Nenápadný znak, ktorý upozorní na najhoršie: Desivý stav sa skrýva za pribúdajúci vek!

30.08.2019

Únava je bežná vec. Občas sme unavení, lebo sme sa nevyspali alebo máme za sebou náročný deň, ale dôvodom môže byť aj pribúdajúci vek. V niektorých prípadoch však za tým môže byť niečo oveľa vážnejšie!

Zatiaľ čo mu mnohí nevenujú svoju pozornosť a mávnu nad ním len rukou, u iných môže ísť o vážny stav, ktorý predpovedá zdravotné problémy v budúcnosti. 

Ľahšia únava, väčšie riziko

Vedci zitili, že tí, ktorí sa ľahko unavia po vykonaní ľahšieho cvičenia, môžu byť vystavení väčšiemu riziku srdcových chorôb ako ostatní, ktorí nezažívajú rovnakú úroveň únavy po cvičení. Štúdia, ktorá sa objavila v časopise Journal of American Heart Association, skúmala účastnícku skupinu 625 jednotlivcov s priemerným vekom 68 rokov. 

Čítajte tiež: Odborníčka upozorňuje na častú chybu pri používaní deodorantu: Ruky preč od neho!

Študijný tím odhalil, že tí, ktorí sa unavili, mali celkovo väčšiu šancu na rozvoj kardiovaskulárnych chorôb. Najprv vedci vypočítali 10-ročné riziko srdcových chorôb alebo mozgovej príhody u každej osoby pomocou dvoch rôznych vzorcov. Potom o 4,5 rokov neskôr vyhodnotili každého účastníka pomocou testu, ktorý pozostával z „mimoriadne pomalej chôdze“. Každá osoba musela chodiť po dobu 5 minút na bežiacom páse nastaveným tempom 1,5 míľ za hodinu. Tento záťažový test mal preskúmať ich stupeň únavy. 

Po preštudovaní všetkých údajov vedci zistili, že tí, ktorí mali pred niekoľkými rokmi vyššie skóre kardiovaskulárneho rizika, s väčšou pravdepodobnosťou uviedli, že táto jednoduchá fyzická úloha ich vyčerpala. Prišla na to autorka štúdie jennifer Schracková a docentka na epidemiologickom oddelení na škole verejného zdravotníctva Johna Hopkinsa Bloomberga v Baltimore a jej tím. 

Kardiovaskulárne choroby stúpajú

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) je kardiovaskulárne ochorenie (CVD) na celom svete hlavnou príčinou úmrtí. Zatiaľ čo súčasný počet úmrtí je vysoký, odborníci sa domnievajú, že v priebehu nasledujúcich 15 rokov sa zvýši zo 17,9 milióna v roku 2016 na viac ako 23,6 milióna v roku 2030 na celom svete. Podľa odhadov American Heart Association (AHA) je v USA 85,6 milióna ľudí s viac ako jedným typom KVO a polovica z nich má 60 a viac rokov.

Existuje niekoľko spôsobov ako znížiť šance na rozvoj týchto ochorení. Zdravé stravovanie je významnou súčasťou zdravého kardiovaskulárneho systému. To znamená konzumáciu potravín s nízkym obsahom nasýtených tukov, trans mastných kyselín a sodíka. Je tiež dôležité zahrnúť ovocie a zeleninu, celé zrná, mastné ryby, orechy, strukoviny a semená. Je tiež nevyhnutné byť fyzicky aktívny. Cieľom WHO pre udržanie zdravého srdca je urobiť najmenej 150 minút týždenne stredne aneróbneho cvičenia, ako napríklad svižná chôdza. Mnoho ľudí si cvičenie rozdelia na 30 min 5-krát do týždňa. 

Dôsledky štúdie

Salim Virani, kardiológ z Medical Center Michaela E. DeBakeyho VA a profesor kardiológie na Baylor College of Medicine v Houstone, ktorí sa nezúčastnili štúdie, vyjadrili kritiku tohto posledného vyšetrovania. Poznamenávajú, že vedci nemerali „únavu“ na začiatku štúdie, čo by im umožnilo porovnať tieto dva testy o 4,5 roka neskôr.

Schrack však tvrdí, že ľudia môžu tento príznak použiť ako znak toho, že by mali venovať väčšiu pozornosť svojmu kardiovaskulárnemu zdraviu a prípadne vykonať zmeny, ktoré by mohli znížiť ich riziko.

„Ľudia neradi počúvajú:„ Jedzte dobre a cvičte. “ Toto sú dva z najväčších odporúčaní v oblasti verejného zdravia a hovoríme, že sa to týka takmer všetkých zdravotných stavov. Je to však tak,“ uviedla Jennifer Schracková a pokračuje: „Ľudia, ktorí si dokážu udržať svoju hmotnosť a úroveň aktivity, sú v priebehu času menej unavení a majú menšie kardiovaskulárne riziko.“

Fotogaléria


Tagy:
srdce zdravie cvičenie únava vek srdcové problémy

30.08.2019  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Diskusia