Nová nádej na liečbu črevných ochorení: Kľúčom môžu byť baktérie v ústach

Baktérie v ústach môžu spôsobiť ochorenie čriev!
Zdroj: thinkstock.com
2017-10-23 19:00:00

Baktérie, ktoré normálne žijú v ústach človeka, môžu prispieť k črevným ochoreniam, ako je zápalové ochorenie čriev (IBD), ulcerózna kolitída a Crohnova choroba, tvrdí nová štúdia na myšiach! Výskum zistil, že ak určité kmene baktérií z úst smerujú do čreva a usadia sa v ňom, môžu za určitých okolností spustiť chronický zápal!

Zistenia sú zatiaľ predbežné a je potrebné zrealizovať ďalší výskum na potvrdenie výsledkov u ľudí. Ak by sa to skutočne potvrdilo, toto zistenie o perorálnych baktériách žijúcich v čreve by mohlo poskytnúť novú liečbu IBD a iných črevných ochorení.

Čítajte tiež: Stačí pár sekúnd a dozviete sa pravdu: Testy, ktoré odhalia váš zdravotný stav

Vyššie hladiny baktérií v črevách

Ale ak je to pravda, štúdia naznačuje, že ak sa nájdu spôsoby, ako sa zamerať na perorálne baktérie žijúce v čreve, mohlo by to poskytnúť novú liečbu IBD a iných črevných ochorení, povedali vedci. Hoci predchádzajúce štúdie naznačujú, že perorálne baktérie zvyčajne žijú v čreve zdravého človeka, vyššie hladiny sa nachádzajú v črevách ľudí s určitými ochoreniami, vrátane IBD a rakoviny hrubého čreva, ako sa píše na livescience.com.

Na ďalšie preskúmanie súvislosti medzi orálnymi baktériami a črevnými chorobami výskumníci vzali vzorky slín od pacientov s Crohnovou chorobou a IBD a transplantovali vzorky baktérií do myší, ktoré neprodukovali vlastné črevné baktérie (myši, v  ktorých nežijú žiadne mikroorganizmy). Zistili, že kmeň baktérií v slinách nazývaných Klebsiella pneumoniae by mohol obývať črevo týchto myší a aktivovať typy imunitných buniek známych ako "pomocné bunky T", čo môže spúšťať zápalovú odpoveď.

Keď výskumníci vložili tento kmeň Klebsiella pneumoniae do iného typu myši so zdravými alebo "vyváženými" úrovňami črevných baktérií, K. pneumoniae sa nemohla usadiť v čreve. Keď však tieto myši dostali určité antibiotiká, K. pneumoniae by mohla pretrvávať v čreve, povedali vedci. Navyše, keď výskumníci podali tento kmeň myšiam, ktoré boli geneticky náchylné k rozvoju kolitídy (zápal hrubého čreva) zistili, že K. pneumoniae pretrváva v črevách myší a spôsobuje závažný zápal.

Tieto zistenia naznačujú, že kmeň K. pneumoniae môže vyvolať "ťažký zápal čriev v kontexte geneticky náchylného hostiteľa", uviedli vedci z Keio University School of Medicine v japonskom časopise Science.

Tieto potraviny by ste pred prípravou nemali umývať: Môže to dopadnúť veľmi zle

Lepšie prostredie pre baktérie

Výskumníci predpokladajú, že u ľudí s IBD alebo inými črevnými ochoreniami zápal v čreve môže vytvoriť prostredie, ktoré je ústretovejšie pre baktérie. Akonáhle tieto orálne baktérie (ako napríklad Klebsiella) kolonizujú črevá, môžu "pomôcť udržať črevnú mikrobiálnu dysbiózu [nerovnováhu] a chronický zápal," povedali vedci.

"Naše zistenia naznačujú, že zacielenie na orálne baktérie, najmä Klebsiella, by mohlo poskytnúť terapeutickú stratégiu na korekciu IBD a mnohých ďalších chorobných stavov," uviedli výskumníci. Jedným zo spôsobov, ako to urobiť, môže byť identifikácia "dobrých baktérií", ktoré by mohli zablokovať Klebsiellu z kolonizácie čreva, povedali.

Tagy:
baktérie ústa črevá ochorenia