Výživová špecialistka Janka Trebulová bola online: Dá sa chudnúť aj bez cvičenia!

01.06.2017 | Diskusia

Plavková sezóna sa blíži závratnou rýchlosťou a mnohých z nás trápia po dlhej zime kilá navyše. Ako zdravo a efektívne schudnúť? Je ešte čas? Pýtali ste sa výživovej špecialistky Ing. Janky Trebulovej, ktorá bola online vo štvrtok 1. júna 2017 od 11:00-12:00 na magazíne Vysetrenie.sk.


S nadváhou či obezitou bojuje na Slovensku každá tretia žena. Internet a médiá sú zaplavené „zaručene efektívnymi“ redukčnými diétami. Pri chudnutí je však prvoradá trpezlivosť, správna motivácia, pevná vôľa a hlavne zmena životného štýlu - zvýšiť pohybovú aktivitu, zmeniť stravovacie návyky, pretože až 70-80 % úspechu tvorí strava. No ak pridáte akýkoľvek pohyb, napríklad aj chôdzu, chudnutie pôjde rýchlejšie. Podporí sa tvorba svalovej hmoty a tým sa Vám zrýchli metabolizmus. 

1. Raňajky musia byť

Vhodné raňajky naštartujú váš metabolizmus. Ideálnou kombináciou je biely jogurt dochutený bobuľovitým ovocím a ovsenými vločkami. Maliny, čučoriedky a černice sú známymi bojovníkmi s tukmi a navyše obsahujú veľmi málo cukru. Ovsené vločky majú nízky glykemický index a podporujú trávenie. Z jogurtov uprednostnite ten gréckeho typu, ktorý obsahuje viac bielkovín než klasický.

2. Nebojte sa tukov

Tuky sú prvé „na rane“, keď robíme škrty v jedálnych lístkoch s cieľom čo najrýchlejšie schudnúť.

„Určite to je jedna z najčastejších chýb, s ktorými sa vo svojej praxi stretávam. Tuky netreba vylúčiť z jedálničku, len si treba vybrať tie správne,“ vysvetľuje výživová špecialistka Janka Trebulová.

Pomocníkom pri chudnutí sú dobré tuky ako omega-3 mastné kyseliny. Nájdeme ich v morských rybách ako losos, tuniak, makrela alebo treska. Ak vám ryby nevoňajú alebo si ich z nejakých dôvodov nedoprajete aspoň 2-3 krát týždeň, siahnite po kvalitných výživových doplnkoch. OmegaMarineForte+ obsahuje vysoko koncentrovaný olej z čerstvých nórskych lososov a na zaistenie dennej potreby stačí užiť 2 kapsuly.

Na jeho účinky sa spolieha aj vždy usmiata herečka Zuzka Vačková.

„Dám si dve kapsulky denne a viem, že robím dobrú vec pre svoje srdce, mozog, oči, pleť aj štíhlu líniu,“ hovorí sympatická herečka.

3. Hýbať sa, hýbať sa, hýbať sa

Bez športu to nepôjde, a preto s ním začnite hneď ráno. Ranný pohyb má niekoľko výhod. Jednak si ním naštartujete spaľovanie tukov, ktoré potom funguje po celý deň, jednak si po rannej drine dobre rozmyslíte, či si dáte na obed fastfood alebo šalát s kuracím mäsom. 

4. Sacharidy večer nie

Zo svojho večerného jedálnička vynechajte akékoľvek pečivo. Obsahuje totiž sacharidy, ktoré brzdia spaľovanie tukov. Ak preferujte teplú večer, zabudnite na zemiaky, ryžu či cestoviny. K chudému kuraciemu mäsku alebo pečenej rybe si ako prílohu naservírujte brokolicu alebo zmes listového šalátu. 

5. Berte to s nadhľadom

My, ženy, sme k sebe prehnane kritické a často aj neoprávnene. Leto je krátke, a preto si ho treba poriadne užiť! Chybičky krásy ľahko zamaskujete aj dobre padnúcimi plavkami. Pokiaľ vás trápi plnšie bruško, namiesto dvojdielneho modelu skúste celé plavky, ktoré sú aktuálne veľkým hitom, či už máte nejaké to kilečko navyše alebo nie. Výkroje po stranách váš pás opticky zúžia aj o niekoľko centimetrov. Ak si chcete predĺžiť siluetu, siahnite po vyššie vykrojených nohavičkách. K tomu pridajte široký úsmev a na pláži budete za hviezdu.

Výživový doplnok OmegaMarine Forte+ od NaturaMed Pharmaceuticals kúpite z pohodlia domova na bezplatnej linke 0800 444 204 alebo na www.omegamarineforte.sk.

ODBORNÍČKA NA NUTRIČNÉ PORADENSTVO

Ing. Janka Trebulová je známa slovenská výživová špecialistka. Po štúdiu nutričného poradenstva ostala verná odboru a dlhé roky sa pohybovala v renomovaných  medicínskych zariadeniach i veľkých potravinárskych firmách. V súčasnosti spolupracuje so súkromnou klinikou a nadobudnuté znalosti úročí participáciou na projekte Európskej únie zacielenom na zlepšenie životného štýlu obyvateľstva.

Svoje odborné vedomosti rada posúva ďalej medzi ľudí, preto sa pustila do organizovania seminárov pre lekárov a lekárnikov, robila poradenstvo pre matky v materských centrách a našla si čas aj na semináre pre verejnosť – Výživa a zdravie, venované potravinovej intolerancii a detoxikácii, kde spojila teóriu s ochutnávkou jedál z menej známych potravín. Pôsobí tiež ako jedna z lektoriek bratislavskej školy varenia Radosť variť.


Online rozhovor

10:58 - otázka od: Iveta Dobry den, co si myslite o diete, kedy sa po 17tej nic neje? V poslednom case citam, ze je to nezmysel. No mam kamaratku, ktora vdaka tomu krasne schudla a udrziava si to doteraz... kde je pravda? Je to vhodne? Áno je to dosť aktuálne. Ja nie som toho zástanca. A hlavne keď cvičíte vo večerných hodinách, potrebujete si doplniť bielkoviny na regeneráciu svalov. Ja by som jedlo po 17 nevynechávala úplne, len by som zmenšila porciu a vybrala si vhodné potraviny.

11:01 - otázka od: Martin Co si myslite o krabickovej siete? Nie je to len strata penazi? No to záleží od uhla pohľadu. Ak ste typ človeka, ktorý sa nevie pravidelne stravovať, pomôže, alebo lepšie povedané donúti vás to jesť pravidelne. Je dôležité si vybrať kvalitnú firmu, ktorá robí toto krabičkové stravovanie.

11:04 - otázka od: Matka Dobry den p Trebulova. Su mensie porcie v poriadku, ak chcem schudnut? Som zhrozena, lebo som citala niekde info, ze lepsie je jest radsej trikrat do dna. Kedze kazdym dalsim jedlom sa udajne aktivuje nejaky zapalovy proces v tele..suhlasite? Ja som za menšie porcie a častejšie jedenie. Nie je dobré, aby telo hladovalo, lebo si potom bude robiť zásoby. A veľká porcia trikrát denne tiež nie je pre naše telo výhra. Je to veľká záťaž na trávenie.

11:06 - otázka od: Sandra Je obezita geneticka? Čiastočne áno. Avšak preukázalo sa, že ak si vy dáte určité štandardy životného štýlu,viete to čiastočne ovplyvniť. Ono je dôležité už od detstva naučiť sa striedmo jesť a neprejedaťsa, hýbať sa.

11:11 - otázka od: Slavo T. Zdravim vas. Je nutne pri chudnuti cvicit? Neda sa to bez toho? Ak by som necvicil, ale len sa zdravo stravoval, ako by sa to odrazilo na postavee? Dakujem za odpoved Dá sa chudnúť aj bez cvičenia. 70-80% tvorí strava zvyšok je pohyb. Avšak ak pridáte akýkoľvek pohyb, napríklad aj chôdzu, chudnutie pôjde rýchlejšie. Podporí sa tvorba svalovej hmoty a tým sa Vám zrýchli metabolizmus. Do jedálnička je preto potrebné pridať dostatok bielkovín - mäso, ryby, strukoviny, nebáť sa zdravých tukov, napríklad z morských rýb bohatých na omega 3 mastné kyseliny. A samozrejme aj určité množstvo sacharidov, ktoré by sme mali konzumovať hlavne v dopoludňajších hodinách.

11:15 - otázka od: Nela Dobry den p. doktorka, mam problem s celulitidou. ako sa jej vyrazne zbavit? kila navyse nemam, no i napriek tomu to dobre na stehnach nevyzera.. Aky jedalnicek odporucate? Celulitída vzniká pri slabom pitnom režime, zlom stravovaní a pri nedostatočnom pohybe. A to nemusíte mať ani nadváhu. je potrebné zvýšiť pitný režim, do jedálnička zaradiť zeleninu a jedlá s dostatkom bielkovín, aby sa Vám tvorila svalová hmota. Obmedziť nezdravé tučné, vyprážané jedlá, ktoré sú plné "zlých" tukov. A samozrejme zvýšiť pohyb na rast svalovej hmoty.

11:26 - otázka od: Sasa Dobryyy...Ked tu tak prezentujete omega-3..zaujima ma, aku ulohu hraju omega-3 mastne kyseliny pri chudnuti? Omega 3 mastné kyseliny znižujú hladinu zlého LDL cholesterolu, zabraňujú vzniku voľných radikálov, ktoré sú príčinou mnohých ochorení ako sú ateroskleróza, diabetes, obezita, hypertenzia, alebo aj onkologické ochorenia. Z omega 3 mastných kyselín sa zároveň vytvárajú prostaglandíny, ktoré urýchľujú metabolizmus, spaľovanie kalórií a aktivujú zásobný telesný tuk. Telo si ich nedokáže samo vytvoriť a ani uložiť do zásoby, preto je potrebné prijímať ich z vonkajších zdrojov. Získate ich z rýb ako sú tuniak, losos, makrela. Ak však nemáte radi ryby, alebo ich konzumujete len občas, je potrebné ich doplniť vo forme kvalitných výživových doplnkov, napríklad OmegaMarine Forte.

11:32 - otázka od: Hox Zdravím, rád by som sa spýtal na tuniaka konzervovaného je pravda že obsahuje nejaké kovy a častou konzumáciou môžu vzniknúť zdravotné problémy ? Je pravda, že v tuniakoch sa môžu nachádzať ťažké kovy. Avšak spracované ryby sú dostatočne kontrolované tak, aby nepresiahli zdraviu škodlivé hodnoty. Ak ich nekonzumujete denne vo veľkom množstve nemusíte sa ničoho obávať. Lepšou alternatívou sú čerstvé ryby, lebo obsahujú viac pre telo prospešných látok.

11:35 - otázka od: Michaela Nováková Dobrý deň, Volám sa Michaela,od narodenia som na vozíku (hydrocefalus,meningomyelokela) a od puberty mám problém s tým že nemôžem schudnúť. Pričom nejem veľa a hýbem sa v rámci možností,pijem primerane aby som nezaťažovala obličky,pretože mám problémy s inkontinenciou.Chcela by som sa opýtať. Existuje nejaký správny a efektívny spôsob ako môžem schudnúť bez jo-jo efektu a natrvalo? Ďakujem S pozdravom Michaela Toto je veľmi komplikované, keďže nepoznám podrobnejšie, aké lieky beriete, čo konzumujete, celkovo podrobnejšie informácie o Vás. . Ak máte záujem tak sa mi môžete ozvať mailom na adresu trebulova@alimonia.sk

11:39 - otázka od: Andy Dobrý deň, prosím o Váš názor ohľadom konzumácie kurkumy a škorice (bio cejlónska), ktoré konzumujem už dlhšiu dobu bez prestávky (kurkumu si miešam do medu + pridávam často pri varení do jedla a zo škorice si kždé ráno - cca 1/2 lyžičky pridávam do vody s citrónom + keď si robím napr. ovocie s jogurtom). Môžem v tom pokračovať? Vďaka. Škorica a kurkuma sú výborné, lebo urýchľujú metabolizmus a podporujú spaľovanie tukov. Pozor si však treba tdať na množstvo. Škorice maximálne 1 čajovú lyžičku denne a kurkuma 1/2 čajovej lyžičky denne.

11:44 - otázka od: Jana Zdraviiim... Vy ako odbornicka sa urcite stretavate s roznymi pripadmi ludi, ktori sa snazia schudnut. Viete povedat, co je najcastejsou chybou, ktoru mnohi robia pri chudnuti? Dakujem za odpoved Prestanú jesť. Tým sa spomalí metabolizmus a telo si bude robiť zásoby aj z pohára vody. Dôležitá je pravidelnosť s menšími porciami, pestrosť jedálnička a v neposlednom rade aj dostatočný pitný režim.

11:46 - otázka od: Pavol Ako sa da najrychlejsie schudnut? Neexperimentovať, nedržať nezmyselné diéty. Radšej si nechať poradiť od odborníkov a nechať si urobiť jedálniček na mieru. A samozrejme zvýšiť pohybovú aktivitu.

11:48 - otázka od: Zaneta Dobry den, potrebujem schudnut len na bruchu. Co odporucate? Existuju potraviny, ktore su dobre na spalovanie tuku okolo bruska? Brucho sa dá zmenšiť hlavne stravou, lebo vnútrobrušný tuk sa nedá "vycvičiť". Odporúčam odľahčiť jedálniček a zaradiť viacej zeleniny a obmedziť nezdravé jedlá. Vhodné je aj zaradiť do jedálnička potraviny urýchľujúce metabolizmus ako sú chilly, škorica, zázvor, krkuma.

11:51 - otázka od: Lenka P. Trebulova, co si myslite o bio potravinach? Su nutne pri chudnuti? Nie. Je dôležité si vybrať kvalitné, zdraviu prospešné potraviny.

11:52 - otázka od: Marianna Su nizkotucne vyrobky dobre pri chudnuti? Vraj sa naodporucaju..je to pravda? Ak ano preco? V nízkotučných výrobkoch sú tuky nahradené cukrom. Ak ich telo nespotrebuje, uloží ich vo forme tuku vo vašom tele. Preto ja odporúčam klasické výrobky.

11:55 - otázka od: Ala Dobry den, chcela by som sa spytat, co odporucate jest pred a po cviceni?Zaroven mam problem s chutou na sladke najma vecer, hoci v priebehu dna mam sladke pod kontrolou /dam si sladke ovocie/ Kedy odporucate naposledy vecer jest, aby nevznikol narast hmotnosti? Dakujem Vam za rady :-) Pred cvičením niečo ľahké s obsahom sacharidov, napríklad banán, po cvičení jedlo s dostatkom bielkovín a malým množstvom sacharidov, napríklad ryba so zeleninou. Ak máte chuť na sladké večer, môže to znamenať, že máte nevyvážený jedálniček. najvhodnejšie je jesť 2 hodiny pred spaním, niečo ľahké., tvaroh, zelenina, cottage, syry, kvalitná šunka.

11:59 - otázka od: hana Meriam 164 cm, vážim 54 kg, index by bol OK, ale za posledný rok sa mi veľmi zväčšil objem brucha a bokov (mám 52 rokov ).Nejem veľa sladkostí, začala som cvičiť, napriek tomu po mesiaci žiadna zmena. Ako dosiahnuť spevnenie brucha a úbytok tuku na bokoch? Žiaľ tu už hrajú svoju úlohu aj hormonálne zmeny. treba v nastavenom trende pokračovať. Niekedy zmena môže nastať až po 3 mesiacoch niekedy aj po pol roku. Tým že je Váš metabolizmus dôsledkom hormónov spomalený to môže trvať dlhšie. Treba vydržať.

12:00 - otázka od: Alzbeta Dobry den, ja mam niekolko problemov, mam bezlepkovu dietu aj bezlaktozovu,moj pohyb je obmedzeny koli trom operaciam chrbtice, nejem vela ale predsa by nieco mohlo zo mna zist co sa tyka kil,ak viete poradit budem rada pekny den Sú to veľmi všeobecné informácie. Ak máte záujem kľudne sa mi ozvite trebulova@alimonia.sk

12:01 - otázka od: Petka Dobry den. Su koktejly na chudnutie vhodne? Môžu pomôcť pri chudnutí, ale nenaučia Vás pravidelne jesť, čo je základom udržania si zdravej hmotnosti.. Neviem či sa dá na nich vydržať celý život.

12:02 - otázka od: Jarka Dobrý deň, mám 65 rokov a som po srdcovom infarkte. Som pripútaná na invalidný vozík a pribrala som. Chcela by som schudnúť hlavne zo zdravotných dôvodov a nedostatku pohybu. Ďakujem za radu Taktiež sú to len všeobecné informácie z ktorých Vám viem len ťažko poradiť. Ak máte záujem kontaktujte ma trebulova@alimonia.sk

12:04 - otázka od: Beata Dobry deň, ako upraviť stravu na chudnutie ak je práca aj v nočných zmenách? Koľko krát odporúčate jesť na nočnej zmene a aké jedlá? Myslím, tým, či je vhodné jesť aj sacharidy. Ďakujem a prajem pekný deň S pozdravom Beata Určite sa zamerať na ľahšie straviteľné jedlá aj s malým množstvom sacharidov, aby vaše telo malo dostatok energie na fungovanie. Počas nočnej jedzte aspoň 3-krát menšie porcie.

12:05 - otázka od: Lýdia Szekely Dobrý den,je dobreé a spravne v priebehu doobedia jesť len jeden druh ovocia? Doobedu ovocie poobede zelenina-?vlodná kombinacia???Ďakujem Dopoludnia skôr ovocie, ale môžete aj zeleninu, vo večerných hodinách ovocie vynechať a konzumovať len zeleninu.

12:07 - otázka od: Michaela Dobrý deň, po zime som taktiež nabrala nejaké tie kiléčka navyše a dosť ma to trápi. Mám sedavé zamestnanie a domov chodím až večer, čo znamená, že na cvičenie nemám moc príležitostí. Rada by som svoju stravu upravila, tak ako odporúčate - menšie porcie a hlavne pravidelnejšie stravovanie. No viete mi napísať zopár príkladov všetkých chodov na jednotlivé dni? Poskytnúť nejaký ten ,,odrazový mostík" :-) ĎAKUJEM. Kontaktujte ma na trebulova@alimonia.sk a pripravím Vám jedálniček na celý týždeň, ktorý bude pre Vás odrazovým mostíkom.

12:08 - otázka od: Helenka Dobrý deň Ing. Trebulová, mám 60 rokov, 180cm výšku a 115kg (postava robustná, nie však ovisnuté "sadlo"). Zamestnanie - sedavé za PC, doma si občas zacvičím, skôr naťahovacie cviky na chrbticu. Moja krvná skupina je 0. Viem, že by som sa mala vyhýbať bielej múke, a radšej mám tmavší chlebík a nepohrdnem ani koláčikmi, ale len domácimi zo špaldovej múky a ovocné. Používam pri varení kvalitný olivový olej. Chcem schudnúť, ale nemám predstavu ako. Mám množstvo kníh o diétach, ale tie zaberajú asi len ich autorom. Poraďte mi, prípadne pošlite vzorový jedálniček, ako by som sa mala stravovať a koľko a čo cvičiť. Ďakujem a prajem pekný deň. Ak máte záujem kontaktujte ma na trebulova@alimonia.sk

Fotogaléria

01.06.2017  |  Foto: red  |  Zdroj: red

Ďalšie články

Diskusia