Jedno z najpopulárnejších cvičení ako náhrada liekov? Zatočí s vysokým krvným tlakom!

20.09.2018

Stačí pár minút denne a výsledky budú ohromné! S vysokým krvným tlakom bojuje množstvo ľudí. Teraz majú novú nádej! Tentokrát však nejde o žiadne lieky, ale cvičenie, ktoré má veľký vplyv na zdravie ľudského organizmu.

Je to neuveriteľné, ale na prevratný objav prišiel len 16-ročný Ashok Pandey z vedeckej školy v Kanade. Svojimi výsledkami by mohol zmeniť lekársku prax!

Čítajte tiež: Využite včelie produkty vo svoj prospech: Lekárka prezradila, kedy sú najúčinnejšie

Joga s prínosom pre zdravie

Žiak kanadskej strednej školy preukázal v štúdii, v rámci ktorej sledoval 60 ľudí, že joga a dychové cvičenia môžu byť rovnako účinné ako niektoré lieky na zníženie krvného tlaku. Zistenia boli natoľko presvedčivé, že ich prezentoval na najväčšom stretnutí kardiológov - na Európskom kardiologickom kongrese v Mníchove, kde sa zúčastnilo 30-tisíc lekárov.

Ashok, ktorý chodí do školy v meste Cambridge v Ontáriu, tvrdí, že joga je už po stáročia považovaná za prínos pre zdravie - ale len zriedka bola preskúmaná podľa moderných vedeckých metód.

"Nie je veľa výskumov, ktoré by analyzovali a skúmali, akú výhodu môže mať  joga. Bolo to nejakým spôsobom považované za veľkú neznámu," povedal Ashok, ktorého otec je kardiológ.

Školák zistil, že 15-minútové cvičenie jogy päťkrát týždenne počas troch mesiacov znížilo krvný tlak o priemerne 10 percent - podobný účinok bol spozorovaný u diuretík, široko používanej triedy liekov na krvný tlak.

Hlboké dýchanie je prospešné

Ashok teraz pracuje na výskume, ktorého súčasťou je 500 osôb, aby potvrdil svoje zistenia s Lavalskou univerzitou v Quebecu. Kardiológovia sú mimoriadne ohromení, že Ashok zrealizoval svoj experiment, aby zistil výhody jogy. Mladík v minulom roku získal striebornú medailu v súťaži na Svetovom vedeckom veľtrhu pre vysoké školy. Zistil, že veľká časť prínosu môže byť pripisovaná hlbokému dýchaniu.

Svojich dobrovoľníkov rozdelil do štyroch skupín - jedna robila relaxačné cvičenia, druhá strečing, tretia hlboké dychové cvičenia a ďalšia tradičnú jogu. Skupina s dychovým cvičením bola požiadaná, aby opakovane vdychovala vzduch päť sekúnd, zadržala dych na ďalších päť sekúnd a potom vydýchla ďalších 5 sekúnd. U nej bol zaznamenaný takmer rovnaký prínos ako u skupiny s jogou.

"Nie je to presvedčivá štúdia, ale výsledky naznačujú, že joga môže byť dôležitým nástrojom na zníženie krvného tlaku a hlboké dýchanie je tiež dôležité a malo by sa ďalej skúmať," povedal profesor Paul Poirier z Laval University, ktorý pracuje s Ashokom na rozšírenej štúdii.

"Táto štúdia naznačuje, že niektoré zložky jogy, ako je hlboké dýchanie a naťahovanie, môžu mať určité účinky zníženie krvného tlaku," povedal profesor Metin Avkiran, asociovaný lekár z British Heart Foundation.

Otec mladého vedca bol sám prekvapený, že hlboké dýchanie má až taký vplv. Predpokladal, že prínos jogy bude rovnaký ako akýkoľvek iný strečingový cvik, takže bol šokovaný.

Zrátané a podčiarknuté. Stačí 15 minút denne päťkrát týždenne počas troch mesiacov a zníži sa vám krvný tlak v priemere o 10 %!

Fotogaléria


Tagy:
cvičenie vysoký krvný tlak

20.09.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Diskusia