Utorok23. apríl 2024, meniny má Vojtech, zajtra Juraj

Vypadávajú vám vlasy a máte kruhy pod očami? Chýba vám TENTO vitamín

Za vypadávaním vlasov môže byť nedostatok vitamínu D.
Za vypadávaním vlasov môže byť nedostatok vitamínu D. (Zdroj: GettyImages)

Únava, slabá imunita, nervozita, melanchólia. Aj takto dáva telo najavo, že mu chýba vitamín D. Najmä v zimných mesiacoch trpíme jeho nedostatkom. Ako zistíte, že ho máte málo?

Vitamín D má významnejšiu úlohu v našom živote, ako by sme si mysleli. Spája sa so zdravím kostí, no pozitívne vplýva aj na iné telesné funkcie, ak ho má telo dostatok, uvádza sa na brightside.me. Posilňuje imunitu, podporuje vstrebávanie vápnika, udržuje krvný tlak pod kontrolou, je prevenciou cukrovky. Vďaka nemu dosiahnete žiarivejšiu pleť a krajšie vlasy. Získavame ho najmä zo slnka, zo stravy, nájdeme ho aj v mastných rybách a keď to nejde inak, tak aj vo forme vitamínových doplnkov. Čo však hrozí, keď telu chýba vitamín D?

1. Vypadávanie vlasov

Keď telo nemá dostatok vitamínu D, môže to ovplyvniť korunu krásy. Bunky, ktoré hrajú úlohu v prirodzenom cykle rastu vlasov, nazývané keratinocyty, čelia ťažkostiam pri vykonávaní svojej práce. Nižšie hladiny vitamínu D skracujú fázu, keď vlasy rastú. Taktiež vrstva pod kožou, ktorá ich podporuje, nazývaná dermická vrstva, sa stáva slabšou, čo zvyšuje pravdepodobnosť vypadávania. Jeho nedostatok je tiež spojený s určitými zdravotnými stavmi, ako je alopécia. Tento stav spôsobuje holé miesta na pokožke hlavy.

2. Suchá a svrbiaca pokožka

Vitamín D je dôležitý vitamín, ktorý prospieva pokožke. Nachádzajú sa na nej bunky keratinocyty, ktoré tvoria vonkajšiu vrstvu nazývanú epidermis. Majú špeciálnu funkciu, pretože sú jediné, ktoré dokážu premeniť prekurzor nazývaný 7-dehydrocholesterol na formu vitamínu D, ktorú telo dokáže využiť. Podporuje tvorbu a obnovu kožných buniek, nakopne imunitný systém, bojuje so škodlivými baktériami. Niektoré štúdie zistili, že nedostatok vitamínu D je spojený s kožnými problémami, ako sú ekzém, psoriáza alebo extrémne suchá pokožka.

3. Pocit mravčenia v rukách alebo nohách.

Ak vaše telo nemá dostatok vitamínu D, môže to viesť k nízkym hladinám vápnika v krvi. Keď sa to stane, môžete zažiť pocity ako mravčenie. Sú signálom, že niečo nie je v poriadku s rovnováhou základných minerálov v organizme. Zabezpečenie dostatočného príjmu vitamínu D je kľúčové nielen pre zdravie kostí, ale aj pre udržanie správnej hladiny vápnika, predchádza nepohodliu a nezvyčajným pocitom.

4. Problémy so svalmi

Podľa novej štúdie môže nedostatok tohto vitamínu zvýšiť pravdepodobnosť straty svalovej sily s pribúdajúcim vekom. Ukázal to výskum, ktorý sa zameral na údaje od viac ako 3 200 ľudí vo veku 50 a viac rokov. Tí predtým netrpeli svalovou slabosťou. Štúdia, ktorá trvala štyri roky, na začiatku merala hladiny vitamínu D prostredníctvom krvných testov a kategorizovala ich ako dostatočné, nie celkom dostatočné alebo nedostatočné. Po štyroch rokoch výskumníci skontrolovali silu úchopu účastníkov, aby zistili, aké silné sú ich svaly celkovo. Práve strata svalovej sily s pribúdajúcim vekom predstavuje veľké riziko pádu a vzniku zlomenín, takže dostatok vitamínu D je dôležitý pre udržanie sily a prevenciu nehôd.

5. Bledá pokožka a tmavé kruhy pod očami

Nedostatok vitamínu D sa môže prejaviť aj na pleti, ktorá je mdlá. Keď telu chýba tento základný vitamín, pokožka nadobudne mierne sivastý tón, je menej pružná, stráca silu a elasticitu. Okrem toho si môžete všimnúť prítomnosť tmavších kruhov pod očami. To sa pripisuje skutočnosti, že vitamín D hrá kľúčovú úlohu pri regenerácii kožných buniek, zabezpečuje ich obnovu. Bez dostatočného prísunu je prirodzená schopnosť omladzovania pokožky narušená, čo vedie k týmto viditeľným zmenám vzhľadu.

6. Horší spánok, depresia

Nedostatok vitamínu D je spojený s pocitom smútku a môže narušiť aj váš spánok. Tento dôležitý prvok ovplyvňuje chemické látky v mozgu, ako sú serotonín a melatonín, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu pri dobrej nálade a zaspávaní. Takže ak budete mať správne množstvo vitamínu D, budete šťastnejší a budete aj lepšie spať.

7. Bolesti kostí a krížov

Vitamín D je dobrý pre kosti, pretože pomáha telu absorbovať vápnik. Ak ho nemá dostatok, môžete pociťovať bolesť v kostiach a krížoch. Štúdia z roku 2018 odhalila, že pacienti s artritídou, bolesťou svalov a pretrvávajúcou bolesťou tela mali zvyčajne menej vitamínu D ako ľudia bez týchto problémov.

 

Pravidelné sledovanie hladín vitamínu D a zabezpečenie dostatočného príjmu prostredníctvom vystavenia sa slnečnému žiareniu, príjmu kvalitnej stravy alebo doplnkov môže významne prispieť k celkovému zdraviu a predchádzať celému radu potenciálnych zdravotných komplikácií.

Viac o téme: ImunitaKostiVitamin D
Nahlásiť chybu

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Lifestyle

Článkov: 9