Koľko vlákniny pôsobí ako ochranný štít pred chorobami? Takéto množstvo má veľkú silu!

21.01.2019

Je to čierne na bielom a tiež vedci a lekári to potvrdili už dávnejšie. Konzumácia vlákniny je prospešná pre naše zdravie. Aké by však malo byť množstvo prijatej vlákniny denne?

Aby sme predišli ochoreniam, mali by sme okrem iného dbať na pravidelný prísun vlákniny! Hoci nejde o žiadnu novinku, stále mnoho ľudí nevie, koľko jej za deň musíme prijať, aby sa naplno prejavili jej účinky v ľudskom organizme. Svetová zdravotnícka organizácia má na svojom „konte“ ďalšiu štúdiu, ktorej predmetom bola práve vláknina! Výsledky štúdie boli zverejnené v časopise Lancet.

Čítajte tiež: Vážny vplyv bežných liekov na črevá a pečeň: Spúšťajú zmeny v tele, ktoré vedú k zápalu!

Zrealizovaný výskum 

Vedci zrealizovali metaanalýzu viacerých pozorovacích a klinických štúdií, ktoré trvali približne 40 rokov. Ich cieľom bolo zistiť, koľko vlákniny by sme mali denne skonzumovať a taktiež to, ktoré sacharidy sú najlepšou prevenciou pred neprenosnými ochoreniami a zabránia nárastu hmotnosti. 

Odborníci sa zamerali na výskyt niektorých chronických ochorení. Taktiež sa pozreli na mieru predčasných úmrtí, ktoré spôsobili tieto ochorenia. Išlo o ochorenia ako koronárna srdcová choroba, kardiovaskulárne ochorenia, mŕtvica, rakovina hrubého čreva, rakoviny, ktoré spúšťa obezita, atď.

Čím viac, tým lepšie

Výskum prišiel na jednoznačný záver – tí, ktorí prijímajú viac vlákniny, majú o 15 až 30 percent nižšiu pravdepodobnosť predčasného úmrtia z akejkoľvek príčiny či kardiovaskulárneho ochorenia na rozdiel od tých, ktoré konzumujú menej vlákniny. Títo ľudia, u ktorých bolo v strave zastúpené dostatočné množstvo vlákniny denne, mali o 16 až 24% nižšie riziko koronárnej choroby srdca, mozgovej príhody, cukrovky typu 2 a rakoviny hrubého čreva. 

Ukázalo sa, že bolo treba skonzumovať 25-29 gramov vlákniny denne, aby mali ľudia tieto zdravotné výhody! Dokonca, čím viac vlákniny skonzumujete, tým viac zdravotných benefitov vám táto látka poskytne! Netreba to však preháňať, keďže priveľa vlákniny môže uškodiť niektorým ľuďom, napr. pacientom s nedostatkom železa alebo minerálov. 

Taktiež sa ukázalo, že vyššia konzumácia vlákniny súvisí s nižšou hmotnosťou a nižšou hladinou cholesterolu. Vlákninu pritom nájdeme v celozrnných produktoch, zelenine, ovocí a v strukovinách. Podľa profesora na Univerzite v Otagu v Novom Zélande Jima Manna celozrnné potraviny bohaté na vlákninu človeka dostatočne zasýtia a pomáhajú kontrolovať hmotnosť. Taktiež môžu priaznivo ovplyvňovať hladiny lipidov a glukózy. 

„Rozklad vlákniny v hrubom čreve rezidentnými baktériami má ďalšie rozsiahle účinky vrátane ochrany pred kolorektálnym karcinómom,“ dodal odborník na záver. 

Fotogaléria


Tagy:
potraviny vláknina

21.01.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Diskusia