolesti kolien a bedier je vyhýbať sa sedeniu, to sa nedá vždy. Ak teda potrebujete sedieť, položte obidve chodidlá na zem a nohy položte mierne od seba,  kolená by mali byť v úrovni bokov. K hlavným príčinám problémov patrí totiž vo viac ako 90% prípadov dlhodobé sedenie, uprednostňovanie jednej nohy pri opieraní sa o ňu a prekrižovanie nôh. S bolesťami sa stretávajú najmä ženy nad 40 rokov. Snaha naučiť sa sedieť v inej pozícii však nemusí byť spočiatku vôbec pohodlné, upozorňuje Carterová. 

Protilátka? Joga a pilates

„Joga je fantastická, pretože pracuje s vnímaním tela, aby sme sa učili dosiahnuť rovnováhu,“ hovorí odborníčka.

Podobne pozitívne pôsobí na nás pilates. Ak vás trápia bolesti kolien a bedier, dajte týmto aktivitám šancu. Výsledky by sa mali dostaviť pomerne rýchlo. Uľavíte aj chrbtu, krčnej chrbtici a objavíte na tele svaly, o ktorých ste doteraz ani netušili. Väčšina z nás ich má poskracované. Joga aj pilates sú vhodné pre všetky vekové kategórie. 

Prekríženie nôh je novodobým fenoménom

Ženy sa učili sedieť s kolenami pri sebe už v 13. storočí, kedy to bolo znakom cudnosti, povedala pre Washington Post expertka na etiketu Myka Meier. Pri sukniach s dĺžkou po zem to však nebolo nevyhnutné a napríklad vo viktoriánskej ére dokonca odporúčali ženám sedieť s obidvomi nohami na zemi. Možno si to všimnúť aj na portrétoch kráľovnej Viktórie, ktorá uprednostňovala práve tento spôsob sedenia. Všetko sa to zmenilo okolo roku 1900, keď sa dĺžka sukní začala radikálne skracovať do polovice lýtka a neskôr po kolená. Odvtedy sa začalo považovať za znak ženskosti práve prekríženie nôh alebo držanie kolien tesne pri sebe. 

Fotogaléria


Tagy:
choroby kolená bolesti kolien

06.12.2019  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/az

Ďalšie články

Diskusia