Zvoľnite tempo a zachránite si srdce: Pravda o pohybe, ktorá vás prekvapí!

26.03.2019

Fyzická aktivita a zdravá strava sú zohratou dvojkou, ktorá prispieva k pevnému zdraviu. Tak, ako je pohyb niekoľkokrát týždenne dôležitý pre náš organizmus, rovnako treba venovať čas aj pokojnejším aktivitám.

Je to čierne na bielom. Viaceré výskumy zistili a aj odborníci sa zhodujú na tom, že primeraná fyzická aktivita je pre zachovanie si svojho zdravia a udržanie telesnej hmotnosti nevyhnutná. Ak máte okrem pravidelného športovania aj zdravá jedálníček, nemôžete spraviť nič lepšie pre seba! Nový výskum však naznačuje, že hoci šport by mal patriť k životu, niekedy sa oplatí radšej zvoľniť tempo a venovať sa pokojnejším aktivitám.

Čítajte tiež: Smutná realita, z ktorej zamrazí: Prečo máva čoraz viac mladých ľudí infarkt?

Aj pokojnejšia aktivita sa počíta

Vedci zistili, že dospelí vo veku nad 40 rokov, ktorí sa venujú pokojnej fyzickej aktivite - napríklad tancu, záhradníctvu alebo chôdzi, pričom tak robia pár minút týždenne, môžu mať nižšie riziko úmrtia z viacerých príčin!

Už predchádzajúci výskum ukázal, že angažovanie sa aj fyzickej aktivite, ktorá je pokojnejšia, ako je napr. záhradkárstvo , môže okrem iného pomôcť chrániť zdravie mozgu a kardiovaskulárne zdravie. Nedávna pozorovacia štúdia, ktorá pracovala s desiatkami tisíc ľudí vo veku 40 a viac rokov zistila prepojenie medzi nižším rizikom úmrtia a nízkou úrovňou fyzickej aktivity. Ide o spoločnú štúdiu výskumníkov z Univerzity v Šan-tung v Jinane v Číne, Lekárskej fakulty University of Texas v Galvestone a University of Minnesota v Minneapolise, ako aj z iných výskumných inštitúcií.

Výskum, ktorého výsledky sa objavili v British Journal of Sports Medicine naznačujú, že ľudia, ktorí trávia každý týždeň čo i len krátku dobu fyzickej aktivite, majú nižšie riziko úmrtia súvisiaceho s kardiovaskulárnym, rakovinovým ochorením a úmrtnosťou zo všetkých príčin. Autori štúdie zároveň poznamenávajú, že účasť na intenzívnejších cvičeniach, vrátane behu a cyklistiky, má potenciál priniesť výraznejšie prínosy pre zdravie.

Stačí pár minút

Výskumníci analyzovali údaje zozbierané prostredníctvom National Health Interview Surveys - série ročných prieskumov, ktoré žiadajú ľudí z USA, aby poskytli informácie o svojich zdravotných a životných návykoch. Autor výskumu Min Zhao a jeho kolegovia sa zaoberali informáciami, ktoré sa získali v rokoch 1997 - 2008 od 88 140 dospelých v USA, vo veku od 40 do 85 rokov. Taktiež zhromaždili údaje, ktoré sa týkali postupov v oblasti zdravia a fyzickej aktivity, s informáciami z národných registrov úmrtí, ktoré mali k dispozícii do konca roku 2011.

Na porovnanie, vedecký tím odhadol, že 1 minúta intenzívneho cvičenia by sa rovnala 2 minútám aktivity s miernou intenzitou, ako je záhradkárstvo, tanec, alebo svižná prechádzka. Výskumníci vo svojej analýze zahrnuli iba fyzické aktivity, ktoré trvali 10 alebo viac minút naraz.

Výskumníci zistili, že na rozdiel od ľudí, ktorí boli fyzicky neaktívni, jedinci, ktorí sa angažovali v 10–59 minútach miernej, pokojnej fyzickej aktivity týždenne, mali o 18 percent nižšie riziko smrti. Tí, ktorí sa podieľali na miernejšej fyzickej aktivite o niečo dlhšie - medzi 150 a 299 minútami týždenne - zaznamenali ešte prudší pokles rizika všetkých príčin smrti o 31 percent! A tí, ktorí strávili 1500 minút alebo viac fyzickej aktivite vo svojom voľnom čase každý týždeň mali až o 46% znížené celkové riziko úmrtnosti.

Výskumníci pozorovali podobné asociácie medzi zvýšenou úrovňou fyzickej aktivity a rizikom úmrtia súvisiaceho s rakovinou. Jednotlivci, ktorí strávili 10 - 59 minút týždenne príjemnou fyzickou aktivitou, mali o 12% nižšie riziko úmrtia na kardiovaskulárne príhody a tí, ktorí boli aktívni počas 120–299 minútach každý týždeň, mali o 37% nižšie riziko úmrtia v dôsledku kardiovaskulárnych príčin. Vedci však poznamenávajú, že zapojenie sa do telesných aktivít oveľa dlhšie ako 1500 minút týždenne neprinieslo v tomto ohľade žiadne ďalšie výhody.

Výsledky ukázali, že tí, ktorí sa rozhodli pre intenzívnejšiu než ľahšiu fyzickú aktivitu, mali oveľa nižšie riziko úmrtnosti. Autori poznamenávajú, že účasť na 1500 alebo viac minútach stredne ťažkej fyzickej aktivity týždenne „je ťažké dosiahnuť pre pracujúceho dospelého“, takže odporúčajú radšej sa venovať intenzívnejšej aktivite, no menej minút týždenne. 

Nielen vysoké hladiny fyzickej aktivity, ale aj nízke majú priaznivé účinky na riziko úmrtia. Každá jedna aktivita, aj keď nižšia, sa ráta a má prínos pre zdravie!

Fotogaléria


Tagy:
pohyb zdravie úmrtie choroby riziko fyzická aktivita

26.03.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Diskusia