Osem skrytých signálov, že ste ochoreli zo stresu

16.12.2017

Stres je každodennou súčasťou života. Niekto funguje permanentne v stresových podmienkach, iní zažívajú stres len výnimočne. Ak sme ním vystavení dlhodobé obdobie, hrozí, že sa nám dostane priamo "pod kožu". Doslova!

Vyrážky a červené mapy na chrbte

Ak zbadáte na chrbte nepekné červené vyrážky, nie vždy za nimi môže byť alergia. Je dosť možné, že na vine je stres, ktorý práve prežívate. Keď vaše telo zažíva nadmerné stresové stavy, váš imunitný systém sa oslabuje a telo začne uvoľňovať histamín, aby bojoval proti chorobe. Ak stres nezmizne, vyvinie sa alergická reakcia a žihľavka je na svete. Keď je váš imunitný systém oslabený stresom, vaša pokožka môže byť tiež podráždená vecami, na ktoré nikdy nebola citlivá, ako je mydlo, chlad alebo teplo, pleťové vody alebo prací prostriedok.

Čítajte tiež: Odborníci bijú na poplach: Je načase skončiť s mamografiou!

ČO ROBIŤ: Na postihnutú oblasť dajte chladný, vlhký uterák. Ak to nefunguje, užite antihistaminikum, ako píše rd.com

Vaša hmotnosť kolíše

"Stres spôsobuje uvoľnenie hormónu kortizolu, ktorý poškodzuje schopnosť vášho tela spracovávať hladinu cukru v krvi a mení spôsob, akým metabolizuje tuky, bielkoviny a sacharidy, čo môže viesť k prírastku alebo strate hmotnosti," upozorňuje lekárka MUDr. Shanna Levine na Icahnskej lekárskej škole na Mount Sinai v New Yorku.

Stres môže tiež spôsobiť, že ľudia sa zapájajú do nezdravého správania, ako je prejedanie alebo naopak nedostatočná výživa.

ČO ROBIŤ: Vyskúšajte konzumáciu orechov. Bielkoviny vám pomôžu a vláknina sa postará o dlhší pocit sýtosti.

Bolesti hlavy

Ak ste nikdy netrpeli bolesťami hlavy, ale teraz vám ide akoby prasknúť, môžete prežívať stres. Stres uvoľňuje chemikálie, ktoré môžu spôsobiť zmeny nervov a krvných ciev v mozgu, čo prináša bolesť hlavy. Ste náchylný k migréne? Stres ich môže spustiť alebo zhoršiť. Je tiež bežné, že vaše svaly sú v napätí, keď ste stresovaný, čo môže tiež spôsobiť bolesť hlavy.

ČO ROBIŤ: Ak nechcete užívať ibuprofen, môžete staviť na levanduľový alebo pepermintový olej na spánky, keď vás začne bolesť hlavy.

Máte nafúknuté brucho a zle vám trávi

Stres môže narušiť funkciu vášho gastrointestinálneho traktu. Môže spôsobiť, že telo produkuje viac tráviacej kyseliny, čo vedie k páleniu záhy.

"Môže tiež spomaliť vyprázdňovanie jedla zo žalúdka a výsledkom je plynatosť a nadúvanie. Dokonca môže zvýšiť počet prípadov, kedy sa vaše hrubé črevo dostane do stresu, čo vedie ku kŕčom a hnačke," povedala Deborah Rhodesová, doktorka klinickej medicíny Mayo Clinic.

ČO ROBIŤ: Vezmite si antacidá alebo skúste vypiť čaj so zázvorom.

Zakaždým dostanete nádchu

Stres potláča imunitný systém, ktorý ťažšie bojuje proti chorobám.

"Keď sú ľudia stresovaní, môže sa u nich objaviť prechladnutie či nádcha, pretože imunitný systém nedokáže potlačiť vírus," hovorí doktor Levine.

Výskumníci na univerzite Carnegie Mellon v Pittsburghu infikovali dobrovoľníkov vírusom nádchy. Tí, ktorí uviedli v prieskume, že sa vyrovnávajú so stresmi, boli dvakrát viac náchylní na chorobu než tí, ktorí majú menej stresujúcich problémov.

ČO ROBIŤ: Jedna štúdia zistila, že doplnky s obsahom zinku alebo pastilky môžu skrátiť dĺžku nádchy o približne jeden deň, ak sa užívajú do 24 hodín od nepríjemných pocitov. Meditácia, pravidelné cvičenie a veľa spánku vám môžu pomôcť pri zahnaní stresu a posilnení imunitného systému.

Máte akné

Aj keď je predovšetkým záležitosťou mládeže, môže sa týkať aj dospelých, ktorí sú v strese. Vaše telo vtedy pumpuje viac hormónov, ako je kortizol, čo spôsobuje, že kožné žľazy produkujú viac oleja. Tento prebytočný olej môže upchať vlasové folikuly spolu s nečistotami a odumretými bunkami pokožky. Výsledkom je produkcia vyrážiek.

ČO ROBIŤ: Krémy obsahujúce benzoylperoxid alebo kyselinu salicylovú môžu vyčistiť akné, ak sa používajú pravidelne. Pre prirodzenejšie riešenie umyte tvár zeleným čajom alebo tampónom s aloe vera. Ich antibakteriálne vlastnosti môžu podporiť hojenie.

Váš mozog je mimo

Vedeli ste o tom, že zo stresu môžete ochorieť aj mentálne? Príliš veľa stresového hormónu kortizolu môže spôsobiť ťažšie sústredenie alebo koncentráciu. To môže spôsobiť problémy s pamäťou, ako aj úzkosť alebo depresiu, hovorí Dr. Levine.

ČO ROBIŤ: Uvoľnite sa, zhlboka a pomaly dýchajte, pričom sa sústreďte na dych. Podobná technika vám pomôže upokojiť sa v prípade paniky.

Fotogaléria

16.12.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Diskusia