Odborníčka upozorňuje na alarmujúci fakt: Chyba, ktorá vás môže stáť život!

10.05.2019

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) sa na Svetovom zdravotníckom zhromaždení v máji 2002 rozhodla iniciovať a zaradiť do svojho kalendára 10. máj ako svetový deň s názvom Pohybom ku zdraviu.

Po prvýkrát sa pripomínal v r. 2003, pričom cieľom je zvýšenie verejného povedomia o zdravom životnom štýle, ktorého jedným z pilierov je dostatok primeraného pohybu.

Čítajte tiež: Aj pitie minerálok má svoje zásady: Toto množstvo vody už neprekračujte!

Zamerané na mladú generáciu

Podľa slov vedúcej lekárky oddelenia Podpory zdravia a výchovy k zdraviu z banskobystrického RÚVZ MUDr. Zori Kľocovej Adamčákovej štatistiky hovoria jasne. Na nedostatok pohybu podľa údajov WHO zomiera ročne v Európskom regióne asi 1 milión ľudí, viac ako polovica nevykonáva odporúčané množstvo pohybovej aktivity, 6 z 10 obyvateľov nad 15 rokov športuje zriedkavo alebo vôbec. A žiaľ trendy naznačujú, že pohybovej aktivity bude ešte ubúdať, nie pribúdať. Od fyzickej aktivity závisí ako cítime dnes, ale aj to, ako sa budeme cítiť v budúcnosti a to nielen po fyzickej ale aj duševnej stránke. Aj preto sme sa toho roku zamerali na mladú generáciu.

„Celý týždeň prednášame o význame pohybovej aktivity pre telesné a duševné zdravie žiakom základných škôl. Mnohých ešte stále prekvapí, keď si vypočujú že fyzická pasivita je jedna z najzávažnejších príčin chronických neprenosných chorôb popri nezdravej výžive a fajčení a alkohole. Tie prispievajú ku globálnej predčasnej úmrtnosti na choroby, ako sú srdcovo-cievne ochorenia, cukrovka a niektoré druhy rakoviny (rakovina hrubého čreva, rakovina prsníka) a že fyzická aktivita je dôležitá v prevencii nielen týchto, ale aj mnohých iných chorôb ako napr. depresia či Alzheimerova choroba. Ani na prednáške deti nesedia celý čas, majú možnosť krokomerom zistiť počet krokov, ktoré urobili napr. počas prestávky alebo sa učia sa orientačne merať pulz“, zdôrazňuje MUDr. Kľocová Adamčnáková.  

Ako by sme sa mali hýbať? 

Podľa nej je riešenie jednoduché - aspoň 30 minút pohybu každý deň primerane veku a zdravotnému stavu. Ideálna a najprirodzenejšia je chôdza, najlepšie v členitom teréne. Ďalej sa  odporúča každý deň aspoň raz sa poriadne zadýchať pri fyzickej aktivite, vymeniť výťah, eskalátory za schody. V práci ani doma netreba sedieť dlhšie ako 2 hodiny, každú hodinu sa treba aspoň krátko poprechádzať. Pohyb je nenahraditeľným prostriedkom pre každého človeka a pre spoločnosť predstavuje najmenej nákladný preventívny prostriedok na predchádzanie chronickým ochoreniam a zlepšenie zdravia obyvateľstva.

Fotogaléria


Tagy:
pohyb zdravie úmrtie choroby riziko fyzická aktivita

10.05.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka  |  Zdroj: red, Tlačová správa

Ďalšie články

Diskusia