Pozor na kozmetické ošetrenia na zľavových portáloch: Na kráse a zdraví sa neoplatí šetriť!

Zdroj: thinkstock.com
Vstúpili do nášho sveta nečakane, no každý si ich obľúbil. Dovtedy nedostupné veci sa stali dosiahnuteľnými, dokonca v lepších cenách. Áno, také boli. Dnes sa však objavujú prípady, kedy ide iba o zarobenie peňazí, na zdravie sa už nepozerá.
Alarmujúci stav „fejkových“ prístrojov a procedúr
V estetickej klinike by ste za danú procedúru zaplatili tisíce, na zľavovom portály je o niečo lacnejšia a ešte je naňu aj zľava. Poviete si, perfektné. V snahe ušetriť a byť krajšia často siahame po alternatívach, ktoré nie sú nikým a ničím overené. Po spackanom zákroku je neskoro plakať.
Treba vedieť, kedy ide o prilákanie zákazníka na kvalifikovaný zákrok a kedy ide iba o obohatenie danej osoby.
„Verejnosť by mala byť viac informovaná o tom, že nemalé percento výplní, kozmetických produktov, ale aj prístrojov sú podvrhy. Sú to iba napodobeniny výrobkov slávnych firiem s ich logom, ktoré, síce, vyzerajú ako originál, ale ich účinok je prinajmenšom žiadny. Aj keď sú lákavé ponuky zľavových portálov takmer všade, ľudia by mali byť najmä v prípade veľkých zliav na pozore, pretože bolesť, opuchy, dlhodobé zdravotné komplikácie, či dokonca trvalé následky za to nestoja. Na kráse a zdraví sa naozaj neoplatí šetriť,“ hovorí MUDr. Adriana Tomeková, primárka dermatilogicko – laserovej kliniky Tomar.
Alarmujúci je, že na trhu je viac ako 50% všetkých prístrojov nekvalitných, necetrifikovaných, teda fejkových. Svetová zdravotnícka organizácia označuje za fejkový produkt ten, ktorý je zámerne a podvodne nesprávne označný, môže sa to týkať samotného výrobku, ale aj obalu či označovania informácií na ňom.
Najčastejšie sa k nám takéto výrobky dostávajú z Číny či Latinskej Ameriky. Na trh sa dostávajú fejkové produkty najmä kvôli dostupnosti internetu, ktorý umožňuje predávať a zároveň kupovať takéto výrobky. Neregulovateľnosti trhu na internete podiehajú spotrebitelia, no obohacuje tých, ktorí vedia, ako nato.
V konečnom dôsledku nato vždy doplatí konzument
Zle odvedený zákrok, niekoľko mesačné bolesti, potreba korekcie toho, čo fejkový prístroj či produkt napáchal – v každom jednom prípade je v tom konzument sám.
„Riziko, ktoré pacientom hrozí, takýchto ľudí nezaujíma. Napríklad aplikáciu výplňových materiálov ako kyselina hyalurónová či botulotoxín, by mal robiť iba odborník s dlhoročnou praxou. Je nepredstaviteľné, aby takúto procedúru vykonával neskúsený človek, zdravotná sestra alebo kozmetička ,“ dodala Mudr. Tomeková.
Najhoršími prípadmi sú tie, kde sa stretnú dve zložky – neskúsený personál a nepravé, falošné produkty.
Ako sme na tom na Slovensku?
Zľavové portály zaplavili aj náš trh, o tom niet pochýb.
„Našťastie, na Slovensku nemáme až toľko skúseností s „fejkami“ značiek, ktoré dodávame. Problémom je skôr výskyt značiek, ktoré u nás nie sú registrované, a teda kontrolné orgány nemajú šancu potvrdiť kvalitu a nezávadnosť produktov,“ povedala Jana Siklienková, ktorá sa dovozom zdravotníckych pomôcok venuje už niekoľko rokov.
Najčastejšie sa vo svojej praxi stretávajú odborníci s nekvalitnými lasermi. V kozmetickom salóne vás môžu ošetriť iba s tým najslabším, ktorý nespôsobuje žiadne poškodenie. Ak k nejakému došlo, je možné, že kozmetička nie je kvalifikovaná alebo prístroj nie je bezpečný. Pretože laser sa v určitých prípadoch správa ako zbraň. A tá nepatrí do ruky laikovi, ktorý chce iba zarobiť.

Ako môžeme ohroziť seba a svoju pleť?
- v „najlepšom“ prípade príde ku kožnej reakcii, alergii na niektorú zložku, ktorú obsahuje krém či produkt
- pri narábaní s laserom môže prísť (ak tento zákrok vykonáva nekvalifikovaný personál) k rôznym popáleninám, rozšíria sa cievky, ak si vyberáte materské znamienko, neodborným ošetrením môže prísť k riziku vzniku melanómu
- aplikácia nekvalitnej kyseliny hyalurónovej môže viesť k hrčkám, vredom, hematómom
Čo by sme mali sledovať v salóne či na klinike?
V prvom rade je dobré vedieť, ku komu na zákrok idete!
- O lekárovi si dohľadajte informácie, s kým pracuje atď
- Zamerajte sa aj na referencie na internete, čítajte fóra o lekároch či kozmetičkách, často povedia viac ako samotná cena výkonu
- V salóne si, ak je to možné, pozrite certifikáty kozmetičky či lekára – odborník sa za svoje školenia nehanbí
- Spýtajte sa, čo vám ide aplikovať, či je to ten produkt, na ktorom ste sa dohodli
- Po výkone by ste mali dostať štítok z produktu, aby v prípade komplikácii lekár vedel, čo vám bolo vpichnuté alebo aký zákrok ste podstúpili
- Ak to tak nie je, je vašou povinnosťou si tento štítok vypýtať
Na štítku sú dôležité informácie!
- Názov produktu
- Kde bol aplikovaný (pery, vrásky atď...)
- Dobu expirácie
- Množstvo
- Identifikačné číslo produktu
Čítajte tiež: Zvyšky z kávy nepatria do koša: Pozrite sa, ako omladnete doslova za pár minúť!