Nenápadný, no o to škodlivejší: Skrytý tuk na vás číha tam, kde by ste to nečakali!

22.12.2017

Mastné mäso či slanina sú nezdravé potraviny, o ktorým vieme, že obsahujú veľa tuku. Bohužiaľ, túto zložku nájdeme aj tam, kde by sme to najmenej čakali. Ako obmedziť príjem skrytého tuku?

  • Nenatierajte si na chlieb a pečivo maslo, plnotučný margarín alebo tavený syr – alebo aspoň nie tak nahrubo, že vám chlieb vždy spadne natretou stranou na zem 
  • Nekozumujte vyprážané, fritované a v tuku pečené potraviny.
  • Nekonzumujte alebo vo svojom jedálnom lístku výrazne obmedzte údeniny, mäsové konzervy, tučné mliečne výrobky, polotovary a mrazené jedlá, ktoré obsahujú veľké množstvo syra, smotany, plnotučného sušeného mlieka, vajíčka a sušené vajíčka.
  • Nejedzte medzi jedlami sladkosti s obsahom tuku: napolitánky, dobošky, „čokoládové“ a krémové tyčinky, nekvalitné mliečne čokolády, keksy z bielej múky, koláče z lístkového a lineckého cesta a pod.
  • Prestaňte piecť koláče a zákusky plnené tukom a nadstavovaným krémom – vymeňte svoje staré recepty za modernejšie a zdravšie.
  • Zmeňte niektoré stereotypy pri varení: používajte menej tuku do receptov, pri varení ryže a cestovín nepoužívajte žiadny tuk, namiesto mastenia plechu použite kvalitný papier na pečenie, namiesto eidamu a podobných tvrdých syrov použite parmezán (na jeho výraznejšiu chuť stačí použiť menšie množstvo) a pod.
  • Nekupujte a nepoužívajte pochutiny typu: majonéza, tatárska omáčka, omáčky a dressingy na vaječnom alebo smotanovom základe.
  • Odúčajte sa túžbe po vyprážanom, fritovanom, premastenom a presolenom jedle – život má oveľa viac chutí a je najvyšší čas, aby ste ich začali objavovať 

Fotogaléria

22.12.2017  |  Foto: Thinkstock.com  |  Zdroj: Dr. Igor Bukovský, Ambulancia klinickej výživy

Ďalšie články

Diskusia