Koľko hodín spíte? Vaša odpoveď môže odhaliť choré srdce roky dopredu

18.01.2019

Zakrývate kruhy pod očami make-upom a cítite sa, akoby po vás cez noc prebehlo stádo koní? S príznakmi nedostatku spánku denne bojujú mnohí ľudia. Síce ospalosť nie je choroba, ale to, čo sa v tele odohráva na scéne zdravia za oponou únavy, vyvoláva obavy.

Spíte v noci menej ako šesť hodín? Podľa odborníkov riskujete vážne zdravotné problémy, pretože nedostatok spánku poškodzuje srdce a zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení, upozorňuje štúdia zverejnená v magazíne Journal od the American College of Cardiology.

Čítajte viac: Aj posteľ môže byť pre chrbticu mučidlom: Pozor na bežné CHYBY, pomoc je úplne jednoduchá!

Ak sa v noci často prebúdzate, ponocujete alebo skrátka nedokážete spať tak dlho, ako vaše telo potrebuje, vo vašich tepnách sa vo zvýšenej miere tvorí aterosklerotický plak, teda sa v nich hromadí cholesterol. Dôsledkom môže byť infarkt alebo mŕtvica.

Čítajte viac: O koľkej sa v noci prebúdzate? Takto zistíte, ktorý telesný orgán kričí o pomoc!

Podľa expertov by sme v ideálnom prípade mali spať sedem až osem hodín. Podobne ako deficit spánku, telu neprospieva ani príliš veľa spánku. Kto spí viac alebo menej než 7-8 hodín, môže po čase na sebe vypozorovať problémy nielen s mentálnym výkonom.

Zvýšené riziko aterosklerózy

Madridskí výskumníci zo Španielskeho národného centra pre kardiovaskulárny výskum (CNIC) sa vo svojej novej štúdii zamerali na zdravotný stav takmer 4-tisíc zamestnancov banky vo veku nad 40 rokov bez diagnostikovaného srdcovo-cievneho ochorenia. Počas siedmich dní nepretržite monitorovali ich spánkovú aktivitu. Na základe výsledkov ich potom rozdelili do štyroch skupín: na tých, ktorí spali menej než šesť hodín, na ľudí spiacich šesť až sedem hodín, potom sedem až osem hodín, a napokon na tých, ktorí si dopriali viac než osem hodín spánku. Výskumníci takisto brali do úvahy kvalitu spánku.

Účastníkov výskumu potom vedci podrobili kardiologickým vyšetreniam v snahe nájsť u nich symptómy začínajúceho srdcovo-cievneho ochorenia. Ukázalo sa, že pravdepodobnosť aterosklerózy bola o 27 percent vyššia u ľudí, ktorí boli zvyknutí spať menej ako šesť hodín. Ak sa k tomu pridružila aj znížená kvalita spánku, riziko bolo 34-percentné. Ateroskleróza však vo zvýšenej miere hrozila aj tým, ktorí spali viac než osem hodín. Výskumníci však pripomínajú, že dôležitá je aj kvalita spánku.

Spánok zhoršujú aj nesprávne návyky

Zistili tiež, že ľudia s najkratším časom spánku častejšie konzumovali alkoholické a kofeínové nápoje. Alkohol totiž nenapomáha ku kvalitnejšiemu spánku, ako si niekedy ľudia myslia, ale spôsobuje pravý opak – dočasne síce navodí únavu a spánok, ale po pár hodinách hrozí prebudenie, po ktorom je ťažké znova zaspať. Pozor by si tiež mali dať ľudia, u ktorých príjem kofeínu komplikuje zaspávanie.

Podľa výskumníkov je štúdia prvým dôkazom, že medzi množstvom spánku a aterosklerózou existuje súvislosť. Takisto apelujú na dôležitosť kvalitného a dostatočne dlhého spánku. V blízkej budúcnosti chcú vedci pokračovať vo výskume vplyvu spánku na srdce a cievy, aby zistili, či môže primerane dlhý a kvalitný spánok zlepšovať prognózu srdcovo-cievnych chorôb.

Fotogaléria


Tagy:
srdce spánok ateroskleróza

18.01.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články

Diskusia