Výživová špecialistka Janka Trebulová bola online: Omega-3 hrajú kľúčovú rolu pre udržanie zdravia mozgu!

11.04.2017 | Diskusia

Aprílové zmeny počasia môžu spôsobovať, že sa zo dňa na deň cítime pod psa. Niekto pri prvých jarných lúčoch trpí zvýšenou únavou, letargiou a neschopnosťou sústrediť sa. Ako vieme týmto problémom predchádzať úpravou jedálnička? Pýtajte sa výživovej špecialistky Ing. Janky Trebulovej, ktorá bola online v utorok 11. apríla 2017 od 11:00-12:00 v magazíne Vysetrenie.sk.


Jedlo je dôležité najmä pre prežitie, pre niekoho je zdrojom pôžitku a potešenia. Správna strava však môže mnohokrát vyriešiť naše zdravotné aj emocionálne problémy. Pod permanentným stresom si naše telo žiada zvýšený príjem kvalitnej bielkovinovej stravy. To viete dosiahnuť, ak do jedálnička zaradíte kvalitné mäso, ryby, strukoviny.

Jednoducho povedané, výživa neovplyvňuje len vašu líniu, ale aj zdravie mozgu. Ktoré potraviny sú pre náš najdôležitejší orgán tie správne? Akým jedálničkom môžeme predchádzať náladovosti, zhoršenej koncentrácii či depresii?

Výživa pre mozog

Omega-3 mastné kyseliny pôsobia protektívne pri udržovaní psychickej kondície, duševného zdravia. Sú nevyhnutné pre mentálne funkcie a priaznivo podporujú psychickú kondíciu. Stabilizujú emocionálnu rovnováhu, potláčajú poruchy spánku, depresívne stavy a pocity vyčerpania a úzkosti.

Znižujú tiež riziko vzniku senilnej demencie. Pozitívne ovplyvňujú a mobilizujú pamäťovú kapacitu, sústredenosť. Zlepšujú mikrocirkuláciu v mozgu a tým jeho výkonnosť. Sú nevyhnutné pre správnu funkciu a optimálny vývoj mozgu u detí, potláčajú prejavy patologickej hyperaktivity.

Čo majú spoločné ryby a úsmev?

Šťastie síce metaforicky sídli v duši, ale jeho skutočný domov je v mozgu. Ak si nepamätáte, kedy ste sa naposledy smiali a cítili bezstarostne, posvieťte si na výživu mozgu, možno práve tam nájdete príčinu. Kľúčový orgán nášho tela potrebuje pre svoje správne fungovanie dostatok omega-3 mastných kyselín, ktoré sú jeho základnou stavebnou jednotkou. Problém je, že telo si ich nedokáže vyrobiť samo a je tak odkázané výlučne na vonkajšie zdroje, predovšetkým morské ryby. Ak neholdujete rybacine, riskujete, že mozog je dlhodobo podvyživený a mrzutá nálada je len prvým z nepríjemných dôsledkov, ktoré sú výstrahou, že v tele niečo nie je v poriadku. Dajte si denne dve kapsuly OmegaMarine Forte+ od NaturaMed Pharmaceuticals s obsahom kvalitných omega-3 z čerstvých nórskych lososov, a okrem ďalších benefitov pre zdravie ochránite telo pred depresiami či úzkosťami. Kúpite z pohodlia domova na www.omegamarineforte.sk.

ODBORNÍČKA NA NUTRIČNÉ PORADENSTVO

Ing. Janka Trebulová je známa slovenská výživová špecialistka. Po štúdiu nutričného poradenstva ostala verná odboru a dlhé roky sa pohybovala v renomovaných  medicínskych zariadeniach i veľkých potravinárskych firmách. V súčasnosti spolupracuje so súkromnou klinikou a nadobudnuté znalosti úročí participáciou na projekte Európskej únie zacielenom na zlepšenie životného štýlu obyvateľstva.

Svoje odborné vedomosti rada posúva ďalej medzi ľudí, preto sa pustila do organizovania seminárov pre lekárov a lekárnikov, robila poradenstvo pre matky v materských centrách a našla si čas aj na semináre pre verejnosť – Výživa a zdravie, venované potravinovej intolerancii a detoxikácii, kde spojila teóriu s ochutnávkou jedál z menej známych potravín. Pôsobí tiež ako jedna z lektoriek bratislavskej školy varenia Radosť variť.

Momentálne pôsobí aj ako ambasádorka spoločnosti NaturaMed Pharmaceuticals a pomáha šíriť povedomie o zdravej strave a potrebe zvýšiť príjem morských rýb či rybieho tuku, zvaného tiež omega-3 mastné kyseliny. Kto nemá rád chuť rybaciny, mal by deficit omega-3 dohnať formou kvalitných výživových doplnkov z čerstvých rýb.

Viac informácií na www.naturamed.sk


Online rozhovor

10:52 - otázka od: Erzsébet Szendrey Ktoré jedlá by sa mali jesť pri zníženej funcii štítnej žľazy? Mali by to byť jedlá bohaté na jód teda hlavne morské ryby

10:55 - otázka od: Ivana Uliková Dobrý deň chcela by som sa opýtať aké jedlo by som mala zjesť po 3 hodinovom tréningu na bicykli večer o 5 hodine, aké pred tréningom za vašu odpoved vopred ďakujem . Ivana Pred tréningom je vhodné sacharidové jedlo, ale ľahké, výborný je napríklad banán. Po tréningu určite potrebujete doplniť bielkoviny vo forme mäsa alebo rýb, prípadne syrov, malé množstvo sacharidov - quinoa, kuskus, celozrnná ryža + dostatok zeleniny

10:58 - otázka od: Vladimír Priecel Chcem Vás poprosiť o radu, aký by mal byť jedálniček pre deti do 3 rokov. V prvom rade by ste mali variť doma a nekupovať hotové jedlo. To je vhodné občas, ak niekam cestujete. Jedlo by malo byť pestré, snažiť sa zaradiť sezónnu zeleninu a ovocie. Snažiť sa mi jedlo naaranžovať tak, aby ho zaujalo a zjedlo Vám ho. Je to veľmi obšírna otázka, a všetky záleží od toho, aké stravovacie návyky máte.

11:02 - otázka od: Hox Dobrý deň teta , prosím Vás mám taký problém že začínam zabúdať a som mimo myslíte si že to môže byť demencia ? To takto na diaľku ťažko povedať. je potrebné urobiť odborné vyšetrenie. No pamäť sa dá zlepšiť aj pomocou stravy. Potrebné je zaradiť do stravy potraviny bohaté na omega 3 mastné kyseliny, teda morské ryby. Ak však ryby neobľubujete, je možnosť siahnuť po omega 3 mastných kyselinách vo forme výživových doplnkov. Tých je na trhu veľa, preto treba pozerať po tých, ktoré obsahujú tuky z čerstvých morských rýb (losos, tuniak) v dostatočnom množstve

11:13 - otázka od: Marika Dobry den, mavam dni, ked sa neviem vobec sustredit. Ktore potraviny su podla vas najlepsie na koncentraciu? Ľudský mozog je tvorený v prevažnej väčšine tukmi. Tým najdôležitejším stavebným kameňom v mozgu, ktorý hrá kľúčovú rolu pre udržanie jeho zdravia, sú práve omega-3, predovšetkým DHA. DHA je esenciálna omega-3 mastná kyselina, ktorá je potrebná pre optimálnu funkciu mozgu. Telo si ju však nedokáže vyrobiť samo a preto je dôležité prijímať ju vo forme potravy alebo doplnkov. K takýmto potravinám patria morské ryby, avokádo, orechy. Ešte ďalšími potravinami, ktoré vám pomôžu sústrediť sa sú napríklad banány bohaté na draslík alebo tiež kakao plné antioxidantov. Ak by Vám úprava jedálnička nepriniesla očakávanú zmenu, tak musíte hľadať príčinu niekde inde. Môže za tým byť aj potravinová intolerancia

11:17 - otázka od: Erik Naozaj je pravda, ze jedlo vplyva na psychiku? Ked niekoho nieco trapi psychicky, nenapravi to jedlo, nie? Nie je to tak jednoznačné. Samozrejme na psychiku vplýva strašne veľa faktorov - stres, nezhody v rodine, práca, trauma a mnohé iné. Tie žiaľ stravou neodstránime. Čo však môžete urobiť vy, je dopriať mozgu takú výživu, ktorú potrebuje pre správne fungovanie, pestrý jedálniček a zdravé tuky.

11:21 - otázka od: Janka Dobry den. Co odporucate na konzumaciu teraz v tomto jarnom obdobi? A co potom na jar? Jednoznačne začať využívať sezónne ovocie a zeleninu. na jar jedálniček odľahčiť, teda nekonzumovať ťažké mäsité a vyprážané jedlá. Skôr zaradiť pravidelnú konzumáciu rýb, aspoň 2-3x za týždeň, viacej zeleniny, celozrnné cestoviny, šaláty.

11:26 - otázka od: Zuzana Ake su najlepsie potraviny celkovo pre nas mozog? Aby sme si uchovali jeho zdravie aj v starobe? Základom je pestrá strava. No netreba zabúdať aj na tréning pomocou krížoviek, učenie jazyka alebo básničiek, osmesmerovky a iné stimulácie pamäte. najvhodnejšie sú potraviny , ktoré obsahujú omega 3 mastné kyseliny, vitamínE, vitamíny skupiny B, antioxidanty, horčík a zinok. Sú to najmä orechy a semená, avokádo, ryby, banán, čučoriedky, kakao, zelená listová zelenina, jablká, vajíčka.

11:33 - otázka od: Martina P. Mavam obcas vypadky pamate. Neustale myslim na to, ze musim este nieco spravit a vzpati na to zabudnem a rozmyslam, co som to chcela.. Spomeniem si na to az po chvili.. Existuju nejake potraviny, ktore by posilnili pamat? Jednoznačne prvou voľbou je rybí tuk, ktorý si mnohí z nás pamätajú ešte z detských čias ako niečo čo nám nechutilo. Tekutý na lyžičke. V súčasnosti existuje pohodlnejšie riešenie. Rybí tuk vo forme kapsúl, ktoré nemajú žiadnu pachuť rybaciny a rozpúšťajú sa až v črevách. Ja mám vynikajúcu skúsenosť s produktom OmegaMarine Forte+, ktorý obsahuje omega 3 mastné kyseliny z čerstvých nórskych lososov. Štúdie preukázali, že omega 3 pôsobia preventívne aj proti Alzheimerovej chorobe.

11:36 - otázka od: Olga Dobry den p. Trebulova. Ake ziviny vlastne potrebuje nas mozog? Stane sa nieco, ak nebudeme prijimat latky, podporujuceb zdravie mozgu? Živiny, ktoré potrebuje mozog som už spomínala v predchádzajúcich odpovediach. Nedostatok vhodnej stravy pre mozog sa môže prejaviť nesústredením sa, zabúdaním, náladovosťou, emocionálnou nerovnováhou, niekedy až depresiami.

11:46 - otázka od: Lucia Je pravdou, že niektoré potraviny môžu u detí rozvinúť úzkostné stavy? Ak áno, ktorým sa treba vyhýbať? Všeobecne u detí je základom zdravá, teda pestrá a vyvážená strava. Určite je dobré sa vyhýbať polotovarom a hotovým výrobkom, ktoré sú často plné éčieka, konzervantov, nezdravých tukov a cukrov. Zdravotné problémy a teda aj stav úzkosti, môže vyvolať skôr kombinácia nevhodných potravín často zaradených v jedálničku, alebo ich nevhodné spracovanie. Naopak pomôcť môžu banány, ryby, čučoriedky, mlieko a mliečne výrobky, horká čokoláda, jablko, orechy.

12:01 - otázka od: Etela Otilka Dobry den mam 64 rokov vazim 72 kg prosim o radu v jedalnicku na znizenie cholesterolu s uctou ludmila Rano salat s 15 g grah.rohlikom, desiata pol.horalky, obed varena zelenina s jednou lyz.cestovin, olovrant sunka syr a salat, vecera losos salat a dojem druhu polku horalky . Je dôležité vedieť či je zvýšený dobrý alebo zlý cholesterol. Dobrý cholesterol vychytáva zlý cholesterol, pôsobí antioxidačne a protizápalovo. Nachádza sa v orechoch, rybách, avokáde. Naopak zlý cholesterol sa podieľa na ateroskleróze. A ten sa nachádza v horalke a iných hotových výrobkoch a polotovaroch. Chválim Vás, že konzumujete lososa. A pokiaľ ste lososa alebo akúkoľvek morskú rybu aspoň 2x do týždne, robíte pre svoje zdravie veľa. Určite by som do Vášho jedálnička zaradila viacej bielkovín (ryby, mäso, syry, strukoviny) a večer vynechala sladkosti.

12:02 - otázka od: An Dobrý deň, aký máte názor na vyváženú vegánsku stravu? Ja som za pestrú vyváženú stravu, ktorá obsahuje aj mäso, ryby a mliečne výrobky

12:04 - otázka od: Etela Otilka Kazdy den rano a vecer uzivam omega 3 mastne kyseliny, rano koenzim q10., aspirin, zinok-selen, vitamin e, vitamin c 1000, s uctou ludmila Od 50 si stravou upravujem diabetes , od 56 uzivam amaryl 2, Fu ale je toho dosť. Určite by som niektoré vitamínové doplnky vynechala a vitamíny prijala vo forme pestrej stravy. napríklad vitamín E je v orechoch, zelenej listovej zelenine aj v celozrnných produktoch.

12:07 - otázka od: Jozo Kuran Dobry den, mam velky problem s priberanim, snazim sa jest pravidelne. Myslite, ze by som mal do svojho jedalnicku pridat viac sacharidov? Ak ano, ktore su vhodne? Viem, ze niesu sacharidy ako sacharidy, kde su podla Vas tie "najlepsie" ? Dakujem Ak priberáte, tak určite by som nezaraďovala viacej sacharidov. Skôr by som sa zamerala na bielkoviny a dobré tuky. Prípadne si dajte urobiť testy na potravinovú intoleranciu, lebo môže sa priberať aj z potravín, ktoré sú síce všeobecne zdravé, ale vaše telo ich nedokáže spracovať. a preto priberáte.

Fotogaléria

11.04.2017  |  Foto: red  |  Zdroj: PR článok

Ďalšie články

Diskusia