MUDr. Alžbeta Béderová bola online: Na krásnu pleť len kozmetika nestačí!

19.06.2017 | Diskusia

V lete odhaľujeme svoju kožu viac, ako inokedy. Upúšťame od nánosov mejkapu, ukazujeme nohy aj ramená. Mnohých ľudí však trápi extrémne suchá koža, akné či rôzne ekzémy. Čo robiť, aby bola naša pleť optimálne vyživená a nemuseli sme ju skrývať? Pýtali ste sa odborníčky na výživu MUDr. Alžbety Béderovej, CSc., ktorá bola online v pondelok 19. júna od 11:00-12:00 na magazíne Vysetrenie.sk.


Mnoho ľudí má menšie či väčšie problémy s kožou. Trápi ich suchá pokožka, lámavé vlasy s tvorbou lupín, oslabené nechty, ekzémy, akné či rôzne zápalové ochorenia kože. Pre niektorých je letná sezóna doslova strašiakom, kedy musia ísť chtiac-nechtiac s kožou „na trh“. Kvalitná kozmetika však nestačí. S vyživovaním pokožky treba začať zvnútra.

Čo ovplyvňuje zdravie pokožky?

Na peknú, zdravú a čistú pleť má okrem iného veľký vplyv optimálny príjem tukov. Tiež regeneračná schopnosť obnovy pokožky závisí od ich príjmu. Treba však rozoznávať jednotlivé typy tukov, pretože nie všetky majú takéto benefity. Štúdie potvrdili, že nenasýtené omega-3 mastné kyseliny plnia túto ochrannú a regeneračnú funkciu. Pokožku optimálne vyživujú, zvláčňujú, zabraňujú tvorbe akné, uplatňujú sa aj pri liečbe psoriázy, zápaloch kože a ekzémov,“ vysvetľuje MUDr. Béderová.

Omega-3 mastné kyseliny sú teda základom pre zdravú, žiarivú pleť, ktoré pokožku hydratujú a spevňujú. Vlasom dodávajú pružnosť, lesk a pevnosť.

Keď omega-3 chýbajú

Deficit týchto cenných kyselín má podľa lekárky hneď niekoľko prejavov: „Zníženie obranyschopnosti organizmu má za následok vyšší sklon k infekčným ochoreniam, pomalé hojení rán, časté sú aj kvasinkové infekcie. Z vonkajších prejavov sú to lámavé a suché vlasy so zvýšenou tvorbou lupín, lámavé nechty a extrémne suchá pokožka s tvorbou ragád.“

Pri nedostatku omega-3 sa môžu objaviť aj poruchy psychiky, depresie, poruchy spánku, zvýšená únavnosť, pocit vyčerpania a zhoršenie pamäťových schopností. „Dôsledkom deficitu omega-3 je aj porucha metabolizmu tukov, dyslipidémia, ktorá je hlavným rizikovým faktorom predčasného nástupu aterosklerózy, srdcovo-cievnych komplikácií a tiež voľnoradikálových ochorení,“ dodáva odborníčka.

Kde ich nájdeme?

V strave nájdeme cenné omega-3 predovšetkým v morských rybách. Ak sa teda chystáte na dovolenku k moru, rozhodne si doprajte dostatok morských špecialít. Tuniak, losos, makrela aj morské plody sú vynikajúcim zdrojom zdraviu prospešných tukov. Pokojne si ich dajte na tanier 3-4x za týždeň.


Pokiaľ ryby neobľubujete, existuje pohodlné riešenie vo forme kapsúl. Omega-3 si totiž telo nedokáže vyrobiť samo, pričom sú pre neho naozaj dôležité. Prírodný prípravok OmegaMarine Forte+ je vyrobený z čerstvých nórskych lososov a obsahuje vysokokvalitný rybí olej, čo dokazuje aj sfarbenie kapsúl dočervena. Aby ste si zabezpečili dostatok omega-3, stačí užiť 2 kapsuly denne. Rozpúšťajú sa až v črevách, nemusíte sa tak obávať nepríjemnej pachuti rybaciny na jazyku. Kúpite z pohodlia domova na www.omegamarineforte.sk.



ODBORNÍČKA NA VÝŽIVU

MUDr. Alžbeta Béderová, CSc. je popredná slovenská odborníčka na výživu s vyše 40-ročnými profesionálnymi skúsenosťami. Témam zdravej výživy či životného štýlu sa venuje v odborných článkoch, ako aj na vedeckých kongresoch doma i v zahraničí, a pravidelne ich popularizuje pre širokú verejnosť prostredníctvom vystupovania v médiách. Okrem výskumno-preventívnej činnosti vypracováva expertné posudky na nové potravinové výrobky, výživové doplnky a inú odbornú a posudkovú činnosť. Je zakladajúcim členom Združenia pre zdravie a výživu, kde sa aktívne zapája do edukačných a preventívnych projektov. V preventívnej činnosti spolupracuje so zdravotnými poisťovňami, farmaceutickými aj potravinárskymi spoločnosťami.


Online rozhovor

11:10 - otázka od: Mária Dobrý deň všimla som si, že odkedy užívam lieky na riedenie krvi tak sa mi veľmi lámu a hlavne padajú vlasy. Lieky nemôžem prestať užívať, čo robiť v takomto prípade, ako zlepšiť kvalitu vlasov a znížiť padanie vlasov. Ďakujem a pekný deň prajem Mária Na kvalitu vlasov a nechtov samozrejme že vplýva aj kvalita výživy, nezabúdame pri tom na dostatočný príjem hlavne esenciálnych živín teda takých ktoré musíme nevyhnutne prijať stravou. Medzi také patria aj esenciálne omega3 mastné kyseliny ktoré sa nachádzajú v rybách a morských plodoch. Ak je príjem týchto potravín z rôznych dôvodov nedostatočný je vhodné ich dopĺňať z výživových doplnkov. Uvedené omega 3 mastné kyseliny majú celý rad pozitívnych efektov na náš zdravotný stav vrátane kvality pleti, vlasov a nechtov.

11:10 - otázka od: Nikoleta Dobrý deň, chcela by som sa opýtať v mene mojej mamy, Jej štítna žľaza je takmer nefunkčná a je liečená hormonálnou liečbou. V poslednej dobe jej začali rapídne padať vlasy. Viete mi poradiť, čo by to mohlo zastaviť. Prípadne spomaliť. Ďakujem Okrem kontroly správneho dávkovania hormonálnej liečby štítnej žľazy je dôležitá kvalitná výživa. Okrem kvalitných bielkovín nezabúdame na dostatočný príjem esenciálnych živín teda takých ktoré musíme nevyhnutne prijať stravou. Medzi také patria aj esenciálne omega3 mastné kyseliny ktoré sa nachádzajú v rybách a morských plodoch. Ak je príjem týchto potravín z rôznych dôvodov nedostatočný je vhodné ich dopĺňať z výživových doplnkov. Uvedené omega 3 mastné kyseliny majú celý rad pozitívnych efektov na náš zdravotný stav vrátane kvality pleti, vlasov a nechtov.

11:11 - otázka od: Jana Michalková Dobré ráno. Moje vlasy sú jemné a rovné. Nemastia sa a tak ich umývam raz alebo dvakrát do týždňa. Používam šampón na zväčšenie objemu vlasov, po umytí masku a keď sú mierne suché, tak tužidlo. Každý deň ich upravujem kulmofénom. Predtým používam spray na ochranu vlasov pred teplom. Mám z toho rozštiepené končeky. Používam aj olej na zničené končeky, ale bezvýsledne. Sem-tam, ale veľmi málo si dávam zábal z vajíčka a oleja. Priznám sa, viac sa vlasom nevenujem. Čo mi poradíte? Ďakujem. S úctou Jana Starostlivosť o vlasy je dôležitá ale rovnako dôležitá je aj výživa celého organizmu. Takže nezabúdame na kvalitné bielkoviny a správny výber tukov v strave . Tam uplatňujeme aj príjem tzv esenciálnych omega3 mastných kyselín ktoré majú okrem mnohých benefitov na celkový zdravotný stav aj výrazný pozitívny efekt na pleť a vlasy. Ak je potrebné dopĺňame uvedené omega3 mastné kyseliny aj formou výživových doplnkov.

11:19 - otázka od: Megy dobrý deň, môj problém spočíva vo veľmi suchej pokožke, ktorá ma dosť svrbí, a so zvýšenou tvorbou lupín. Na temene hlavy mi pokožka až presvitá, nakoľko mi tam dosť vypadali vlasy po pôrodoch. Vyskúšala som už všetko možné bola aj u kožnej ale akosi výsledok nevidím. ďakujem. pekný deň Odporúčam vyšetriť štítnu žľazu a čo sa týka výživy pozitívny efekt na pokožku, kvalitu pleti , vlasov a nechtov má aj dostatočný príjem živín ktoré majú podporný efekt na zdravotný stav vrátane pokožky, jej starnutie, vlasy či nechty. Medzi také patria aj omega3 mastné kyseliny ktoré sa nachádzajú v rybách a morských plodoch. Ak z rôznych dôvodov je príjem deficitný je vhodné dopĺňať tieto živiny aj formou kvalitných výživových doplnkov.

11:23 - otázka od: Aljosa Dobry deň, dospelá dcera má stale lupiny, už vyskusala vsetky sampony:( A prosim aj o radu, aky krem pouzivat na pleť, stalo sa už ze rok som nepoužila ziadny pletovy krem a v pohode, ale po 50- tke mám obcas suchú pleť. Dakujem za rady a prajem pekný deň. Na kvalitu pleti a vlasov vplýva jednak celková psychcká pohoda, životné prostredie ale hlavne kvalita výživy. Pleť mastíme nielen zvonka ale aj výberom kvalitných tukov v strave. medzi také patria aj esenciálne mastné kyseliny ktoré sú prítomné v rybách a morských plodoch. Sú to tzv omega3 mastné kyseliny ktoré pleť zvláčňujú zabraňujú predčasnému starnutiu a rovnako pozitívne ovplyvňujú kvalitu vlasov a nechtov. Ok je príjem týchto mastných kyselín v strave nízky je vhodné doplniť ich aj formou kvalitných výživových doplnkov.

11:25 - otázka od: Dagmar Jašková Dobrý deň, chcela by som sa spýtať či by ste bola ochotná vypracovať jedálny lístok pre človeka, ktorý trpí parkinsonovou chorobou. Lebo z rôznych odborných článkov som sa dočítala, že parkinsonici by mali mať inú stravu, len nikde nebol nejaký aspoň vzorový jedálny lístok, pretože strava pri tomto ochorení je veľmi dôležitá. Ďakujem veľmi pekne. Tento problém je komplexnejší, pridite ku mne do poradne zdravia porozprávame sa o ochorení. Poradňa je bezplatná Tč 0917 426 091

11:30 - otázka od: Ľubica Sopkova Mám vittiligo,akoho mám vyliečiť a ako sa mám stravovat Váš problém je kožná záležitosť ale aj v tomto prípade kvalitnou kompletnou výživou prispejeme k celkovému skvalitneniu zdravotného stavu a vyššej imunite. Na túto pozitívne vplýva aj dostatočný príjem omega3 mastných kyselín ktoré pleť zvláčňujú, zabraňujú vysušovaniu a predčasnému starnutiu. Tieto mastné kyseliny sú prítomné v rybách a morských plodoch a v prípade nízkeho príjmu z prirodzených zdrojov je vhodné ich doplňať formou kvalitných výživových doplnkov.

11:39 - otázka od: Lucia Barnikova Dobrý deň. Mám 33 rokov a v období dospievania som mala problém s akné, ktorý som vyliečila. Mám problémy aj so štítnou žľazou. Pred dvoma rokmi som mala stresové obdobie, v ktorom sa mi zhoršila pleť s množstvom vyrážok a aj kvalita vlasov. Vyrážky sa mi tvorili nielen na tvári, ale aj na chrbte a hornej časti hrudníka. Podarilo sa mi ich vyliečiť, bez fľakov a jaziev. Len na hrudníku a v oblasti pŕs mi zostali červené fľaky a aj uzly pod pokožkou a niektoré aj na povrchu, ktoré neviem nijako odstrániť. Občas, keď sa mi vyhodí nejaká vyrážka na hrudníku, nevytláčam ju, nechám tak, natriem krémom, ale bohužiaľ mi zostane uzol a červený fľak. Chcela by som sa Vás opýtať ako by som ich mohla odstrániť. Ďakujem veľmi pekne. Nedostatočná činnosť štítnej žlazy ovplyvňuje viaceré metabolické pochody v organizme, nadmerný stres taktiež výrazne negatívne ovplyvňuje kvalitu celkového zdravotného stavu vrátane kvalitu pleti. V prípade Vašom odporúčam navštíviť kožnú ambulanciu a následne odborné ošetrenie. Čo sa týka výživy obmedziť jedlá korenisté a dráždivé, dostatok zelenina aby bolo zabezpečené pravidelné vyprázdňovanie tráviaceho traktu a odstraňovanie odpadových metabolitov. Pozitívne na pleť pôsobí aj príjem omega3 mastných polynenasýtených kyselín ktoré sú prítomné v rybách resp aj v kvalitných výživových doplnkoch.

11:41 - otázka od: Elena gašperanová Dobrý deň, chcela by som Vás poprosiť o radu, ktorá ale nesúvisí s týmto článkom. Môj 31 ročný syn pri výške cca 185 cm má váhu len 52 kg. Rád by pribral, ale nevie ako. Snaží sa jesť zdravo (aspoň si to on mysli - ja nie),je zeleninu, ovocie, ale len malé porcie, veľmi málo mäsa, cestovinu vôbec nechce jest. Viete nám poradiť, ako by sa mal správne stravovať? Chcem ale "podotknúť", že veľa fajčí. Ďakujem Vám velmi pekne za odpoveď. S pozdravom Gašperanová Stravovanie Vášho syna treba riešiť komplexne a preto odporúčam navštíviť našu Poradňu zdravia Vyšetrenie je bezplatné tč 0917426 091

11:46 - otázka od: pavlina dobry den, chcem sa spytat co by mi pomohlo na tento moj problem. asi pred rokom som si vsimla, ze sa mi zacinaju preriedovat vlasy a po umyti ich mam za dva dni mastne. zacala som jest orechy a vlasy si osetrujem zihlavovym vyvarom. dakujem. Starostlivosť o vlasy je komplexná, okrem kvalitných šamponov aj skvalitniť výživu a tu je dôležitý hlavne dostatočný príjem esenciálnych omega3 mastných polynenasýtených kyselín ktoré sú prítomné v rybách a morských plodoch. Ak z rôznych dôvodov je ich príjem z potravinových zdrojov nízky je potrebné doplniť formou výživových doplnkov. Samozrejme k tomu patria aj kvalitné bielkoviny dostatok vitamínov a hlavne sa vyhýbať stresom.

11:50 - otázka od: Zoja Dobrý deň, chcela by som sa spýtať na Váš názor, či užívať doplnky výživy, a to konkrétne Omega3 a potom ešte B-vitamínov a napr. tekvicového oleja, v súvislosti s pokožkou a vlasmi. Ďakujem. Užívanie týchto doplnkov ak nie je dostatočný príjem uvedených mastných kyselín z potravín je vhodný pretože majú výrazné benefity na celkový zdravotný stav imunitu a tiež na pleť, ktorú zvláčňuje , premasťuje, potláča predčasné starnutie. Tiež efekt na vlasy a nechty je pozitívny.

11:52 - otázka od: Kristína Dobrý deň, celé telo mám posiate maličkými vyrážkami.. Najviac chrbát a ruky.. Mám mozaiku Thurnerovho syndrómu a zvýšené pečeňové testy(už 13rokov) a hormonálnu nerovnováhu s podozrením na PCO.. Môže to mať súvis? Je spôsob ako pokožku zlepšiť? Posledné roky som extrémne pribrala a nedarí sa mi s váhou nič robiť.. Točím sa v kruhu hepatológ, endokrinológ a gynekológ.. Radia mi len schudnúť - nedarí sa mi vôbec.. Ďakujem za radu! Na problémy s výživou Vám ponúkam návštevu našej Poradne zdravia kde sa detailnejšie porozprávame o spôsobe vašej výživy a možnostiach zlepšenia a schudnutia. Poradňa je bezplatná a ak máte záujem objednajte sa na tč 0917 426 091

11:55 - otázka od: Darina poradťe mi ako sa daju odstraniť pig. škvrni ked som už použila aj IPL svetlo a krem a načele sa ich neidem zbaviť. Dakujem S Vašim problémom sa obráťte na kožného lekára

12:03 - otázka od: Rado Dobry den, chcel by som sa opytat, aku radu by ste dali cloveku, ktoreho aj po tridsiatke trapi akne, a hlavne v lete sa to zhorsuje. Pouzivam silny pripravok Clearasil, ktory sice trochu pomaha, ale zaroven dost vysusuje pokozku. Dakujem Váš problém je komplexnejší, je to záležitosť metabolizmu. Čo sa týka výživy musíte vylúčiť jedlá korenisté, dráždivé, mastné . preferujte šetrnú kuchynskú úpravu a kvalitné tuky rastlinné. Dôležité sú aj tuky ktoré sa nachádzajú v rybách sú to omega 3 mastné kyseliny ktoré okrem iných pozitív na zdravotný stav majú výrazný efekt aj na kvalitu pleti, vlasov a nechtov. Pleť zvláčňujú a potláčajú proces starnutia.

12:09 - otázka od: Katarína Dobrý deň, môj problém sú vypadávajúce vlasy a rýchlo mastnejúce. Asi pol roka mi vypadávajú vlasy oveľa viac ako zvyčajne. Mám ich riedke a tenké. Navyše ich musím každý deň umývať, lebo je vidieť, že sú mastné. Farbím si ich asi 20 rokov, používam zosvetľovač (obsahuje peroxid vodíka). Teraz som mala aj skúškové obdobie, takže som aj v strese. Mám 38 rokov. V čom vidíte môj problém? V strese, vo veku alebo nedostatok vitamínu... Ďakujem. Problém je jednak v stresoch ktoré uvádzate taktiež môže byť problém v životnom štýle. Dostatok relaxu a kvalitná výživa by mohli pomôcť. Vo výžive preferujeme dostatok bielkovín kvalitných tukov hlavne omega3 ktré majú okrem celkových benefitov na zdravotný stav aj pozitívny efekt na pleť vlasy. Tieto esenciálne mastné kyseliny sa nachádzajú v rybách a morských plodoch resp v kvalitných výživových doplnkoch.

Fotogaléria

19.06.2017  |  Foto: red  |  Zdroj: red

Ďalšie články

Diskusia