Mýty a fakty o ketogénnej diéte: Spaľuje tuky alebo ide len o podvod?

19.01.2018

Získala na popularite a je jednou z najrozšírenejších diét na svete. Pri ketogénnej diéte sa človek sústredí na príjem tukov a naopak, výrazne zredukuje sacharidy. Mnohí ju ospevujú za veľmi účinný spôsob stravovania, ktorý zaktivizuje chudnutie. Čo je na tom pravdy?

Ketogénna diéta obsahuje veľmi nízke množstvo sacharidov a vysoký obsah kvalitných tukov. Keď obmedzíme sacharidy, telo sa dostane do stavu ketózy, kedy efektívne spaľuje tuky a premieňa na energiu. Taktiež sa tuk mení na ketóny v pečeni. Ide o zdroj energie pre správnu činnosť mozgu.

Je však ketogénna diéta tým správnym riešením, ak sa chceme zbaviť prebytočný kíl? Pozrite sa na najčastejšie otázky a odpovede, ktoré sa týkajú diéty a stavu, ku ktorému počas nej dochádza: ketózy.

Kamaráti z fitka nabehli na ketogénnu diétu a sú úplne zbláznení. Čo to je?“

Zložitá vec, ale zjednodušene: škrtnete v strave (podľa možností všetky!) sacharidy a naložíte si ešte viac tuku a bielkovín ako doteraz – cieľom je, aby ste sa o nejaký čas ocitli v metabolickom stave, v akom sa nachádza neliečený cukrovkár.

„A to nie je nebezpečné?“

Povedzme to takto: zdravé telo sa s tým dokáže nejaký čas vysporiadať. Propagátori ketózy však majú k dispozícií iba výsledky krátkodobých sledovaní: ak sú ľudia sledovaní v ketóze napríklad 24 týždňov, rozhodne to nie sú údaje, na ktorých je možné založiť trvalú, celoživotnú úpravu stravy. Ak vám ukážem, že viem na kanoe splaviť Hron, vybrali by ste sa so mnou na tom kanoe aj do Ameriky?

„Ale tí chalani naozaj chudnú!“

A nepochybujem, že veľmi rýchlo. Ako vždy na začiatku, vlastne ešte viac: telo rýchlo stratí glykogén a s ním veľa vody a potrebnú glukózu si začne vyrábať zo svalových bielkovín = svaly síce vyzerajú trochu pateticky, ale za týždeň máte aj o 4 kilá menej. Voilá! Čo ďalej? Internet tvrdí, že sa z vás postupne stane „stroj na spaľovanie tuku“. A keď sa to nestane (je to menej ako 50 : 50!), uvedú vám zoznam vecí, ktoré ešte robíte zle. Snažíte sa, aj tak to nejde – „oni“ však stále nájdu niečo, čo robíte zle. Až nakoniec tí „poradcovia“ stratia trpezlivosť, aj pôdu pod nohami. Mali sme už také prípady.

„Má ketóza pri chudnutí skutočne pozitívny efekt?“

Je to veľmi pochybné. Ani Dr. Attia, blízky spolupracovník Garyho Taubesa (novinár a najpopulárnejší americký bojovník proti všetkým sacharidom v strave) nemôže poprieť fakty: „Táto otázka nebola doteraz spoľahlivo preskúmaná... Seriózny výskum bude k dispozícii najskôr až o pár rokov.“ Nadšenci ketózy nám napriek tomu odkazujú: „Ešte síce nevieme, či má ketóza pri chudnutí vôbec nejaký efekt, ale blbec je ten, kto tomu neverí!“

„Oni ale fakt chudnú!“

Tzv. „rýchlym spaľovačom“ veľmi pomôže, ak vylúčia zo stravy bielu múku, bielu ryžu a nadmerné dávky cukru. Ale toto opatrenie pomáha všetkým ľuďom, aj bez extrémnej diéty. „Pomalým spaľovačom“ môže ketogénna diéta urobiť skôr problém. Stále však nemáme vyriešenú otázku, „A čo potom?“

„Prečo ju treba riešiť?“

Pretože na ketogénnej diéte nemôžete ostať natrvalo. Je to predsa iba záložná forma metabolizmu. Má svoje riziká: napríklad, deficit vitamínov, minerálov a vlákniny (= zápcha), strata svalov (= spomalenie metabolizmu), odvápňovanie kostí, preťažovanie obličiek a pod.Najmä však nepoznám človeka, ktorý by na takej strave preukázateľne vydržal dlhšie ako pár mesiacov. Verte mi: je veľmi ťažké schudnúť po čínsky (= jedna diéta) a potom žiť po fínsky (= iná diéta).

„Je ketóza k chudnutiu nevyhnutná?“

Rozhodne nie.

19.01.2018  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: Dr. Igor Bukovský, Ambulancia klinickej výživy

Ďalšie články

Diskusia