Kilogramy ubúdajú, ale srdce trpí? Omyl jednej z najobľúbenejších diét!

08.06.2018

Sú populárne, zdravé a podporujú rast svalovej hmoty. Reč je o diétach, ktoré sú v súčasnosti veľmi obľúbené pre svoj vysoký obsah bielkovín. O proteínoch sa hovorí ako o dôležitých zložkách v strave, ak chcete schudnúť či nabrať svaly. Avšak takéto diéty majú svoju odvrátenú stránku!

Riziko srdcového zlyhania

Nová štúdia z Fínska prináša výsledky, s ktorými málokto počítal. Podľa nej môžu vysokobielkovinové diéty zvýšiť riziko srdcového zlyhania u mužov stredného veku! Výskumníci analyzovali informácie od viac ako 2 400 mužov vo veku 42 až 60 rokov, u ktorých sledovali jedálniček. Muži boli rozdelení do štyroch skupín podľa toho, koľko bielkovín prijali, pričom jedna skupina konzumovala v priemere najmenej bielkovín - asi 78 gramov denne a jedna skupina konzumovala najviac - približne109 gramov denne. Účastníci boli sledovaní 22 rokov, počas ktorých bolo približne u 330 z nich diagnostikované srdcové zlýhanie.

Čítajtze tiež: Sladká pomsta ovocia, ktorá zmení fungovanie tela: Z konzumácie jahôd sa môžete dlho spamätávať!

Ketodiéta a Atkinsonova diéta sú jedny z najpopulárnejších diét, súčasťou ktorých je konzumácia bielkovín. Ketodiéta je síce zameraná na vysoký obsah tukov, aj bielkoviny sú zaradené do stravy. Atkinsonova diéta je zase diéta s nízkym obsahom uhľovodíkov, pričom končí konzumáciou vysokého množstva bielkovín.

Výskumníci zistili, že muži v skupine, ktorí konzumovali najviac proteínov, mali o 33% vyššiu pravdepodobnosť diagnostikovania srdcového zlyhania počas sledovaného obdobia v porovnaní s mužmi v skupine, ktorí konzumovali najmenej proteínov.

Rastlinné bielkoviny ako menšie zlo

Zistenia boli objavené u väčšiny zdrojov bielkovín. Tí, ktorí konzumovali bielkoviny zo živočíšnych produktov, mali o 43 percent vyššiu pravdepodobnosť diagnostikovania srdcového zlyhania a tí, ktorí konzumovali najviac mliečnych bielkovín, mali o 49% vyššiu pravdepodobnosť diagnostikovania srdcového zlyhania v porovnaní s tými, ktorí jedli najmenšie množstvo živočíšnych bielkovín.

Vyzerá to tak, že rastlinné bielkoviny sú najmenej rizikové. Konzumácia vysokého množstva rastlinných bielkovín bola spojená s 17-percentným nárastom rizika srdcového zlyhania v porovnaní s konzumáciou menších množstiev.

Štúdia je jednou z prvých, ktorá sa zaoberá spojením vysoko proteínových diét a srdcového zlyhania, čo je stav, kedy srdcový sval nemôže pumpovať dostatok krvi.

"Zdá sa, že mnohí ľudia berú zdravé prínosy vysokobielkovinovej stravy za samozrejmosť, tak je dôležité objasniť možné riziká a prínosy týchto diét," uvažuje vysokoškolský autor Jyrki Virtanen, vedúci profesor epidemiológie a výživy na univerzite vo Fínsku.

Nie je najideálnejším spôsobom stravovania

Výskumníci však zdôrazňujú, že v rôznych populáciách je potrebných viac štúdií na potvrdenie zistení. Štúdia našla len spojitosť medzi diétou s vysokým obsahom bielkovín a srdcovým zlyhaním a nemôže určiť, či by zmena množstva bielkovín v ľudskej strave zabránila zlyhaniu srdca.

Nová štúdia sama o sebe nestačí na to, aby bolo možné odporučiť zakázanie vysokobielkovinovej diéty pre mužov, povedal Dr. Andrew Freeman, riaditeľ programu pre prevenciu a liečbu srdcovo-cievnych ochorení v nemocnici National Jewish Health v Denveri, ktorý nebol zapojený do nového výskumu. Zistenia však podporujú čoraz viac tvrdení o tom, že diéty s vysokým obsahom bielkovín môžu byť škodlivé pre zdravie srdca. Isté je, že diéty s vysokým obsahom nasýtených tukov, ktoré sa nachádzajú hlavne v mäsových a mliečnych výrobkoch, sú spojené so zvýšeným rizikom srdcového infarktu a mozgovej príhody.

"Zistenie by mohlo naznačovať, že vysoko bielkovinová strava, ktorá sa stala trendom, nie je nevyhnutne najideálnejším spôsobom stravovania," povedal Freema.

Vyvážená strava je najlepšia

Všeobecne platí, že Američania konzumujú príliš veľa bielkovín. Napríklad vláda USA odporúča, aby ľudia konzumovali približne 0,8 gramu bielkovín na kilogram. Avšak množstvo prijatých bielkovín sa líši v závislosti od mnohých faktorov, vrátane úrovne aktivity, veku a súčasného zdravotného stavu.

Hoci štúdia ukazuje spojitosť konzumácie vysokého množstva bielkovín a zvýšeného rizika srdcového zlyhania, nie je jasné, či samotný proteín alebo iné faktory spojené s vysoko bielkovinovou stravou, ako je nedostatok iných živín, by mohli ovplyvniť zdravie srdca. V každom prípade platí, že dobre vyvážená strava s vysokým obsahom zeleniny a celých zŕn znamená lepšie výsledky pre zdravie srdca ako nevyvážená strava, v ktorej sú zahrnuté hlavne len bielkoviny. American Heart Association odporúča stravu, ktorá zahŕňa rôzne druhy ovocia a zeleniny, celé zrná, mliečne výrobky s nízkym obsahom tuku, hydinu, ryby, fazuľu a orechy. Treba sa vyhýbať sladkostiam, sladeným nápojom a červenému mäsu.

Fotogaléria

08.06.2018  |  Foto: Gettyimages.com  |  Zdroj: Janka

Ďalšie články

Feminity.sk

PlniElanu.sk

Diskusia