Piatok3. máj 2024, meniny má Galina, zajtra Florián

Vedci našli planétu, ktorá môže byť obývateľnejšia ako Zem: Čo to znamená pre budúcnosť ľudstva?

Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: Getty Images)

USA – Výskumníci navrhli nový index, ktorý má pomôcť určiť, ktoré exoplanéty (planéty nachádzajúce sa mimo našej slnečnej sústavy) sú s najväčšou pravdepodobnosťou obývateľné. Ukázalo sa, že nedávno objavená planéta vzdialená asi 1200 svetelných rokov môže byť obývateľnejšia ako Zem.

Podľa správy publikovanej v časopise Astrophysical Journal vedci zhromažďujú celý rad údajov, na základe ktorých vyhodnocujú obývateľnosť planét. Vyvinuli tak novú metódu, ktorá sa na rozdiel od tej predchádzajúcej nespolieha výhradne na obývateľnú zónu – rozsah obežných dráh okolo Slnka so správnou teplotou na to, aby bola na planéte prítomná tekutá voda. Podľa týchto nových a vylepšených kritérií bolo Zemi priradené hodnotenie obývateľnosti 0,829.

Štatisticky však existuje obývateľnejšia planéta. Kepler-442b, ktorú v rokoch 2009 až 2012 objavila kozmická loď NASA Kepler, je vzdialená asi 1200 svetelných rokov od Zeme. Exoplanéta je opísaná ako super-Zem. Jej hmotnosť a polomer sú väčšie ako Zem, ale menšie ako Urán a Neptún, a má rovnovážnu teplotu -40 stupňov. S hodnotením 0,836 je jedným z perspektívnejších kandidátov na potenciálnu obývateľnosť.

Skutočná obývateľnosť Kepler-442b však nie je stopercentná, pretože odborníci ešte nepoznajú jej atmosféru či povrch. Nová správa napokon objasňuje, že to, že má planéta vyššie hodnotenie ako Zem, nevyhnutne neznamená, že je vhodnejšia na udržanie života ako Zem.

Viac o téme: VesmírVýskumPlanétaKepler-442b