Jedinečný test, ktorý odhalí vek vášho mozgu: Zistite, v akom je stave!

12.11.2014

Čo sa deje v našich hlavách v priebehu starnutia? Zatiaľ čo na tvári sú známky starnutia očividné, odhadnúť vek svojho mozgu si nik netrúfa. Výskumníci z Anglicka však prišli na to, ako možno zistiť stav mozgu!

Odhadnúť rýchlosť starnutia je problematické a ide hlavne o individuálnu záležitosť. Pri stanovení funkčného veku mozgu sa musí prihliadať na životný štýl človeka a iné faktory, medzi ktoré patrí hmotnosť, intenzita cvičenia, hladina cholesterolu v krvi, konzumácia alkoholu a ďalšie faktory životného štýlu.

Nie len genetika hrá svoju úlohu pri vzniku ochorenia ako je Alzheimerova choroba. Výskumy ukazujú, že dbať na zdravý životný štýl má svoju významnú úlohu pri rozvoji mozgových ochorení!

Faktory životného štýlu vrátane toho, ako sa dokážeme zaradiť do spoločnosti, ako sa stravujeme, či koľko v noci spíme, ovplyvňuje naše osobné riziko rozvoja demencie v neskoršom veku.

Ak chcete vedieť, v akom stave je váš mozog, spravte si jednoduchý test!

TEST

Na uvedené otázky odpovedajte áno/nie:

1. Spíte 7 až 8 hodín denne.

2. Konzumujete aspoň päť a viac porcií ovocia a zeleniny denne.

3. Konzumujete aspoň jednu porciu čučoriedok, malín alebo černíc denne.

4. Súčasťou vášho jedálnička sú pečené alebo grilované ryby, ktoré majú vysoký obsah omega-3 mastných kyselín, aspoň trikrát za týždeň.

5. Užívate doplnky výživy ako je rybí olej s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín alebo ľanové semená aspoň päťkrát za týždeň.

6. Užívate doplnok výživy kyselinu listovú a multivitamíny každý deň.

7. Užívate denne aspirín.

8. Pijete červené víno a hroznovú šťavu aspoň päťkrát týždenne.

9. Cvičíte v týždni aspoň 30 minút za deň, čo sú aspoň 3 hodiny cvičenia za týždeň.

10. Čítate náročné knihy, lúštite krížovky alebo sudoku, cvičíte si pamäť aspoň päťkrát týždenne.

11. Máte v rodine členov, ktorí žili aspoň 80 rokov a viac bez straty pamäte.

12. Máte hladinu celkového cholesterolu nižšiu ako 5,2 mmol / l.

13. Máte hladinu LDL ("zlého") cholesterolu nižšiu ako 3,3 mmol / l.

14. Trpíte obezitou.

15. Konzumujete stravu s vysokým obsahom ovocia, zeleniny, celozrnných výrobkov, fazuľu, orechy a semená, olivový olej ako zdroj tuku a málo červeného mäsa.

16. Používate namiesto masla a margarínu, olivový olej alebo iné zdravé alternatívy.

17. Nefajčíte cigarety.

18. Máte normálny krvný tlak.

19. Nemáte cukrovku.

20. Nemáte metabolický syndróm (vysokú hladinu triglyceridov, obezitu a vysoký krvný tlak) alebo syndróm inzulínovej rezistencie.

21. Nemáte poruchy spánku, nechrápete, nemáte obštrukčnú spánkovú apnoe.

22. Nemáte stres každý deň.

23. Máte dobrý kolektív aktivít s priateľmi, kolegami a členmi rodiny.

24. Nemáte žiadne problémy s krátkodobou alebo dlhodobou pamäťou.

25. Ste pripravený, aby ste zabránili vzniku Alzheimerovej choroby a urobíte pre to čokoľvek.

Zrátajte si počet kladných odpovedí a podľa nich si prečítajte zodpovedajúcu skupinu.

Vyhodnotenie testu:

0-11 kladných odpovedí: Máte vysoké riziko vzniku Alzheimerovej choroby! Pridajte 10 rokov k svojmu skutočnému veku a máte vek svojho mozgu. Mali by ste navštíviť lekára a poradiť sa s ním, ako zlepšiť svoj zdravotný stav.

12-14 kladných odpovedí: Mierne riziko Alzheimerovej choroby. Pridajte päť rokov k svojmu veku a výsledok vám napovie, aký starý je váš mozog. Nezanedbajte varovné signály a rizikové faktory, ktoré ovplyvňujú vaše zdravie.

15-19 kladných odpovedí: Vek vášho mozgu je zhodný s vašim vekom. To znamená, že máte mierne riziko Alzheimerovej choroby. Zlepšite svoj jedálniček, cvičte, trénujte aj svoju pamäť a nezabudnite na odpočinok a relaxáciu.

20-22 kladných odpovedí: Výborne! Váš mozog má o 10 rokov menej ako váš vek. Dobre sa staráte o svoje fyzické a duševné zdravie. Pozrite sa, na ktoré otázky ste odpovedali nie a zistite, kde ešte v starostlivosti o zdravie zlyhávate.

23-25 kladných odpovedí: Gratulujeme! Odpočítajte si 15 rokov zo svojho veku a výsledok ukáže, aký starý je v skutočnosti váš mozog. Ste zdravý, mladý a máte myseľ vo výbornom stave. Ak sa situácia vo vašom živote nezmení, riziko vzniku Alzheimerovej choroby je veľmi nízke.

Porozprávajte sa pre istotu aj s praktickým lekárom o rizikových faktoroch, aby ste zistili, čo je pre vaše zdravie najlepšie!

Široký výber liekov, výživových doplnkov, množstvo zliav a poradenstvo. To vám ponúka Fitlekáreň, internetový obchod pre vaše zdravie!

12.11.2014  |  Text: Pa   |  Foto: thinkstock.com  |  Zdroj: mirror.co.uk

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Špuntík

Diskusia