Káva s mliekom alebo kokosovým tukom? Toto radí odborník na výživu Peter Minárik

30.11.2017 | Diskusia

Kto pije kávu pravidelne, robí pre svoje zdravie viac, než ten, komu pery tento obľúbený horkastý nápoj zvlaží len málokedy. Má to však háčik. Podľa slov známeho odborníka na výživu Petra Minárika môže o prospešnosti pitia kávy rozhodovať aj to, či si do nej pridávate mlieko, kokosový tuk alebo cukor.

 

Vedci sa zhodujú na tom, že tri až štyri šálky kávy denne organizmu prospievajú a zvyšujú pravdepodobnosť dlhého života. Odborníci zhromaždili výsledky z viac ako 200 štúdií, aby potvrdili, že každodenné pitie kávy znižuje pravdepodobnosť ochorení srdca. Je tiež spojené s nižším rizikom vzniku rakoviny, cukrovky, dny, ochorenia pečene aj rozvoja demencie. 

Čítajte viac: Tínedžera (†16) zabil kofeínový koktail: Slovenskí odborníci varujú, takto riskujete zdravie

Tri šálky denne sú podľa britských výskumníkov optimum a štyri v kategórii tolerancie so zdravotnými prínosmi. Pri presiahnutí tohto počtu sa priaznivé preventívne účinky kávy znižujú, uviedli odborníci v štúdii zverejnenej na stránke magazínu BMJ.

Vyjadrenie odborníka na výživu

„Mlieko v káve zdraviu neškodí, naopak, zjemňuje chuť kávy a spomaľuje, spozvoľňuje vstrebávanie kofeínu. Pre ľudí s problémami horného tráviaceho traktu je potom ľahšie stráviteľná,“ vysvetľuje gastroenterológ Peter Minárik. Dodáva, že v minulosti sa uvažovalo aj o tom, že mlieko v nápoji dokáže znižovať pôsobenie biologicky aktívnych látok, napríklad antioxidantov. Tento efekt však nebol výskumom presvedčivo a konzistentne podložený. „Vedci nezistili, že by mlieko významne bránilo vstrebávaniu látok z kávy,“ dopĺňa s tým, že Taliani, svetoznámi milovníci kvalitnej kávy, si do nej mlieko pridávajú len ráno. Po zvyšok dňa si najradšej vychutnávajú jej čistú horkastú chuť.  

Ak vám mlieko nesedí, pri kokosovom tuku by ste už mali byť opatrnejší, nie je totiž vhodný na častú pravidelnú konzumáciu. „V odborných kruhoch sa kokosový tuk neodporúča konzumovať, má však pozitívne dermatologické účinky pri vonkajšom použití,“ spresňuje odborník. Konzumentov kokosového tuku zároveň vystríha, že Americká kardiologická spoločnosť ho zaradila medzi potraviny, ktoré zvyšujú riziko artériosklerózy, a patrí teda k potravinám podporujúcim choroby srdca a ciev.

„Cukor alebo med v káve je otázkou zvyku a očakávania ľudí – ale aj chute je možné zmeniť,“ dodáva. Odporúčaný denný príjem jednoduchých cukrov je podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) maximálne 10 percent z celodenného energetického príjmu, čo býva spravidla 50-60 gramov cukru denne. Kto si kávu osladí len „štipkou“ cukru a nepresiahne odporúčané denné limity, jeho glykemických účinkov sa nemusí obávať.

„Med je určite lepším sladidlom než cukor, pretože ten je len čistou sacharózou. Med obsahuje aj množstvo zdraviu prospešných látok. Jeho základ však tvorí cukor, čiže takisto dvíha hladinu cukru v krvi – a má teda, podobne ako čistý cukor, takisto  glykemický účinok. Kto sa rozhoduje medzi cukrom alebo medom, mal by myslieť aj na tento faktor,“ radí doktor Minárik. 

Fotogaléria

30.11.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: zh

Ďalšie články