Štvrtok25. apríl 2024, meniny má Marek, Marko, Markus, zajtra Jaroslava

Škoda, že až po smrti ženy: Záchranárske vrtúľniky majú opäť licenciu

Bratislava a Trenčín bude mať opäť záchranárske vrtúľniky.
Bratislava a Trenčín bude mať opäť záchranárske vrtúľniky. (Zdroj: sxc.hu )

Stanice leteckej záchranky v Bratislave a Trenčíne by mali opäť fungovať. Ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská v pondelok poobede podpísala nové licencie na ich prevádzkovanie. Podľa hovorkyne rezortu Zuzany Čižmárikovej si licencie obhájil súčasný prevádzkovateľ AIR - TRANSPORT EUROPE. Aj posledné dve neobsadené stanice leteckej záchranky tak budú mať rovnakého prevádzkovateľa ako doteraz.

Stanice boli od štvrtku 12. septembra neobsadené. Ministerstvo totiž nové licencie pridelilo neskôr, ako vypršali tie pôvodné, čo bolo minulý týždeň.

Ministerstvo zdravotníctva vypísalo tender na nové licencie z dôvodu končiacej platnosti starých licencií v máji. Výberová komisia však v prípade staníc v Bratislave a Trenčíne rozhodla o víťazovi neskôr vzhľadom na väčší počet uchádzačov.

Na Slovensku v súčasnosti funguje 273 ambulancií pozemnej záchrannej zdravotnej služby a sedem leteckých - v Bratislave, Banskej Bystrici, Nitre, Žiline, Poprade, Košiciach a Trenčíne.

Ministerstvo konalo nehorázne

Ministerstvo zdravotníctva SR (MZ) podľa podpredsedu SDKÚ-DS Viliama Novotného hrubo zanedbalo svoje povinnosti tým, že udelilo licencie na poskytovanie vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) pre stanice v Bratislave a v Trenčíne až päť dní po ukončení platnosti pôvodných licencií. "Ministerstvo tým mohlo ohroziť životy a zdravie ľudí na Slovensku," povedal na utorkovom brífingu. Takéto konanie označil opozičný poslanec za nehoráznosť a nekompetentnosť.

"Úradníci na ministerstve zdravotníctva štyri roky veľmi dobre vedeli, že minulý týždeň v stredu o polnoci končia povolenia na prevádzkovanie vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby všetkých siedmich staníc na Slovensku," upozornil Novotný.

Rezort zdravotníctva však stihol udeliť nové povolenia len pre päť staníc. "V najhoršom prípade mohlo ministerstvo zdravotníctva meškať až 95 dní," tvrdí Novotný. Podľa zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti má totiž podľa neho firma, ktorá získala licenciu, ďalšie tri mesiace na začatie prevádzkovania VZZS.

"Ak by bol vyhral nový uchádzač, teoreticky mohli začať lietať vrtuľníky až o tri mesiace," povedal Novotný. Upozornil na to, že uchádzači o licencie sa prihlásili do výberového konania v máji tohto roka. "Neexistuje argument, aby sme mohli rozprávať o tom, že zmeškali 5 dní. Tak sa mali hlásiť v marci, keď sú takí pomalí na ministerstve zdravotníctva," zdôraznil.

Mohol výpadok za smrť ženy?

V piatok sa stala vážna dopravná nehoda, pri ktorej sa ťažko zranila 39-ročná žena. Bola transportovaná do nemocnice v Skalici. Jej poranenia však boli také vážne, že si vyžadovali špecializovanú pomoc v Univerzitnej nemocnici v Bratislave. Po ceste zo Skalice do Bratislavy však zomrela. Keby mal v Bratislave licenciu vrtuľník, prevoz by trval kratšie. Je možné, že výpadok záchranárskeho vrtúľnika mohol za smrť ženy, aj keď to ministerstvo popiera. Podľa SaS v dôsledku absencie novej licencie mohla skutočne prísť o život ťažko ranená žena

"Máme podozrenie, že zodpovedné osoby na ministerstve zdravotníctva hrubo zanedbali svoje povinnosti. Vyzývame príslušné orgány, aby dôkladne prešetrili celú situáciu a ministerku zdravotníctva Zuzanu Zvolenskú, aby uznala chybu a vyvodila z nej osobnú zodpovednosť,“ vyhlásil predseda SaS Richard Sulík.

Podľa analytika Dušana Zachara napriek tomu mohli byť v Bratislave a Trenčíne vrtúľniky na záchranu životov.

"V každom prípade mohlo MZ SR až do doby, kým sa nevyberú noví prevádzkovatelia, dočasne poveriť prevádzkovanie leteckých záchraniek v Bratislave a Trenčíne pôvodnými poskytovateľmi," povedal analytik INEKO Dušan Zachar.

Postačilo by menej stredísk?

Podľa analytika Dušana Zachara by mohlo mať Slovensko menej ako sedem stredísk leteckej záchrannej služby. Nie je vraj nutné ich toľko financovať.

"MZ SR však deklarovalo, že pre pacientov sa nič nemení, že vrtuľníky z piatich zostávajúcich stredísk postačujú, prípadne sa pacienti prevezú do nemocnice pozemnou záchrankou. Ak by to tak naozaj bolo, potom sa vynára otázka, či je pre podmienky Slovenska nutné financovať až 7 stredísk leteckej záchrannej služby. Pre porovnanie, v rokoch 1995–2006 existovalo na Slovensku 5 stredísk leteckej záchrannej služby, v Česku je momentálne 10 stredísk a v Poľsku dokonca 18. Ak by sme zvolili podobnú hustotu stredísk leteckých záchraniek, meranú či už podľa obsluhovanej rozlohy alebo počtu obyvateľov ako v Poľsku, postačovali by pre Slovensko tri strediská," povedal na záver Dušan Zachar.

Nahlásiť chybu

Súvisiace články

Odporúčame


Zdravie

Výživa

Chudnutie

Kvízy

ZO ŽIVOTA

MAMA A DIEŤA

Zoznam ambulancií
Stream naživo

Predpredaj.sk - Tu sa rodia zážitky

Celý program

Lifestyle

Článkov: 9