Pondelok15. júl 2024, meniny má Henrich, zajtra Drahomír, Drahomíra

Viete správne dýchať? 4 znaky, že to robíte zle!

Správna technika dýchania je dôležitá pre celkové zdravie.
Správna technika dýchania je dôležitá pre celkové zdravie. (Zdroj: profimedia.sk)

Počas čítania týchto pár riadkov ste sa niekoľkokrát nadýchli, vydýchli. A možno ste si to ani neuvedomili, nakoľko je to činnosť tak automatická a prirodzená, že tomu nevenujeme takmer žiadnu pozornosť. Dýchate ale správne a využívate plnú kapacitu pľúc?

Podľa vedcov totiž využívame iba tretinu objemu našich pľúc a to môže byť dôsledkom rôznych zdravotných problémov.

„Ak nedýchame naplno, sme viac depresívni, cítime úzkosť, depresiu, vyčerpanosť a aj náš spánok nie je plnohodnotný,“ povedala expertka na dýchanie Rebecca Dennis.

Zlé návyky, ktorých sa treba zbaviť

Niektoré z nich robíme bez toho, aby sme si to uvedomovali, no na zdravie majú vplyv a preto by sme sa ich mali ihneď zbaviť.

Stane sa vám občas, že zadržíte dych? Mali by ste vedieť, že to nie je vôbec dobrý nápad. V prvom rade tým „ochudobňujeme“ telo o kyslík, ktorý by sa do pľúc mohol dostať, najmä ak cítime úzkosť. Tiež tým ale trpia ramená a krk, na ktorý sa vytvára tlak.

Ani dýchanie ústami nie je dobrý zvyk, pretože spôsobuje sucho v ústach. Nedýchať dobre nosom môže zmeniť tepovú frekvenciu a krvný tlak, no telo sa dostáva do stresovej situácie, ktorá je opäť iba záťaž pre telo. Oxid dusnatý, ktorý je produkovaný vo vnútri nosa, ktorý je vdychovaný do pľúc, výrazne zvyšuje schopnosť absorbovať kyslík – najmä pri cvičení.

Jednoduché cviky pre zlepšenie dýchania

Kapacita pľúc sa dá rozšíriť, hoci nie okamžite. Osvojte si týchto pár cvikov a dýchať sa vám bude oveľa lepšie.

  • Predstavte si, že máte v žalúdku balónik. Nadýchnite sa, akoby ste chceli tento balónik nafúknuť. Pri výdychu zo zase akoby vyfučte.

Prečo tento cvik? Sme zvyknutí dýchať iba do pľúc a nie do celej brušnej dutiny. Pri tomto cviku sa naučíme dýchať v oboch oblastiach a tak dáme aspoň hrudnej časti trošku oddychu.

  • Dýchajte striedavo jednou a potom druhou nosnou dierkou. Na začiatku to môžete skúsiť pomocou prstov. Pritlačte si pravú nosnú dierku, dýchate cez ľavú počas štyroch sekúnd. Potom opačne. Tento úkon opakujte aspoň šestkrát. Po pár cvičeniach už ruku používať nebudete, budete si to uvedomovať aj sami.

Prečo tento cvik? Správne dýchanie je to, ktoré robíme nosom a nie ústami. Preto nás niektoré cviky z jógy učia dýchať striedavo jednou a druhou nosnou dierkou. Zlepšíme si kvalitu takéhoto dýchanie a zrelaxujeme telo od stresu a úzkosti.

Dýchate zle? Prezradia vás tieto štyri znaky!

  • Príliš často zívate – zívanie je vyvolané tým, že ste unavení, na druhej strane je to signál, že dýchanie je plytké, alebo trpíte dýchavičnostou
  • Škrípete zubami v spánku – je to aj prejavom stresu, takže sa v noci často budíte práve nato, že nimi škrípete
  • Bolí vás krk a ramená – plytké dýchanie spôsobuje tlak na oblasť hrudníka, takže aj na svaly krku a ramien. Čím hlbšie budeme dýchať, tým menej tlaku budeme na hruď vytvárať
  • Ste neustále unavení – samozrejme, únava má viacero príčin, jednou z nich je ale nesprávne dýchanie. Do organizmu sa nedostáva dostatok kyslíka, je málo vyživé a teda aj viac unavené

Čítajte tiež: 6 príznakov, že pijete priveľa kávy: Ako sa to odrazí na našom zdraví? 

Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Ďalšie zo Zoznamu

Lifestyle

Článkov: 9