Keď mozog a črevá spolu nekomunikujú: 5 prírodných spôsobov, ako zmierniť syndróm dráždivého čreva!

17.01.2020

Podľa Dr. Andrew Weila je syndróm dráždivého čreva (IBS) ochorenie tráviacej sústavy sprevádzané častými kŕčami, krútením v črevách, neustálym nafukovaním, či hnačkou.

Doteraz však nie je jasné, čo chorobu skutočne spôsobuje. Údajne by za tým mohla byť nedostatočná komunikácia medzi mozgom a črevami. Ako syndróm dostať pod kontrolu?

Ako uviedol Dr. Andrew Weil, ľudia, ktorí trpia na toto ochorenie sa sťažujú na bolesti brucha, nadúvanie, plynatosť, bolesť hlavy, ale aj únavu. Rovnaké príznaky sa však môžu vyskytnúť pri rôznych poruchách trávenia, infekciách a ochoreniach tráviaceho traktu, preto je potrebná dôkladná diagnostika. Syndróm dráždivého čreva postihuje približne 20 percent populácie a trpia ním najmä ženy. To však neznamená, že sa vyhýba mužom, alebo deťom.

Čítajte tiež: Nenápadne sa vkráda do nášho života: MNOŽSTVO hliníka, ktoré sa dostane do nášho tela!

Čo zhoršuje IBS?

Rizikovými faktormi sú podľa odborníkov chronický, dlhotrvajúci stres, depresie, hormonálne zmeny, narušenie črevnej mikroflóry. Spúšťačom môžu byť aj niektoré potraviny, či potravinová alergia a intolerancia. Aj nedostatok spánku a nepravidelné stravovanie môže zhoršiť chorobu. Nemali by ste zabúdať, že priveľa alkoholu a kofeínu škodí celkovo vášmu organizmu.

Ako zmierniť príznaky? 

Na ochorenie neexistuje liek. Lekár vám predpíše len lieky, ktoré zmiernia príznaky. Bez toho, aby ste zmenili stravovacie návyky, životný štýl, prestali sa stresovať, choroba neustúpi. Odborníci sa zhodujú v názore, že ľudia trpiaci na IBS by do svojho jedálnička mali pridať vlákninu, probiotiká, esenciálne mastné kyseliny, najmä omega-3, ktoré znižujú zápalové procesy v tele.

Tieto zmeny životného štýlu môžu pomôcť:

  • Sledujte, čo jete. Písanie denníka vám pomôže identifikovať potraviny, ktoré spúšťajú IBS. Najčastejšími spúšťačmi je pšenica, hovädzie, bravčové, jahňacie mäso a sójové bôby.
  • Fazuľa a iné strukoviny, ako aj surové ovocie a zelenina majú tendenciu spôsobovať plynatosť a nadúvanie. Dajte prednosť uvarenej zelenine s vysokým obsahom vlákniny. Do polievok a šalátov pridajte jednu polievkovú lyžicu čerstvo zomletých ľanových semienok.

  • Znížte príjem stimulantov. Kofeín môže dráždiť črevá a dokonca aj bezkofeinová káva môže spôsobiť problémy. 
  • Do svojho jedálnička pridajte kurkumu. Ako uviedol doktor Weil, v pilotnej štúdií výťažok z tohto korenia znížil príznaky IBS až o 60 percent. Ak trpíte na toto ochorenie, mali by ste užiť 300 až 400 mg kurkumy trikrát denne.
  • Vyskúšajte psyllium. Tento výživový doplnok sa odporúča ľuďom, ktorý trpia nedostatkom vlákniny, čo môže spôsobiť zápchu. Je vhodné pre pacientov, ktorí trpia na celiakiu a laktózovú intoleranciu. Neobsahuje totiž lepok, ani mlieko. Pomáha regulovať hladinu cukru v krvi, znižuje cholesterol a zmierňuje zápchu, nadúvanie, plynatosť.

Môže ísť o iné závažné ochorenie čriev

Prechodné, triviálne zmeny v trávení a vylučovaní, ktoré sú súčasťou každodenného života by sa nemali považovať za IBS. Ak vaše ťažkosti pretrvávajú viac ako štyri až šesť týždňov, problémy sa stupňujú, môže vás trápiť syndróm dráždivého čreva, no zároveň môže ísť o iné závažné ochorenie čriev. Najlepšie urobíte, ak navštívite svojho lekára, ktorý určí správnu diagnózu.

Fotogaléria


Tagy:
stravovanie prevencia črevo syndróm dráždivého čreva

17.01.2020  |  Foto: gettyimages.com  |  Autor: © Zoznam/pp

Ďalšie články

Diskusia