Chcete mať pevné kosti do vysokého veku? Dodržiavať tieto zásady sa oplatí

12.11.2018

Žijeme stále dlhšie, o to väčší význam má starostlivosť o zdravie a fyzickú formu. Pevnosť kostí je jednou z vecí, na ktoré v tejto oblasti rozhodne nemožno zabúdať. Zistite, aké jedlá, výživové doplnky či aký druh pohybu zaradiť do svojho života a čomu sa, naopak, vyhnúť.

V ideálnom prípade by sme si mali budovať kosti už v mladosti. Asi v 25 rokoch totiž nastáva vrchol budovania kostnej hmoty. Od tohto veku už dochádza len k jej postupnému úbytku, k takzvanej prestavbe kosti, kedy odbúranú kosť nahrádza nová. Čím pevnejší základ teda máme z mladosti, tým lepšie aj v starobe. Pre kosti sú dôležité predovšetkým tri zložky: vápnik, vitamín D a fosfor. 

Strážte si hladinu vitamínu D

Pre kosti je dôležitý, lebo reguluje hladinu vápnika v krvi. V lete získate vitamín D bezpečným opaľovaním. Od jesene do jari, keď sú dni kratšie, však pobyt na slnku nestačí. Jeho príjem by si mali strážiť najmä:

  • ženy v menopauze a po nej,
  • starší ľudia,
  • tehotné a dojčiace ženy,
  • ľudia, ktorí trávia väčšiu časť dňa v kancelárii,
  • vegetariáni a vegáni,  
  • ľudia s vyššou hmotnosťou, 
  • ľudia s tmavším typom pokožky.

Od jesene do jari vitamín D čiastočne doplníte stravou. Častejšie jedzte mastné ryby ako losos, tuniak či makrela, dajte si rybí tuk. V menších množstvách „déčko“ obsahuje aj mlieko a mliečne výrobky, ako aj vaječný žĺtok od sliepok, ktoré su chované vo voľnom výbehu, na slnku. Stravou však zväčša pokryjeme len 10-20 percent potrebného množstva. Stávkou na istotu sú v tomto prípade kvalitné výživové doplnky ako Vigantolvit. Užíva sa raz denne vo forme ľahko prehĺtateľnej kapsulky. Neobsahuje laktózu ani lepok, je teda vhodný aj pre ľudí s určitými formami diét.

Výživový doplnok

Bez pohybu to nejde

Plávanie a cyklistika sú síce skvelé športy pre zdravé srdce, ale k pevným kostiam vám veľmi nepomôžu. Tým najviac prospieva kombinácia silových cvičení a činností s váhou vlastného tela. Pravidelne posilňujte a následne kráčajte, behajte, vymeňte výťah za schody, choďte na túru, hrajte tenis, tancujte či skáčte cez švihadlo. Mnoho ľudí sa vekom prestáva hýbať zo strachu zo zranení, to je však chyba. Samozrejme môžete vymeniť jeden druh pohybu za iný, ale rozhodne fyzickú aktivitu nevynechávajte. Vyhraďte si na ňu minimálne dve hodiny týždenne a postupne zvyšujte intenzitu a náročnosť pohybu. Uvidíte, že sa vám táto snaha vyplatí  - poďakujú sa vám nielen vaše kosti, ale aj celé telo.

Dbajte na dostatok vápnika

Kosť je jedno z najtvrdších tkanív v ľudskom tele a tvrdosť jej dodávajú najmä soli vápnika. Zaraďte do svojho jedálnička najmä jeho prirodzené zdroje – mandle a iné orechy, sezam, mak, brokolicu, kapustu, kel, mliečne a sójové produkty. Nedávny výskum Univerzity v Missouri ukázal, že sójový proteín môže potláčať negatívny vplyv menopauzy na kvalitu kostí. Sója môže prospieť aj kostiam žien pred menopauzou. „Výsledky ukazujú, že všetky ženy môžu posilniť svoje kosti, keď si do jedálnička pridajú jedlá vyrobené zo sóje ako tofu alebo sójové mlieko,“ povedala Pamela Hintonová, profesorka výživy. Nemusíte jej pritom jesť toľko, ako v typickej ázijskej kuchyni, ale nejakú by ste si dopriať mali. Najlepšie v bio kvalite.

Vyhnite sa záškodníkom

Ženy, ktoré pravidelne pijú tri a viac kolových nápojov denne, majú o 4 percentá nižšiu hustotu kostí, ako tie, ktoré to nerobia, zistili vedci z Tuftsovej univerzity. Oslabenie kostí sa prejaví bez ohľadu na to, či si milovníčky koly dopĺňajú vitamín D a vápnik. Nepriaznivý vplyv na kosti má kyselina fosforečná, ktorú tieto nápoje obsahujú. Priveľké množstvá fosforu totiž narúšajú rovnováhu s vápnikom. Problémy vyvoláva aj kofeín, ktorý zase zhoršuje vstrebávanie tohto prvku. To isté platí pre alkohol. Riziko zhoršenej kvality kostí sa zvyšuje pravidelným pitím už viac než dvoch alkoholických nápojov denne. Ak sa chcete vyhnúť oslabeným kostiam a následným zlomeninám, zabudnite aj na cigarety, nadmerné množstvo mäsa, soli a cukrov, alebo sa aspoň snažte ich zastúpenie v jedálničku znížiť na minimum.

Myslite aj na svojich blízkych

Starší ľudia neraz podceňujú vlastné zdravie, viac myslia na iných ako na seba. Dopĺňanie vitamínu D by pritom najmä pre ženy v menopauze a po nej malo byť na jeseň a v zime takmer samozrejmosťou. Je dôležitý nielen pre kvalitu kostí, ale aj pre pevnosť zubov, svalový výkon či rast a vývin. Dá da vyriešiť kúpou výživového doplnku Vigantolvit od firmy Merck, ktorá má so spracovaním viatmínu D dlhoročné skúsenosti. Stačí jedna malá kapsula denne a jeho potrebu má telo pokrytú.

VIAC O PRÍPRAVKU VIGANTOLVIT

Advertisement

Výživový doplnok

Tento článok sme pripravili v spolupráci so spoločnosťou Merck a prípravkom Vigantolvit.

Advertoriál

Fotogaléria


Tagy:
kosti vitamín D Vigantolvit

Ďalšie články

Diskusia