Tichí zabijaci v domácnosti: 12 bežných návykov, ktoré pomaly a nenápadne ničia naše telo!

28.10.2019

Každý vie, že fajčenie, alkohol či časté pochutnávanie si na mastnom jedle sa môže nepekne odzrkadliť na našom zdraví. Existuje však veľa menej známych škodlivých návykov, ktoré sa stali súčasťou nášho každodenného života.

Na prvý pohľad to tak vôbec nevyzerá a často si ani neuvedomujeme, že pri niektorých bežných činnostiach si škodíme. Toto je 12 najbežnejších návykov, ktoré pomaly a potichu ničia naše zdravie, píše portál brightside.me!

Čítajte tiež: Robia bežné lieky pravý opak? Zbavia nás zdravotných problémov, no za krutú cenu!

1. Peňaženka v zadnom vrecku

Toto poznajú muži. Zadné vrecko džínsov je predsa ideálnym miestom na uloženie peňaženky. I keď sa to javí ako dobrý nápad, v skutočnosti ide o nezdravý návyk. Sedenie na peňaženke aj počas krátkej doby 15 minút môže spôsobiť posun chrbtice a chrbtové väzy sa začnú meniť. Výsledkom je asymetria, ktorá môže narušiť normálne zarovnanie chrbtice. Dlhodobé sedenie na peňaženke môže mať na svedomí chronickú bolesť chrbta, ischias aj skoliózu.

2. Elektronika v posteli

Štúdie ukázali, že používanie elektronických zariadení pred spaním znižuje kvalitu spánku. To však nie je všetko! Spôsobuje dokonca aj priberanie na váhe a vyvoláva únavu počas nasledujúceho dňa. Ovplyvňuje to aj našu úroveň produktivity, schopnosti učiť sa a úroveň stresu. Odložiť elektroniku najmenej hodinu pred spaním môže výrazne zlepšiť kvalitu spánku a zachovať zdravie.

3. Umývanie rúk horúcou vodou

Rôzne štúdie potvrdili, že horúca a studená voda sú pri ničení baktérií na rukách rovnako účinné. Či už je to 38 °C alebo 16 °C, teplota vody nehrá pri znižovaní počtu baktérií zásadnú úlohu. Ďalej bolo tiež dokázané, že studená voda je pre ruky zdravšia ako horúca voda. Teplá voda totiž zmäkčuje pokožku rúk, ktorá je potom citlivejšia a zraniteľnejšia.

4. Pitie vody z plastových fliaš

Nie všetky plasty sú rovnako bezpečné a šetrné k životnému prostrediu. Predstavujú hrozbu z chemikálií, ktoré sa uvoľňujú pri vystavení vysokým teplotám. Napríklad, ak necháte fľašu v aute počas horúceho dňa, povrchové vrstvy plastu môžu uvoľňovať toxický bisfenol A, ktorý kontaminuje vodu. Táto chemikália môže ovplyvniť endokrinný systém a zvýšiť riziko endometriózy a rakoviny prsníka.

5. Príliš rýchla konzumácia jedla

Viaceré štúdie ukázali, že rýchle jedenie a príliš rýchle žutie môže viesť k niekoľkým zdravotným problémom. Okrem priberania môže dokonca zvýšiť riziko srdcových chorôb, cukrovky a mozgovej príhody. Rýchli jedáci sa tiež pravdepodobne prejedajú, pretože od momentu, keď začneme jesť, prenos mozgových signálov trvá približne 20 minút. Pri rýchlom jedení tak už môžeme byť plní, ale nevnímame to, lebo mozog nemá dosť času reagovať.

6. Čistenie zubov hneď po jedle

Aj keď niektorí z nás majú tendenciu čistiť si zuby hneď po jedle, podľa viacerých štúdií by sme mali s tým počkať aspoň 30 minút. Zuby sú chránené sklovinou a kyseliny vytvorené rôznymi potravinami ju môžu ničiť. Zuby sú totiž po jedle najoslabenejšie. Vysoké hladiny kyselín dokážu síce sliny vyvážiť, no potrebujú na to čas. Preto je dobré nechať ich pracovať. Lepšou alternatívou je vypláchnuť si po jedle ústa vodou alebo si dať žuvačku bez cukru.

7. Čistenie uší vatovými tampónmi

Čistenie uší vatovými tampónmi spôsobuje podľa nedávno zverejnenej štúdie viac škody ako úžitku. Posúva ušný maz ďalej do zvukovodu, čo môže viesť k infekciám, tyčinkou si môžete prepichnúť ušný bubienok či spôsobiť si stratu sluchu. Niekedy môžu aj závraty súvisieť s nevhodným zatlačením vatového tampónu počas čistenia. V skutočnosti sa odporúča nechať ušný maz prirodzene vypadnúť. Funguje ako filter do zvukovodu a zabraňuje vniknutiu prachu a nečistôt do ucha. Čistením uší vatovými tampónmi ich vlastne robíme náchylnejšími na znečistenie. 

8. Používanie sušiča na ruky

Sušiče rúk môžu byť ekologickejším riešením ako papierové utierky, ale určite nie sú zdravšie. Štúdia ukázala, že sušiče rúk na verejných toaletách roznášajú po rukách fekálne zárodky. Mechanizmus fúkania vzduchu, ktorý používajú, roznáša vo vzduchu baktérie. Výsledky štúdie naznačujú, že vďaka takýmto sušičom si na ruky môžete preniesť mnoho druhov baktérií vrátane spór a patogénov. 

9. Pitie rôznych štiav a džúsov vo veľkom množstve

Pomarančový džús je bohatý na vitamín C, vitamín B a rôzne antioxidanty. Všeobecne sa pitie ovocných štiav považuje za zdravý návyk, no všetkého veľa škodí. Ak to s nimi preháňame, koledujeme si o zubný kaz, cukrovku 2. typu a obezitu. Dôvodom je vysoký obsah fruktózy v týchto nápojoch. Nezáleží na tom, aký druh šťavy pijete, pretože aj tie najkvalitnejšie džúsy obsahujú značnú dávku cukru.

10. Konzumácia príliš veľkého množstva soli

Kým soľ môže zlepšiť chuť jedla, preháňať to s ňou nie je dobré. Množstvo soli, ktoré konzumujeme, má priamy vplyv na naše zdravie a súvisí s takými chorobami, ako sú vysoký krvný tlak, srdcové ochorenia a rakovina žalúdka. Veľa soli vedie k zadržiavaniu vody v tele a zvyšovaniu tlaku krvi. Ten ničí srdce, tepny a obličky.

11. Príliš veľa spánku

Počas spánku sa telo zotavuje a regeneruje. Je však nesprávne predpokladať, že viac spánku znamená viac odpočinku a lepšie zdravie. Štúdie preukázali, že nadmerné množstvo spánku so sebou nesie veľa zdravotných rizík. Ideálna dĺžka spánku je individuálna, ale všeobecná referenčná hodnota je niekde medzi 7 až 9 hodinami. Príliš veľa spánku súvisí s vyššou úmrtnosťou, depresiami, srdcovými chorobami, obezitou a zhoršenou funkciou mozgu.

12. Dlhodobé sedenie

Keď ľudia pracujú, študujú či oddychujú, často všetko vykonávajú v sediacej polohe. Dlhodobé sedenie však nie je pre organizmus vôbec dobré.  Netreba pri ňom vydávať takmer žiadnu energiu, čo znamená, že v tejto polohe nespálime veľa kalórií. V konečnom dôsledku je tak sedenie spojené s takými zdravotnými problémami, ako sú predčasná úmrtnosť, cukrovka 2. typu, kardiovaskulárne ochorenia a obezita. Ak máte sedavé zamestnanie, dajte si každých 30 minút prestávku a urobte si krátku prechádzku, pri telefonovaní stojte, choďte si nabrať vodu a podobne.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie prevencia návyky

Ďalšie články

Diskusia