Bežná rutina, ktorá vás pripraví o veľa: Prečo by sme sa mali prikrývať počas tropickej noci!

21.08.2019

Ak je tropická noc, prirodzene sa snažíme zbaviť čo najviac vrstiev oblečenia, pod ktorými by nám mohlo byť teplo. Spánok bez prikrývky je vtedy doslova oslobodzujúce. Odborníci však upozorňujú na to, že to nie je najlepšie riešenie!

Perina či iná prikrývka je to posledné, na čo myslíme počas noci, ak ortuť na teplomery ukazuje viac ako 20 stupňov Celzia. Aj keď sú mnohí presvedčení o tom, že nám pomôže, ak budeme spať odokrytí, opak môže byť pravdou! Nezmysel? Odborníci podľa huffingtonpost.co.uk majú na to vysvetlenie.

Čítajte tiež: Je slepačí vývar príliš preceňovaný? RECEPT na polievku, ktorá je skutočne účinná!

Čo sa deje s telesnou teplotou počas spánku? 

Ellen Wermterová, ktorá je hovorkyňou organizácie pre lepší spánok Better Sleep Council v Charlottesville vo Virgínii vysvetľuje, prečo by sme sa nemali v noci zakrývať: „Naše biologické hodiny sa viažu na telesnú teplotu, a krátko pred spánkom dochádza k jej zníženiu.“

Teplota klesá postupne až dovtedy, kým sa ráno prebudíte. Takýmto spôsobom telo presmeruje energiu do iných činností, ako je napr. trávenie. Počas spánku by ste mali byť zakrytí, lebo prikrývka preventívne pôsobí pred prílišným poklesom telesnej teploty. Ak by ste ju nemali, teplota tela by až príliš klesla a vy by ste sa pravdepodobne v dôsledku toho prebudili. 

Keď sa prikryjete počas teplej noci, vtedy sa prikrývka správa inak. Pôsobí ako bariéra, ktorá neprepustí teplo von a zvýši teplotu pod ňou. Prirodzený pokles telesnej teploty dáva mozgu signál, že je čas spánku a vysoká teplota zase môže signalizovať, že telo potrebuje aktivitu. Hoci sa vám môže podariť zaspať, váš spánok bude s veľkou pravdepodobnosťou počas horúčav prerušovaný. 

Ťažko zaspať bez prikrývky

Na druhej strane, zbaviť sa bežnej rutiny – prikrývania sa s perinou či dekou pred spaním, je ťažké. Mozog totiž vysiela signál, že je čas na spánok aj vtedy, keď sa zakryjete. 

„Ak túto rutinu nenaplníte, mozog si môže myslieť, že niečo nespravil a nebude schopný dosiahnuť uvoľnenie,“ upozorňuje Wermterová. 

Počas REM fázy spánku v tele klesá serotonín, čo je neurotransmiter, zodpovedný za navodenie pocitu pokoja. Jeho hladinu môže vrátiť do normálu obyčajná prikrývka. Dokonca by mala byť čo najťažšia! Aj tento fakt, to ako je moc ťažká, hĺbkovo stimuluje nervový systém, vďaka čomu stúpa hladina nerotransmiterov dopamínu a serotonínu.

Tipy na lepší spánok počas tropickej noci

Pre mnohých je spánok s prikrývkou počas tropickej noci doslova utrpením! Podľa expertov sú však aj iné spôsoby, ktoré pomôžu udržať si správnu telesnú teplotu! 

Horúca sprcha

Horúca voda počas teplých dní? Paradoxne áno! Odporúča ju austrálska odborníčka na spánok Chelsie Rohrscheibová, podľa ktorej horúca sprcha ohreje telo a spustí sa tým prirodzený termoregulačný proces. Voda sa odparí potom z pokožky a telo sa začne ochladzovať. Mozog si to zároveň interpretuje ako pokyn na spánok. 

Spodná bielizeň

Nahraďte pyžamo niečím ľahším, čo vašej pokožke nebude zavadzať. Pyžamo zadrží teplo unikajúce z tela a počas noci ho ťažko vymeníte. 

Chladiaci vankúš alebo prikrývka

Stavte na chladiaci vankúš! Pred tým, ako sa vám podarí zaspať, vaša telesná teplota by mala klesnúť o 1-2 stupne. Počas tepla vám preto môže pomôcť chladiaci vankúš alebo prikrývka. Vďaka prikrývke pomôžete znížiť telesnú teplotu bez toho, aby ste stratili pocit prikrytia. 

Chodidlá von

Jednoduchým trikom, ako znížiť teplotu tela, je odkryť chodidlá spod prikrývky. 

Priestor je dôležitý

Spávate blízko partnerovi? Hoci ide o pekný zvyk, no takýmto spôsobom sa vám zvýši telesná teplota. Ak máte väčšiu posteľ, zaspávajte aspoň raz za čas ďalej od partnera a doprajte si priestor na spanie. 

Fotogaléria


Tagy:
noc leto spánok horúčavy tropická noc

21.08.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Diskusia