Rázny koniec epidémiám? Vedci objavili tajnú zbraň proti vírusom, funguje aj pri chrípke

Ilustračné foto
Zdroj: thinkstock.com
2018-02-21 18:00:00

Len nedávno vedci zistili, že vírusy chrípky sa dokážu šíriť aj prostredníctvom dychu, teda nielen pri kýchaní alebo kašľaní. Ak sa teda nachádzate v nevetranej miestnosti s chorým, šanca nákazy sa zvyšuje. Tento scenár však čoskoro môže byť minulosťou.

Vedci z Kolumbijskej univerzity prišli na to, ako možno efektívne bojovať proti šíreniu chrípky. Ich riešenie je však pomerne kuriózne – pomocou jedného z druhov ultrafialového žiarenia. Podľa amerických vedcov z Centra pre rádiologický výskum dokážu nízke dávky žiarenia zničiť vírusy chrípky vo vzduchu bez toho, aby došlo k poškodeniu ľudských tkanív. Výskumníci uvažujú, že keby sa v nemocniciach, vo verejnej doprave či v kanceláriách nachádzali zdroje tohto ultrafialového žiarenia, dalo by sa tak predchádzať epidémiám.

Čítajte viac: Prelomové zistenie o šírení chrípky: Zabudnite na to, čo vám o víruse hovorili doteraz!

Do určitej miery nie je tento poznatok žiadnou novinkou. Vedci totiž už desiatky rokov vedia, že ultrafialové žiarenie s vlnovou dĺžkou 200 až 400 nanometrov dokáže zabíjať baktérie a vírusy tak, že ničí ich molekulárne väzby. Preto sa konvenčné ultrafialové žiarenie bežne používa na dezinfekciu chirurgického vybavenia. Jeho nevýhodou však je, že predstavuje nebezpečenstvo pre ľudské zdravie (expozícia môže viesť napríklad k rakovine kože).

Nielen chrípka

Ako však predpokladal vedúci autor štúdie David J. Brenner už pred niekoľkými rokmi, úzke spektrum ultrafialového žiarenia nazvané far-UVC dokáže likvidovať mikróby bez poškodzovania zdravých tkanív – nepreniká cez ochrannú vrstvu očí ani cez pokožku. Ako uviedol Brenner, vírusy a baktérie sú oveľa menšia ako ľudské bunky, vďaka čomu je pre ne far-UVC smrtiace.

Vedecký tím testoval v laboratórnych podmienkach okrem iného účinky far-UVC aj na bežnom kmeni chrípkového vírusu H1N1. Far-UVC žiarenie zneškodnilo vírus podobne ako konvenčné baktericídne UV žiarenie. Odborníci teda navrhujú, aby boli špeciálne UVC lampy nainštalované na verejných miestach. Ich veľkou výhodou by bolo to, že okrem chrípky by v ovzduší dokázali zabíjať všetky mikróby, čo by predstavovalo obrovský pokrok v eliminácii vzduchom sa šíriacich ochorení. Štúdia bola publikovaná v odbornom magazíne Scientific Reports