Jeden z najväčších mýtov, ktorému veríme: Ako je to so sedením a priberaním!

19.12.2017

Slováci údajne nepatria k milovníkom aktívneho pohybu. Sedíme v zamestnaní, v aute, potom sa sťažujeme, aký sme mali náročný deň a tak sedíme či oddychujeme na posteli po príchode domov. O sedení sa hovorí, že je zabijakom zdravia a že spôsobuje nárast telesnej hmotnosti. Nie úplne to tak je!

Sedenie so sebou prináša množstvo rizík, čo sa týka zdravia. Prekvapujúce je, že podľa novej štúdie prírastok hmotnosti nie je jedným z nich!

Čítajte tiež: Prečo nejesť surové vianočné cesto? Kúzlo ochutnávky ide bokom!

Nevplýva na postavu

Dlhodobé sedenie súvisí s vysokým krvným tlakom, cukrovkou typu 2, srdcovým ochorením a rakovinou. Niektoré štúdie dokonca spájajú dlhodobé sedenie so zvýšeným rizikom predčasnej smrti. Jednoznačne sa nepovažuje za prospešnú činnosť, ktorá by mala nejaké zdravotné výhody pre ľudský organizmus. Na druhej strane, čo sa týka priberania, nie je sedavý životný štýl až taký zlý! V skutočnosti totiž nespôsobuje pohybujúcu sa ručičku smerom nahor, ako sa píše na medicalnewstoday.com.

Štúdia, publikovaná v časopise Sports Medicine, sa podieľala na prehľade a metaanalýze 23 štúdií, ktoré skúmali účinky sedavého správania na telesnú hmotnosť a riziko obezity u dospelých. Vedecký tím zistil len "malé, nekonzistentné a nevýznamné asociácie" medzi sedavým životným štýlom, ktorý zahŕňal sedenie v práci alebo sledovanie televízie a telesnou hmotnosťou a obezitou.

Vedci zistili mierny nárast obvodu pása, súvisiaceho so sedavým správaním: presnejšie 0,02-milimetrové zvýšenie obvodu na každý 1-hodinový nárast denného času sedenia za deň v priebehu 5 rokov. Netreba však panikáriť. Podľa vedcov je toto zvýšenie zanedbateľné.

Nie je neškodné

Jednoducho povedané, výsledky ukazujú, že škodlivé účinky dlhodobého a častého sedenia pravdepodobne nie sú spôsobené prírastkom telesnej hmotnosti, ako povedal vedúci štúdie Dr. Meredith Peddie z oddelenia ľudskej výživy na univerzite v Otago na Novom Zélande. Na druhej strane, zistenie však nedávajú na vedomie, že dlhé sedenie nie je neškodné.

"Naše intervenčné štúdie jasne ukazujú, že sedenie po dlhú dobu zvyšuje hladinu cukru v krvi a triglyceridov," hovorí Dr. Peddie.

Zdá sa, že rada "sedieť menej, pohybovať sa viac" je dôležitejšia než kedykoľvek predtým.

19.12.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Diskusia