Ľahší život po mŕtvici zabezpečí jedna vec: Zvráti škody, z ktorých by ste sa dlho spamätávali!

13.05.2019

Mŕtvica je jedným z najväčších zabijakov v súčasnosti. Život po nej je veľmi ťažký. Ten by však mohla uľahčiť jednoduchá vec, ktorá sa postará o lepšie zdravie mozgu!

Vedci zistili, že najnovší diétny hit - MIND diéta môže znížiť riziko vzniku Alzheimerovej choroby. Teraz sa dokonca spája aj s mŕtvicou!

O MIND diéte

Mŕtvica má pre organizmus priam ničivý dopad. Pacienti po jej prekonaní bývajú pripútaní na lôžko alebo majú oslabené kognitívne funkcie. Pomôcť by im však mohla strava. Reč je o MIND diéte, ktorá v sebe spája DASH diétu a stredomorskú diétu. Vyvinula ju Martha Clare Morrisová, profesorka epidemiológie a riaditeľka Sekcie výživy a nutričnej epidemiológie na Rush University Medical Center v Chicagu.

Čítajte tiež: Milovaný i nenávidený: Nepodceňujte silu kôpru, vyživuje nechty a bojuje proti osteoporóze!

S cieľom podporiť zdravie mozgu sa diéta MIND výrazne zameriava na konzumáciu zeleniny, orechov, fazule, rýb, hydiny, celých zŕn, olivového oleja a miernu konzumáciu vína. Potraviny, ktorým sa treba vyhnúť, zahŕňajú červené mäso, maslo a margaríny, syry, pečivo, sladkosti a vyprážané alebo rýchle jedlá.

Pomalší kognitívny pokles

Výskumný tím z univerzity v Chicagu, vrátane vedúceho odborného lekára prof. Morrisa, našiel súvislosť medzi dodržiavaním MIND diéty a pomalším kognitívnym poklesom u jedincov, ktorí prekonali mŕtvicu.

"Pacienti, ktorí prežili mozgovú mŕtvicu, majú dvojnásobnú pravdepodobnosť výskytu demencie v porovnaní s ostatnými," vysvetľuje vedúci štúdie Dr. Laurel J. Cherian, neurológ a asistent profesora neurologických vied na Rush University Medical Center.

Predchádzajúca práca profesora Morrise ukázala, že aj mierne dodržiavanie MIND diéty malo pozitívny vplyv na kognitívny pokles. V jednej štúdii sa riziko vzniku Alzheimerovej choroby znížilo o 35 percent!

"Bol som skutočne zaujatý výsledkami predchádzajúcej štúdie MIND, ktorá ukázala, že ľudia, ktorí dodržiavali diétu, kognitívne fungovali tak, akoby boli o 7,5 roka mladší ako skupina, ktorá príliš diétu nedodržiavala," hovorí Dr. Cherian.

Štúdia zahŕňala 106 účastníkov, ktorí mali mŕtvicu. Každý účastník bol hodnotený raz za rok, aby sa mohla uňho testovať individuálna úroveň kognitívneho poklesu v priemere 4,7 roka. Svoju stravu účastníci zaznamenávali pomocou dotazníka, ktorý bol o frekvencii skonzumovaných potravín. Vďaka tomu mohli vedci sledovať, či účastníci držia úplne MIND diétu, mierne alebo takmer vôbec. Následne použili lineárny zmiešaný model, ktorý zohľadňoval vek a ďalšie možné faktory, ktoré by mohli ovplyvniť kognitívny pokles, ako je pohlavie, vzdelanie, genetika, kognitívna aktivita v neskoršom živote, príjem kalórií, telesná aktivita a fajčenie.

Strava ako kľúč k zdraviu mozgu

Ako potvrdil vedecký tím, dôkladné dodržiavanie MIND diéty bolo spojené s podstatne pomalším kognitívnym poklesom u pacientov, ktorí prežili mozgovú príhodu. Účastníci, ktorých diéta sa najviac podobala stredomorskej alebo DASH diéte, nie kombinácii, teda MIND diéte, nezaznamenali pomalšiu mieru kognitívneho poklesu.

Dr. Cherian tvrdí, že "stredomorská diéta a DASH diéta sa ukázali ako ochranné pred koronárnymi ochoreniam a mozgovej príhode. Na druhej strane živiny v strave MIND môžu byť lepšie prispôsobené celkovému zdraviu mozgu a zachovaniu kognície."

Štúdia tak naznačuje, že ak si vyberieme správne potraviny, môžeme sa tak ochrániť pred kognitívnym poklesom po mozgovej príhode. Hoci sú potrebné ďalšie výskumy, existuje dostatok informácií a dôkazov, ktoré hovoria o strave ako o jednom z najsilnejších nástrojov na ovplyvnenie svojho zdravia, vrátane zdravia mozgu.

Fotogaléria


Tagy:
zdravie liečba prevencia choroby mŕtvica

13.05.2019  |  Foto: Gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/Janka

Ďalšie články

Diskusia